„A nagy gyártók ugyan meghatározók az exportban és a gazdaságban (akár az autógyártásban, akár más szegmensben), ugyanakkor ezek a gyárak még mindig jelentős részben, mintegy 30-35 százalékban magyar beszállítókkal dolgoznak. Ugyanakkor a nagy cégeknek nem az az első céljuk, hogy a hazai beszállítói kört növeljék, hanem hogy ugyanazt a minőségű árut állítsák elő itthon, mint bárhol másutt a világban. Ezért csak az válhat beszállítóvá, aki képes teljesíteni a minőségi követelményeket” – mondta Kabács Zoltán, a Meshlin Composites Zrt. üzletfejlesztési igazgatója a BKIK IX. Bank, Biztosítás, Vagyonkezelés Osztálya és a Piac&Profit közös KKV Akadémia című rendezvényén.
A szakember szerint a magyar vállalkozásoknak elsősorban azokat az első körös beszállítókat kell megtalálnia, amelyek kutatás-fejlesztéssel is foglalkoznak. „Ez a vállalkozások nyitottabbak, rugalmasabbak és nem csak az árversenyben próbálnak előnyt szerezni, így használhatják a magyar szürkeállományt is” – mondta Kabács. A szakember szerint a beszállítói pozíciókra vágyó kkv-knak ezen kívül fontos egymással is kommunikálni. „Nem ördögtől való klaszterben gondolkodni, hiszen így a hasonló cipőben járó cégek megoszthatják egymással akár a létfontosságú információkat és mivel összefogva vesznek igénybe a klaszterszolgáltatásokat (marketinget piacfigyelést, stb.) így a költségeiket is csökkentik” – mondta az üzletfejlesztési igazgató.
Nem könnyű feladat
Csakhogy lehetünk bármennyire agilisek, ha nem felelünk meg a minőségi követelményeknek – és ez nagy kihívás lehet egy magyar kkv-nak. Ahhoz, hogy valaki beszállítóvá válhasson, olyan minősítési lépcsőkön kell áthaladni, amelyek kötelezőek. „A beszállítói felmérés során a minősítők számba veszik a lehetséges beszállító fő adatait: árbevétel, kapacitások, munkaerő, stb. Ezeket az adatokat tehát érdemes közzétenni, akár a Dun &Bradstret, akár a Bisnode oldalán és megszerezni a megfelelő minősítést. Ezenkívül sok nagy megrendelő szóba se áll velünk, ha nincs ISO minősítésünk. Ezekbe tehát be kell fektetni, viszont ha a megfelelő minősítésekkel rendelkezünk, akkor az nagyon jó ajánlólevél” - mondta Kabács.
Ha pénzügyileg nincs rendben egy cég, akkor szóba se állnak velünk. Ráadásul nem elég egy prototípust legyártanunk hanem hosszú időn keresztül stabilan termelnünk is. Ezenkívül a megrendelő felelősségbiztosítást is kér. „Ugyanis ha én beszállító vagyok, akkor óriási a felelősségem. Határidőre, megfelelő mennyiséget és minőséget kell szállítanunk. Ha valami gond van akkor nem csak a mi megrendelésünk úszik el, de a megrendelőnek is komoly kára származhat esetleg le is állhat. Így nem csak az én húszmillió eurós megrendelésem úszik el, hanem az egész gyártási folyamat leállhat” – hangsúlyozta Kabács Zoltán.
Ezért jó beszállítónak lenni
Ugyanakkor beszállítónak lenni öt-tíz éves fix szerződéseket jelent, tehát biztos bevételt, állandó piacot. „Adott esetben pedig, ha itt beválunk, akkor a megrendelő külpiacai is megnyílnak előttünk. Ha jól dolgozunk, minden további nélkül előfordul, hogy a gyártó külföldi gyárait is nekünk kell ellátnunk, ráadásul más gyártóknál is magas lesz a renoménk. Tehát sokat kell nyújtania a beszállítónak, de a lehetőség is óriási” – mondta a szakember.
Az egyik legfontosabb előny egy kkv számára, hogy kipróbálhatja cégét és termékeit egy fokozottabb versenykörnyezetben és akár országos ismertséget szerezhet. A partnerkapcsolat másik hozama az, hogy a multinacionális vállalat stabil megrendelői hátteret és referenciát jelent. Így könnyebb kiegyensúlyozott termékportfóliót kialakítani, adott esetben beruházni. A beruházások támogatása néhány multi esetében része a beszállítói programnak, de a bankok is könnyebben adnak forrást, ha az üzleti terv mögé egy többéves beszállítói szerződést tudunk csatolni.