A YouTube felhasználók percenként 400 órányi videót tekintenek meg a felületen, a Google közleménye szerint. Érdemes összevetni ezt az adatot a tv nézési szokások változásával. A Google 2006-ban vásárolta meg a videómegosztó portált, akkori árfolyamon 318 milliárd forintot fizetett érte és úgy tűnik nem volt rossz választás. Bodrogi Bozán András a WMMD cégen keresztül az elsők között volt, aki a YouTube szerződött partnereinek mondhatták magukat a régióban. YouTube szakértőként oktatja is a releváns szereplőket, a Google Ground hivatalos YouTube szakértő trénere.
Az interneten azt lehet olvasni, hogy jelen voltál a digitális zene terjesztés megszületésénél, mesélnél róla?
Jó helyen voltam, jó időben, nem készültem rá. Az utóbbi másfél évtizedben, amit csináltam, nem volt egy terv, nem volt egy kitűzött cél, hogy majd YouTube-al fogok foglalkozni. Amikor az EMI lemezkiadónál kezdtem el dolgozni, akkor is így volt. Nemzetközi marketing vonalon tevékenykedtem, tehát nemzetközi kiadványoknak kellett a marketing kommunikációját felépíteni és véghezvinni és ebben a pozícióban a főnöknőm mondta, hogy menjek ki Londonba, mert ott van egy találkozó, ami valami digitális dologról szól. Nem is tudtam, hogy hova megyek.
És amikor visszatértél Svédországból?
Visszatérve Svédországból a hazai zenei tehetségeknek egyfajta nemzetközi színtéren való megjelenéséről szolt a munkám a Magyar Zenei Exportirodánál. Egyfajta kultúr-diplomáciai tevékenység is volt. Majd ezt követően a WM Music Distribution munkatársa és menedzsere lettem három négy évig, amíg a YouTube meg nem jelent a fronton. 2012-ben mi voltunk közép-Európában az egyik első körös kiemelt szerződött partner, bevételszerzésre zenei tartalommal. Nekünk volt pár évnyi előnyünk a többi szereplőhöz képest, hogy megtapasztaljuk azt, hogy hogyan működik a tartalom menedzsment, a jog menedzsment és innentől kezdve beszippantott a YouTube világa. Ez a rendszer akkor az egész bolygó számára újdonság volt, ma már más a helyzet.
Jelen pillanatban egyre több piacon jelenik meg a YouTube Music szolgáltatás, ami egy előfizetéses üzleti modell. Az ember havi fizetéssel előfizet arra, hogy reklámok nélkül, akár offline is tudjon zenét hallgatni a YouTube-on. Egy adott művészhez, zenekarhoz tartozó hivatalos videók, hangfelvételek, feldolgozások, koncertfelvételek, tehát az összes létező kreatív tartalom formátum megjelenik a szolgáltatásban. Nagyon fontos, hogy zenekarok itt is megjelenjenek a saját tartalmaikkal, illetve elkezdjenek saját csatornát építeni, mert a következő időszakban a YouTube érezhetően ráfókuszál majd a zenei tartalmakra, azok optimálisabb tárolására, és az erre felépített szolgáltatásokra, eszközökre. Mobil applikációkkal és egy új struktúrával bíró, úgynevezett hivatalos előadói csatornákkal, kimondottan zenefogyasztásra optimalizálva, mindenképpen érdemes erre odafigyelni, illetve ezekben minél optimálisabban megjelenni saját tartalmakkal, akár kezdő, akár haladó, akár régi zenekarokról van szó. A Partnerprogram a monetizációra ad lehetőséget. Sajnos a kezdő zenekarok sorsa kicsit nehezebb lett azáltal, hogy a YouTube meghatározott egy bizonyos szintet, amikor is a csatorna tulajdonos megkezdheti a partnerprogramhoz történő csatlakozást, ami jelen pillanatban most 1000 feliratkozó és 4000 órányi megtekintett perc az elmúlt 12 hónapban. Ez egyébként nem egy elérhetetlen feltétel. (A YouTube Music mellett egy szponzorációs modell érkezését is bejelentette a videómegosztó portál.)
Mint YouTube szakértő mit tanácsolsz az induló vállalkozásoknak?
A videóformátum a tartalom-marketing egy fontos, és épp nagyon népszerű kommunikációs eszköze. A YouTube platform a második legnagyobb kereső, ahol rengeteg ember keres rá termékekre, szolgáltatásokra, azokat bemutató, azokról oktató videókra. Egy induló vállalkozás webjelenlétének, ennek okán jó, ha része a YouTube is. Ingyenes, mindenki számára elérhető, globális eléréssel bír és minden eszközön optimálisan meg is jelenik a tartalom. Érdemes felépíteni egy márka-csatornát, érdemes videógyártásba fektetni, saját tartalmat gyártani, vagy mások által készített, de a saját profilunkra releváns tartalmakat beépíteni a kommunikációnkba, vagy akár az épp nagyon futó influencer-marketing együttműködésekben is gondolkodni.
Milyen újdonságokra számíthatunk 2019-ben?
A Google és a YouTube folyamatosan optimalizálja a termékeit és szolgáltatásait. Bizonyára lesznek a közeljövőben is újdonságok, de ezekről egy-két Googler-en kívül mások nem igazán tudhatnak. Én sem. Személy szerint nagyon várom a YouTube Music hazai piacra való bevezetését.
Szerzők:
Farkas Szilárd
Szinte Romulus Loránd