Hogyan kezelhetik most sikeresen a cégek a válságot?

Elég nagy amplitúdóval száguld el mellettünk a nyár, olyan gazdasági és közéleti változásokat írva a homokba, ami kihatással van vállalatunk minden dolgozójára a takarítótól a CEO-ig. A válság- és változáskezelés a mindennapjaink része lesz még egy jó darabig, de az idei évben biztosan. Mit tehet egy cég, amikor a dolgozói mindennapi nehézségei kihatnak a munkára? Miben segíti a vezetőt és a HR osztályt egy employer branding stratégia, amikor sokszor csak napról napra gondolkodhatunk?

Az employer branding (továbbiakban EB) a munkáltatót, annak szemléletét, értékrendszerét, vízióját, stratégiáját és mindennapjait mutatja be. Mindent tartalmaz, ami a cégről kiderülhet – ideértve a portás által beszélgetések útján összeszedett információkat és igen, a sörözések idején elejtett félmondatokat is.

Használjuk az EB stratégiát! (Fotó: Depositphotos)

Ezek az információk hozzásegítik a döntéshozókat és a HR szakembereket is ahhoz, hogy átlássák és megértsék a szervezet hétköznapjait, a dolgozók értékeit és azt, milyen valóságban élnek a kollégák. Ez a befelé figyelés sokat segíthet a szervezet megerősítésében. Hiszen amint pontos képet kapunk belső folyamatainkról, szokásainkról és nehézségeinkről, egy önazonosabb vállalattá válunk. Ez a tudás segítség a belső kommunikációs folyamatok fejlesztéséhez és a toborzáshoz egyaránt, hiszen se kifelé se befelé nézve nem árulunk tovább – akaratunkon kívül sem – zsákbamacskát.

Szopkó Beatrix, az Consulting and Games Consulting üzletágának vezetője, HR tanácsadó az EB stratégiában sok probléma megoldásának kulcsát látja.

„Egy megfelelő eb stratégia segítségével tisztábban, egyértelműbben és nyilvánvalóbban látjuk a szervezeten belüli összefüggéseket és a hr-en belül sok olyan apróságot is, mint például hogyan is néz ki pontosan a cégünk, melyik csapatba milyen típusú embert keressünk, mit kell majd nekünk fejleszteni a piacról érkező leendő kollégáknál és mi az, amit akár iskolapadban megtanulhatnak, melyik vezetőnk mit tart vezetőként értékesnek a munkájában, stb - nagyon hosszú listát lehetne írni ezekről.”
 Bizonyosság = Biztonság

Az egymást váltó, sokszor villámgyors és kedvezőtlen változások közepette kiemelt jelentősége van a tiszta, értékkel bíró tudásnak. Szinte mindenkinek ismerős a helyzet, amikor a folyosói pletykák kész lavinát elindítva keltettek pánikot egy-egy közösségben pusztán azért, mert nem volt egy hiteles információ sem senki kezében a dolgozókat érintő történésekről. A jelenlegi piaci helyzet számos kérdés felvet, mint „Lesznek-e leépítések a megnövekedett energiaárak miatt?”, „Újra bejárhatok az irodába, ha nem szeretnék élni tovább az otthoni munkavégzés lehetőségével?”, „Hogyan hatnak a gazdasági változások az iparágunkra és ez mit jelent a munkámra nézve?” és még sorolhatnánk.

De a kérdések nem csak a munkavállalók oldaláról érkezhetnek. Partnerek, beszállítók, alvállalkozók és szolgáltatók, de még az ügyfelek fejében is lebeghetnek kérdőjelek.

„Az eb abban is tud segíteni, hogy jobban értsük a szervezetet, amiben vagyunk, az embereket, akik alkotják, a folyamatainkat, amiket működtetünk. – folytatja beatrix. - az eb segít, hogy hitelesebbek legyünk a partnereink, a beszállítóink és az ügyfeleink felé is, hiszen a kollégák meg és bemutatásával számukra is “kézzel foghatóbbá” válik a mi szervezetünk - már nem csak egy e-mail cím vagy egy telefonszám leszünk. Ráadásul az eb szorosan kötődik az értékesítéshez és annak online térben való megjelenéséhez is.”
Bizonytalan helyzetben és gyorsan változó körülmények között a naprakész, pontos és megbízható információ felértékelődik. Ezért az, ahogy a szervezet és a vezetők kommunikálnak még inkább előtérbe kerül.

Hosszútávú hatások, rövid távú megoldások

Akik eddig úgy gondolták, az employer branding nem szól másról, mint a babzsákról, ping-pong asztalról és a tömérdek mennyiségű reklámról, gondolják át: mit nyerhet ezzel a vállalkozásuk! A hosszútávú építkezést sosem késő elkezdeni, akár a cég jövőbeli céljainak elérését is segítheti egy-egy feltárás, elemzés, ami az EB stratégia alapját adja és a szervezet megismeréséről szól. Nem beszélve arról, mit nyerünk, ha csökken a cégen belül fluktuáció és a kollégák összetartó, eredményes csapatként tudnak funkcionálni hosszútávon.

Rövid távú, jellemzően munkaerő bevonzás fókuszú problémák megoldásában is a segítségünkre lehet egy jó EB stratégia, ha nem félünk az időnkkel fizetni a megalkotásáért.

Szopkó Beatrix szerint:

“Aki most jól kezeli a helyzeteket, amiket aztán akár meg is tud mutatni a nagyvilágnak, az nem csak a meglévő kollégák elköteleződését nyerheti meg magának, hanem számára a jövőben könnyebbé válhat a toborzás is. Nem mindegy, hogy a változások lecsengése után elindul-e majd a fluktuáció, mert nem kezeltük megfelelően a helyzeteket vagy inkább felerősödik az együttműködés, az összetartás.”

Véleményvezér

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban

Drámai fordulat az ukrajnai háborúban 

Az ukrajnai háború versenyfutás az idővel.
Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát

Úgy vernek minket a lengyelek, mint szódás a lovát 

A lengyel valuta árfolyama fenn, a magyar lenn.
Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt

Karácsony Gergely szerint Bindzsisztán szervezi mini-Dubajt 

Ez a harc lesz a végső?
A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik

A tervezett budapesti mini-Dubaj felhőkarcolója pont egy légifolyosóba esik 

Nem tűnik túl átgondoltnak a mini-Dubaj projekt.
A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott

A Jobbik volt elnöke szerint Lázár János lebukott 

Bindzsisztán működik, ahogy kell.
Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo