Az employer branding (továbbiakban EB) a munkáltatót, annak szemléletét, értékrendszerét, vízióját, stratégiáját és mindennapjait mutatja be. Mindent tartalmaz, ami a cégről kiderülhet – ideértve a portás által beszélgetések útján összeszedett információkat és igen, a sörözések idején elejtett félmondatokat is.
Ezek az információk hozzásegítik a döntéshozókat és a HR szakembereket is ahhoz, hogy átlássák és megértsék a szervezet hétköznapjait, a dolgozók értékeit és azt, milyen valóságban élnek a kollégák. Ez a befelé figyelés sokat segíthet a szervezet megerősítésében. Hiszen amint pontos képet kapunk belső folyamatainkról, szokásainkról és nehézségeinkről, egy önazonosabb vállalattá válunk. Ez a tudás segítség a belső kommunikációs folyamatok fejlesztéséhez és a toborzáshoz egyaránt, hiszen se kifelé se befelé nézve nem árulunk tovább – akaratunkon kívül sem – zsákbamacskát.
Szopkó Beatrix, az „Egy megfelelő eb stratégia segítségével tisztábban, egyértelműbben és nyilvánvalóbban látjuk a szervezeten belüli összefüggéseket és a hr-en belül sok olyan apróságot is, mint például hogyan is néz ki pontosan a cégünk, melyik csapatba milyen típusú embert keressünk, mit kell majd nekünk fejleszteni a piacról érkező leendő kollégáknál és mi az, amit akár iskolapadban megtanulhatnak, melyik vezetőnk mit tart vezetőként értékesnek a munkájában, stb - nagyon hosszú listát lehetne írni ezekről.”
Bizonyosság = Biztonság
Az egymást váltó, sokszor villámgyors és kedvezőtlen változások közepette kiemelt jelentősége van a tiszta, értékkel bíró tudásnak. Szinte mindenkinek ismerős a helyzet, amikor a folyosói pletykák kész lavinát elindítva keltettek pánikot egy-egy közösségben pusztán azért, mert nem volt egy hiteles információ sem senki kezében a dolgozókat érintő történésekről. A jelenlegi piaci helyzet számos kérdés felvet, mint „Lesznek-e leépítések a megnövekedett energiaárak miatt?”, „Újra bejárhatok az irodába, ha nem szeretnék élni tovább az otthoni munkavégzés lehetőségével?”, „Hogyan hatnak a gazdasági változások az iparágunkra és ez mit jelent a munkámra nézve?” és még sorolhatnánk.
De a kérdések nem csak a munkavállalók oldaláról érkezhetnek. Partnerek, beszállítók, alvállalkozók és szolgáltatók, de még az ügyfelek fejében is lebeghetnek kérdőjelek.
„Az eb abban is tud segíteni, hogy jobban értsük a szervezetet, amiben vagyunk, az embereket, akik alkotják, a folyamatainkat, amiket működtetünk. – folytatja beatrix. - az eb segít, hogy hitelesebbek legyünk a partnereink, a beszállítóink és az ügyfeleink felé is, hiszen a kollégák meg és bemutatásával számukra is “kézzel foghatóbbá” válik a mi szervezetünk - már nem csak egy e-mail cím vagy egy telefonszám leszünk. Ráadásul az eb szorosan kötődik az értékesítéshez és annak online térben való megjelenéséhez is.”Bizonytalan helyzetben és gyorsan változó körülmények között a naprakész, pontos és megbízható információ felértékelődik. Ezért az, ahogy a szervezet és a vezetők kommunikálnak még inkább előtérbe kerül.
Hosszútávú hatások, rövid távú megoldások
Akik eddig úgy gondolták, az employer branding nem szól másról, mint a babzsákról, ping-pong asztalról és a tömérdek mennyiségű reklámról, gondolják át: mit nyerhet ezzel a vállalkozásuk! A hosszútávú építkezést sosem késő elkezdeni, akár a cég jövőbeli céljainak elérését is segítheti egy-egy feltárás, elemzés, ami az EB stratégia alapját adja és a szervezet megismeréséről szól. Nem beszélve arról, mit nyerünk, ha csökken a cégen belül fluktuáció és a kollégák összetartó, eredményes csapatként tudnak funkcionálni hosszútávon.
Rövid távú, jellemzően munkaerő bevonzás fókuszú problémák megoldásában is a segítségünkre lehet egy jó EB stratégia, ha nem félünk az időnkkel fizetni a megalkotásáért.
Szopkó Beatrix szerint:
“Aki most jól kezeli a helyzeteket, amiket aztán akár meg is tud mutatni a nagyvilágnak, az nem csak a meglévő kollégák elköteleződését nyerheti meg magának, hanem számára a jövőben könnyebbé válhat a toborzás is. Nem mindegy, hogy a változások lecsengése után elindul-e majd a fluktuáció, mert nem kezeltük megfelelően a helyzeteket vagy inkább felerősödik az együttműködés, az összetartás.”