Mielőtt kiválasztanánk a megfelelő ajándékot, pontosan el kell dönteni, mit is szeretnénk elérni vele. Felkelteni a potenciális vásárlók figyelmét? Ismertebbé tenni a márkánkat? Megköszönni az egész éves közös munkát? A céltól induljunk, és visszafele következtetve jussunk el a megfelelő típusú ajándékig! Ez stratégiai döntés. És ne is csak az ár döntsön a választáskor! Jobb minőségű termékkel jobb benyomást tudunk kelteni. Ha mondjuk, a 10 százalékkal nagyobb marketingkiadás 40 százalékkal magasabb megtérülési rátát hoz, egyértelmű, hogy megéri. Ha pedig nincs elég pénzünk igazán jó ajándékra – szakértők szerint – lehet, hogy jobb, ha hagyjuk az egészet.
Üzleti etikett szakértőnk ajándékozási tanácsait itt találja!
Mi a jó?
A jó reklámajándék mindenképpen hasznos, és lehetőség szerint hosszú távon használható. Az ilyen tárgyak meghatározóbb nyomot hagynak az ügyfélben, mint azok, amelyek azonnal a fiók alján végzik. A reklámajándéknak nem egy egyszeri hatást kell keltenie. A cél, hogy jelenlétével állandóan felidézze cégünk üzenetét. A tollak, pendrive-ok, órák lehet, hogy nem a legeredetibb ötletnek számítanak, de számíthatunk rá, hogy mindennapos használatban maradnak, és emlékeztetik a megajándékozottat a cégünkre. Népszerűek ugyanakkor az elfogyasztható ajándékok is, amelyek biztosan nem válnak porfogóvá.
Fontos, hogy a kiválasztott ajándék összhangban legyen a cégünk imázsával. Ha elsősorban innovativitást akarunk sugározni, jöhetnek a modern kütyük. Ha viszont a megbízhatóság a fő üzenet, ne csábuljunk el egy vicces apróság láttán.
A minket képviselő tárgy kiválasztásánál figyelembe kell vennünk a nem tudatos hatásokat is. A jó alapanyag például anélkül kapcsolja hozzánk a „minőségi” érzetet, hogy azt sulykolnunk kéne. Az ember a súlyos dolgokat önkéntelenül a megbízhatóbbnak, a könnyűeket olcsónak ítéli, de pszichológiai kutatások szerint még a „nyitottság” kifejezés társításában is segít, ha erre utaló tárgy – például kinyitható képeslap – képvisel minket.
Ízléses határon
A céglogót vagy más céges ismertetőjegyet ne hagyjuk le az ajándékról, viszont a leggyakoribb és egyben legnagyobb hiba, ha túlzásba esünk, és mindenki számára nyilvánvalóvá tesszük az adott tárgy forrását. Egy tolakodó logó miatt a legigényesebb határidőnapló, tollkészlet, asztali naptár is valamelyik fiók alján végezheti. A jelünk legyen diszkrét, de egyértelműen látható.
Ha fontos üzletfélnek, partnernek készülünk valamilyen meglepetéssel, nagyobb tér jut a kreativitásnak, és inkább van lehetőség arra is, hogy tényleg személyre szóló ajándékot válasszunk. Ne adjunk viszont üzleti ajándékként túl személyeset! Ha barátként tekintünk a másikra, ajándékozzuk meg magánemberként, így nem köt bennünket sem a cég költségvetése, sem az „üzleti etikett”.
Az ajándék kiválasztásánál bizonyíthatjuk figyelmességünket mondjuk úgy, hogy a megajándékozott hobbijához kapcsolódó tárgyat adunk, vagy névre szóló meglepetéssel készülünk. Utóbbival egyébként a továbbajándékozást is elkerülhetjük. A kreativitásnak is van azonban határa. A felfújható kecske – egy felmérés szerint valóban kapott valaki ilyet hazánkban üzleti ajándékként – inkább furcsa, és a rántott skorpió sem valószínű, hogy mindenkinek bejön, bár kétségtelen, hogy emlékezetessé teheti az ajándékozót.
Figyeljünk arra, is, hogy kerüljük a túlzottan nagy értékű ajándékot, mert hátsó szándékot sejtet, és megmérgezhet egy üzleti kapcsolatot. Vannak cégek, ahol értéktől függetlenül tilos bármit elfogadni, de az üzleti etikett szerint – bármily meglepő – más okból sem udvariatlanság visszautasítani az ajándékot.