A kockázatok csökkentésére vonatkozó intézkedések két nagy csoportba sorolhatóak: az egyik a személyes érintkezéseket kiváltó intézkedések, a másik az elkerülhetetlen személyes ügyintézés során alkalmazható megelőző lépések.
Az elmúlt időszakban számos összegző írás született a higiéniás intézkedésekről, továbbá a home office-t támogató digitális megoldásokról, azok előnyeiről-hátrányairól. Ezért a jelen összefoglalónak nem célja a személyes kapcsolattartás helyettesítését segítő eszközök, módszerek ismertetése, ellenben azt szándékozik összefoglalni, hogy a munkatársak és ügyfelek, vevők közötti mindennapos találkozások során mely digitális megoldások segíthetik a fertőzés átadásának minimalizálását.
Beírófüzeteket, jelenléti íveket a fiókba!
Az egyik legjelentősebb kockázati tényező a közös eszközök használata, ilyenek a jelenléti ívek, az azok mellett kihelyezett toll, azonban kockázatot jelentenek a közösen használt egyéb tárgyak, eszközök is.
Érdemes ezen területen átgondolni, hogy a digitalizáció segítségével hogyan csökkenthetőek ezek a veszélyforrások.
A jelenléti ívek helyett ma már digitális munkaidőnyilvántartás számos helyen működik, ami akár beléptető rendszerrel is összekapcsolható. A kártyás beléptető rendszerek ma már a hatóságok számára is elfogadottak, mellyel nemcsak a járvány lehetőségét csökkentjük, hanem a cégnél a hatékonyság is növelhető, továbbá vagyonbiztonsági haszna sem elhanyagolható.
Kockázatot növelő tényező azonban a beléptetést segítő „vendégkártyák” használata, amely a kártyák forgási sebességének függvényében akár jelentős problémákat is eredményezhetnek. Részben a fertőtlenítés, részben a használatban lévő kártyák számának növelésével csökkenthető a rizikó.
Korszerűbb, de költségesebb érintésmentes technológia az NFC, vagy az RFID amelyek akár távoli érzékeléssel több méterig terjedően képesek az ilyen azonosítóval rendelkező személyek, eszközök, járművel ki- és beléptetésre. Az ilyen rendszerek könnyen implementálhatók más rendszerekhez, többek között ERP-hez, HR rendszerekhez és egyéb digitális nyilvántartásokhoz.
A különböző írásos formában vezetett dokumentumok egy része egyszerű elektronikus űrlapok segítségével is kiváltható, amely önmagában a visszakereshetőséget és az adat archiválást is nagyban segíthetik.