A korábbiakban már bemutattunk különböző ötleteket arra, hogy hogyan lehet megtalálni és megszólítani az Y generáció tagjait, illetve hogy hogyan lehet elérni azt, hogy ők akarjanak nálunk, nekünk dolgozni.
De hogyan tudjuk megtartani azokat a fiatal, jó képességű alkalmazottakat, akik sokat segítenek a cég működésében, akiknek lelkesedése és kreativitása új lendületet adhat a cégen belüli folyamatoknak? Az Y generáció tagjai gyorsan tanulnak és hihetetlen munkabírással rendelkeznek, nehezen pótolható tagjai a vállalatnak ráadásul rövidesen ők alkotják a munkavállalók legnagyobb csoportját.
A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi karán 2016-ban megrendezett Tímár László Tanulmányi Emlékverseny és Esettanulmányi Megoldó Versenyen (itt olvashat róla) részt vett hallgatók erről is elmondták a véleményüket, igyekeztek egyedi és kollektíven alkalmazható technikákat, ötleteket összegyűjteni. A versenyben résztvevő csapatok nagyon hasonlóan gondolkodtak a munkavállalók ösztönzésével kapcsolatban, most a legtöbbször előforduló ötleteket mutatjuk be önöknek.
Karrierút/Karriertérkép
Nagyjából minden csapatnál megjelent, hogy elengedhetetlenül fontos a mai fiatalok számára, hogy hova juthatnak azzal, ha elkezdenek dolgozni egy adott munkahelyen, egy bizonyos munkakörben. Tudni akarják, hogy milyen lehetőségeik vannak, meddig vezet felfelé az út és ahhoz, hogy a következő szintre lépjenek milyen feltételeknek kell megfelelniük. Tudni akarják, hogy van-e lehetőségük az egyik részlegről átkerülni a másikra, ha igen, hogyan és ha átkerülnek mennyivel kerülnek hátrébb, mint amilyen pozícióban most dolgoznak. Abban az esetben ha ez egyértelműen meghatározott és a munkáltató által betartott a munkavállaló is lojálisabb, nyugodtabb.
Mentor program
Minden kezdő munkavállaló számára megnyugtató az, ha az első hónapokban van valaki, akihez fordulhat a gondjaival, problémáival, aki segít neki beleszokni, beletanulni a folyamatokba és a vállalati szokásokba. Ez erősíti a valahova tartozás érzését is.
Tanulási, fejlődési lehetőségek
A csapatok tagjai elengedhetetlennek tartják azt, hogy a munkájuk közben is képezzék magukat, hiszen a versenyképesség alapja napjainkban a naprakész tudás. Legyen szó akár szakmai ismeretekről, akár nyelvtanulásról, vagy különböző üzleti tréningekről úgy vélik, hogy a munkáltatónak is érdeke és ezért kötelessége is mindezt vagy cégen belül megoldani, vagy lehetőséget biztosítani a munkavállalóknak arra, hogy kiéljék tudásvágyukat.
Versenyképes fizetés
Végül, de nem utolsó sorban a fizetést hoznánk fel, mint az egyik legfontosabb szempontot. A munkavállalóknak érezniük kell, hogy anyagilag is a megfelelő szinten értékelik a teljesítményüket, mivel, ha ez nem történik meg a lojalitásuk és a munkakedvük is csökkenni fog. Az alapfizetés emelésén kívül jó lehetőség lehet még, ha lehetőséget adnak arra, hogy jutalmat, bónuszokat, béren kívüli juttatásokat kaphassanak a munkájukért.
Ezeken kívül felmerült még, hogy amennyire lehet kreatív feladatokat adjanak a fiataloknak, tűzdeljék tele kihívásokkal a munkájukat, így biztosan élvezni fogják a munkával töltött időt.
Szerző: Gyenei Orsolya, az Esettanulmány Verseny egyik versenyzője