Szabadúszónak lenni
A szabadúszó életforma kétségtelenül nagy előnye és vonzereje a nevében is jelzett szabadság: ott és akkor dolgozol, illetve olyan és annyi munkát vállalsz el, ahogyan azt te szeretnéd. Erre ma már rengetegféle szakma és munkakör kínál lehetőséget: lehetsz szabadúszó könyvelő, grafikus vagy raftingtúra-szervező, nyelvtanár, idegenvezető vagy fordító, és különösen nagy potenciál van az elképesztő léptekkel fejlődő IT-szektorban programozóként vagy fejlesztőként. Természetesen az említett munkakörök majd’ mindegyike alkalmazottként is végezhető, ám ha vonz a „magam ura” szabadsága, nyitva áll a lehetőség freelancerként is.
A szabadúszó olyan munkavállaló, aki nem alkalmazotti munkaviszonyban dolgozik, hanem külsős vállalkozóként vállal feladatokat jellemzően cégek számára. Vagyis az adott szakember időről időre a piacról szerzi a megbízásokat, és legtöbbször projekt alapon, időszakosan szerződik a céggel/cégekkel, mely bizonyos feladatait kiszervezi.
A szabadsággal járó nehézségek
Ugyanakkor a freelancer munkavégzésnek a hátránya is a szabadságából adódik, hiszen közel sem jelent olyan stabilitást és kiszámíthatóságot, mint egy céges állás: a fix munkaidő és biztos fizetés helyett itt állandóan utána kell menni a megbízásoknak, versenyezni a konkurenciával, nagy az önkizsákmányolás veszélye, és bizony jöhetnek ínséges időszakok is. Másrészt sokszor szakmailag is magára van utalva az ember, és egy idő után az emberi kapcsolatok hiánya is zavaró lehet.
Kívánatos személyes adottságok
A legnagyobb kihívást a piacon való folyamatos jelenlét és a sikeresen nyélbe ütött megbízások megszerzése jelenti. Ráadásul a megszerzett munka legyen szakmailag testhezálló, jól fizető, határidőre vállalható, és mindig pont akkor és pont annyi legyen belőle, ami a munka-szabadidő-megélhetés kényes egyensúlyába illik. Ez már önmagában egy zsonglőrködéssel felér.
Azok fognak nagyobb eséllyel jól megbirkózni ezekkel a kihívásokkal, akik:
- szakmailag minőségi munkát végeznek, és ebben reális az önértékelésük,
- proaktívak és pozitív szemléletűek,
- kellő önbizalommal rendelkeznek,
- képesek felelősséget vállalni, döntéseket hozni,
- jók a kommunikációs és interperszonális készségeik,
- képesek önmagukat motiválni,
- jók az időmenedzsmentben, és a határidőket is tartják.
Megbízásszerzési technikák
Személyes márkaépítés
Amikor valaki freelancerként lép ki a piacra, akkor valójában a saját szaktudását és munkaerejét igyekszik eladni. Vagyis ez innentől tiszta marketing, eladás- és tárgyalástechnika kérdése. Fel kell építeni és láthatóvá tenni a személyes márkát, amelynek alapja, hogy tisztában legyél a releváns, pozitív kompetenciáiddal: a piaci értékeiddel.
Eszközei lehetnek:
- LinkedIn-profil, ami ma már szinte elengedhetetlen;
- saját szakmai weboldal: az alapinfókon és szolgáltatásokon kívül lehetőleg referenciákkal, keresztlinkekkel, SEO alapú blogcikkekkel stb.;
- Facebook- és/vagy Insta-jelenlét: egyes szakterületeken (például kézműves, könyvelő vagy utazásszervező) egy aktív FB-oldal, -hirdetések, -események stb., ismertséget és megbízásokat generálhatnak;
- a YouTube-csatorna is egyes szakmákban (például oktatók, gasztroséfek, zenészek esetén) nagyon hatékony lehet;
- legjobb persze, ha korábbi ügyfeleink viszik jóhírünket, és adnak minket kézről-kézre.
Munkaszerző platformok
Számtalan nemzetközi és hazai platform működik, melyek a freelance munkavégzés közvetítésére vannak berendezkedve, ahol a kereslet-kínálat összehangolása kellő hitelességi garanciákkal, profin ki van építve. Ezeken legnagyobb számban az IT szektorba tartozó legkülönbözőbb szoftverfejlesztői munkákból van dömping, de grafikusként, szövegíróként és sok egyéb szakterületen is lehet leinformálható megbízást szerezni.
A legnépszerűbb freelancer oldalak, ahová érdemes regisztrálni, például az upwork, fiverr, peopleperhour, freelancer.com, freelancer.hu, toptal, guru stb.
Emellett – főként hazai viszonylatban – vannak olyan szakmai Facebook-csoportok, melyek szintén a megbízók–szabadúszók célzott összekötésére specializálódtak, így például szövegíróként, social media managerként, virtuális asszisztensként vagy óraadó tanárként ezekbe is hasznos bejelentkezni.
Céges kapcsolatépítés
Jól megtérülő technika, ha igyekszünk magunk köré hálózatot kiépíteni a potenciális megrendelői körünkből. Erre sokféle egyszerű módszer létezik:
- járjunk szakmai konferenciákra, vásárokra,
- lépjünk be a helyi BNI vagy egyéb szakmai/üzleti csoportba,
- küldjük el szakmai (reklám) anyagunkat, esetleg egy konkrét üzleti ajánlatot a potenciális megrendelői körnek, hogy megismerjenek és evidenciában tartsanak minket,
- vannak olyan programozóiskolák, amelyek már a szakmai képzés során segítenek kapcsolatba kerülni a piaci szereplőkkel, és a képzés részét képezi a karriermenedzsment támogatása.