Íme, a legdizájnosabb magyar termékek!

Átadták a 32 éve alapított Magyar Formatervezési Díjat és a 2009-ben életre hívott Design Management Díjat. A pályázati úton elnyerhető elismeréseket hazai formatervezők, illetve kis- és középvállalatok kapták. A kreatív és kulturális gazdaság összefonódását mutatja, hogy a díjazott pályamunkák közül számos már a jelöléskor sem csak terv szintjén létezett, hanem termékként gyártották. A formatervezett alkotások színe-java az Iparművészeti Múzeum kiállításán november 13-ig tekinthető meg.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A Magyar Formatervezési Díjat vagy különdíját idén - többek között - egy kocka formájú készségfejlesztő játék, egy homokkal töltött súlyzó, egy, a relaxációt segítő lebegő kabin, egymásba illeszthető dísztéglák, egy mosógép-terv, egy háromlábú kandalló, gerinckímélő ülésmódot támogató székcsalád és egy pop-up verskönyv érdemelte ki. „Napjainkban a design világában az érzelmek, a sokszínűség és a helyi kultúrák egyre erőteljesebben kapnak helyet. Úgy is fogalmazhatnék, hogy a tömeges testreszabás korát éljük." - összegezte a mezőny erősségét dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke az ünnepélyes díjátadón.

A Magyar Formatervezési Díjat - az elmúlt több mint 3 évtizedhez hasonlóan - most is pályázat útján lehetett elnyerni. Mind a pályázatban részt vett, mind a Díjjal elismert pályaművek között megállapítható az a tendencia, hogy erősödik a hazai gyártók jelenléte: a beérkezett 302 pályamű közül közel 50 magyar kis- és középvállalatoktól érkezett be; a díjazott alkotások közül pedig közel minden második termék volt, azaz már a pályázatra nevezés időpontjában gyártották azt. A Magyar Formatervezési Díj mellett a Design Management Díjat is átadták: ezt a design vállalati kultúrába emeléséért egy belsőépítészettel ill. teljes körű építészeti kivitelezéssel foglalkozó hazai cég nyerte el.

„A jelenlegi körülmények között - válságok, társadalmi krízis - komoly versenyelőnyre tehet szert egy kkv, ha képes integráltan gondolkodni. Ez akkor valósul meg, amikor a vállalat összehangolja a gazdasági, a technológiai és a használhatósági szempontokat az esztétikai törekvésekkel és a környezettudatossággal. Ezeknek a szempontoknak megfelelő, követendő példát mutatnak a most Magyar Formatervezési Díjjal elismert alkotások, illetve az azokat gyártó cégek, valamint a Design Management Díjjal elismert vállalkozás. A hazai felhasználók és vállalkozók között lehet tehát élő kapcsolatot teremteni a design eszközeivel." - tette hozzá dr. Bendzsel Miklós, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala és a Magyar Formatervezési Tanács elnöke.

A design és a kkv-k

A magyar kkv-k többsége még nem él a design-ban rejlő lehetőségekkel:

▪ Ma hazánkban tíz kkv-ból csak négy gondolja, hogy a cége versenyképességét egy professzionálisan kialakított arculat pozitív irányba befolyásolná.
▪ Ennél is kevesebben, tízből három vállalat nyilatkozott úgy, hogy a design-t azért alkalmazza stratégiai szinten, hogy segítse a cég piacon való talpon maradását.
▪ Azok a kkv-k, amelyek nem építik bele a design-t a cég mindennapjaiba, elsősorban nem a nehéz gazdasági helyzet miatt nem alkalmaznak kreatív szakembereket, például grafikust vagy formatervezőt: a megkérdezettek pusztán 3 %-a jelölte meg okként az anyagi erőforrás hiányát. A többség (74 %) egyáltalán nem is gondol arra, hogy a design az üzletét támogathatná. Itt tehát gondolkodásmódbeli változásra lenne szükség.

Vannak azonban biztató jelek is:

▪ A cégek negyede úgy látja, hogy a design alkalmazása már megtérült vagy pár éven belül kézzelfogható hasznot fog hozni a vállalat számára.
▪ Jellemzően a döntéshozói szerepben levő gazdasági vezetők azok, akik egy kkv-n belül fontosnak tartanak egy professzionálisan kialakított arculatot (57 %), illetve a design stratégiai szintű alkalmazását (43 %).
▪ Méretét tekintve minél nagyobb egy cég, annál nagyobb szerepe van a potenciális vevők elérésében a tudatosan kialakított cégarculatnak.

Véleményvezér

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon

Hivatalos, tényleg vannak zebrák az Orbán Viktorhoz köthető birtokon 

A kormány honlapja szerint összesen négy zebra érkezett Magyarországra.
A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo