Hogyan add el magad szabadúszóként?

A szabadúszó munkavégzési forma rapid módon terjed: egyre nagyobb tömegek számára jelent nem pusztán csábító vágyálmot, de ténylegesen is elérhető valóságot. Számos vitathatatlan előnye mellett azonban a rózsaszín illúziók helyett érdemes a realitások talaján maradni, és minél objektívebben számba venni, mivel jár a gyakorlatban a freelancer lét.

Szabadúszónak lenni

A szabadúszó életforma kétségtelenül nagy előnye és vonzereje a nevében is jelzett szabadság: ott és akkor dolgozol, illetve olyan és annyi munkát vállalsz el, ahogyan azt te szeretnéd. Erre ma már rengetegféle szakma és munkakör kínál lehetőséget: lehetsz szabadúszó könyvelő, grafikus vagy raftingtúra-szervező, nyelvtanár, idegenvezető vagy fordító, és különösen nagy potenciál van az elképesztő léptekkel fejlődő IT-szektorban programozóként vagy fejlesztőként. Természetesen az említett munkakörök majd’ mindegyike alkalmazottként is végezhető, ám ha vonz a „magam ura” szabadsága, nyitva áll a lehetőség freelancerként is.

A szabadúszó olyan munkavállaló, aki nem alkalmazotti munkaviszonyban dolgozik, hanem külsős vállalkozóként vállal feladatokat jellemzően cégek számára. Vagyis az adott szakember időről időre a piacról szerzi a megbízásokat, és legtöbbször projekt alapon, időszakosan szerződik a céggel/cégekkel, mely bizonyos feladatait kiszervezi.

A szabadsággal járó nehézségek

Ugyanakkor a freelancer munkavégzésnek a hátránya is a szabadságából adódik, hiszen közel sem jelent olyan stabilitást és kiszámíthatóságot, mint egy céges állás: a fix munkaidő és biztos fizetés helyett itt állandóan utána kell menni a megbízásoknak, versenyezni a konkurenciával, nagy az önkizsákmányolás veszélye, és bizony jöhetnek ínséges időszakok is. Másrészt sokszor szakmailag is magára van utalva az ember, és egy idő után az emberi kapcsolatok hiánya is zavaró lehet.

Kívánatos személyes adottságok

A legnagyobb kihívást a piacon való folyamatos jelenlét és a sikeresen nyélbe ütött megbízások megszerzése jelenti. Ráadásul a megszerzett munka legyen szakmailag testhezálló, jól fizető, határidőre vállalható, és mindig pont akkor és pont annyi legyen belőle, ami a munka-szabadidő-megélhetés kényes egyensúlyába illik. Ez már önmagában egy zsonglőrködéssel felér.

Azok fognak nagyobb eséllyel jól megbirkózni ezekkel a kihívásokkal, akik:

  • szakmailag minőségi munkát végeznek, és ebben reális az önértékelésük,
  • proaktívak és pozitív szemléletűek,
  • kellő önbizalommal rendelkeznek,
  • képesek felelősséget vállalni, döntéseket hozni,
  • jók a kommunikációs és interperszonális készségeik,
  • képesek önmagukat motiválni,
  • jók az időmenedzsmentben, és a határidőket is tartják.

Megbízásszerzési technikák

Személyes márkaépítés

Amikor valaki freelancerként lép ki a piacra, akkor valójában a saját szaktudását és munkaerejét igyekszik eladni. Vagyis ez innentől tiszta marketing, eladás- és tárgyalástechnika kérdése. Fel kell építeni és láthatóvá tenni a személyes márkát, amelynek alapja, hogy tisztában legyél a releváns, pozitív kompetenciáiddal: a piaci értékeiddel.

Eszközei lehetnek:

  • LinkedIn-profil, ami ma már szinte elengedhetetlen;
  • saját szakmai weboldal: az alapinfókon és szolgáltatásokon kívül lehetőleg referenciákkal, keresztlinkekkel, SEO alapú blogcikkekkel stb.;
  • Facebook- és/vagy Insta-jelenlét: egyes szakterületeken (például kézműves, könyvelő vagy utazásszervező) egy aktív FB-oldal, -hirdetések, -események stb., ismertséget és megbízásokat generálhatnak;
  • a YouTube-csatorna is egyes szakmákban (például oktatók, gasztroséfek, zenészek esetén) nagyon hatékony lehet;
  • legjobb persze, ha korábbi ügyfeleink viszik jóhírünket, és adnak minket kézről-kézre.

Munkaszerző platformok

Számtalan nemzetközi és hazai platform működik, melyek a freelance munkavégzés közvetítésére vannak berendezkedve, ahol a kereslet-kínálat összehangolása kellő hitelességi garanciákkal, profin ki van építve. Ezeken legnagyobb számban az IT szektorba tartozó legkülönbözőbb szoftverfejlesztői munkákból van dömping, de grafikusként, szövegíróként és sok egyéb szakterületen is lehet leinformálható megbízást szerezni.

A legnépszerűbb freelancer oldalak, ahová érdemes regisztrálni, például az upwork, fiverr, peopleperhour, freelancer.com, freelancer.hu, toptal, guru stb.

Emellett – főként hazai viszonylatban – vannak olyan szakmai Facebook-csoportok, melyek szintén a megbízók–szabadúszók célzott összekötésére specializálódtak, így például szövegíróként, social media managerként, virtuális asszisztensként vagy óraadó tanárként ezekbe is hasznos bejelentkezni.

Céges kapcsolatépítés

Jól megtérülő technika, ha igyekszünk magunk köré hálózatot kiépíteni a potenciális megrendelői körünkből. Erre sokféle egyszerű módszer létezik:

  • járjunk szakmai konferenciákra, vásárokra,
  • lépjünk be a helyi BNI vagy egyéb szakmai/üzleti csoportba,
  • küldjük el szakmai (reklám) anyagunkat, esetleg egy konkrét üzleti ajánlatot a potenciális megrendelői körnek, hogy megismerjenek és evidenciában tartsanak minket,
  • vannak olyan programozóiskolák, amelyek már a szakmai képzés során segítenek kapcsolatba kerülni a piaci szereplőkkel, és a képzés részét képezi a karriermenedzsment támogatása.

 

Véleményvezér

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak

Ursula elküldte a selyemzsinórt Orbán Viktornak 

Az orbáni hintapolitikát megelégelték az európai nagyhatalmak.
Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését

Orbán Viktor megírná Brüsszel helyett az unió költségvetését 

Drukkolunk Orbán Viktornak, hogy jobb költségvetést írjon Brüsszelnél.
Befellegzett a visegrádi négyeknek

Befellegzett a visegrádi négyeknek 

Mélyponton a magyar-lengyel kapcsolatok.
Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét

Hamar kitiltották a Harcosok Klubjából a könyvelők alelnökét 

Nem kívánatos a könyvelő a Harcosok Klubjában.
Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő

Arcul köpte az örményeket egy fideszes országgyűlési képviselő 

Oksabb lett volna, ha Hoppál Péter csendben marad.
Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban

Magyarország költi a legkevesebbet az egészségügyre az unióban 

Hová tűnik az adófizetők rengeteg pénze?

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo