A legtöbb induló vállalkozás az egyéves kort sem éri meg, és sokszor nem azért, mert nem lenne igény a termékükre vagy szolgáltatásukra, hanem mert az alapítók nem készülnek fel azokra a meglepetésekre, amelyek pillanatok alatt csődbe is vihetnek egy céget. Teljesen mindegy, milyen kicsi a vállalkozásunk, minden kimenő és beérkező összeget nem lehet fejben tartani. Habár sok olyan kiadás (szerencsés esetben bevétel) lehetséges, amivel előre nem tervezhetünk, ha legalább egy kockás füzetben vezetjük azt, amire számítunk, már nem leszünk annyira elveszettek, és így az is hamarabb szemet szúr, ha gond van. Márpedig a gond menetrendszerűen megérkezik.
Pénzünknél vagyunk, de pénz nélkül
Az üzleti életben a kiadásokat azonnal fizetni kell, míg a bevételek csak lassan csordogálnak. Erre bizony fel kell készülni, hiszen nem csak Magyarországon jellemző, hogy a számlákat jelentős késedelemmel egyenlítik ki a vevők, míg az elektromos szolgáltató ripsz-ropsz kikapcsolja a villanyt, ha elmaradunk a befizetéssel – és ezt a NAV sem honorálja. Ezért gyakran kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy papíron tele vagyunk pénzzel – de a valóságban egy fillérünk sincs, mivel bevételünk kinnlevőségekből áll. Ezen a helyzeten egy banki likviditási hitel vagy egy befektető közbelépése segíthet, de a faktorálás is kiutat jelenthet.
Van nyereség, de üres a zsebünk
Hasonló helyzet állhat elő, ha a bevételeinket visszaforgatjuk az üzletünkbe: különösen az induló vállalkozások, startupok találhatják magukat abban a helyzetben, hogy a „profit” nem klasszikus pénzben keletkezik, hanem a további bevételt növelő beruházásként. Csakhogy a számlákat készpénzben kell kiegyenlíteni, így ügyelnünk kell arra, hogy ne a teljes bevételt forgassuk vissza az üzletbe, és a működési költségek mellett hagyjunk egy kis tartalékot is váratlan helyzetekre.
A váratlan események bekövetkezésének esélye a száz százalékot közelíti: legyen az akár áradás, vihar, a kulcsfontosságú munkaerőnk felmondólevele vagy egy gép elromlása, akár egy fontos ügyfél elvesztése. Ha 100 eshetőségre felkészültünk, akkor a százegyedik fog bekövetkezni. Érdemes külön tartalékot képezni, egyfajta vis major alapot, és nem árt biztosítással is védeni magunkat a legrosszabbtól.
Nyáron megy az üzlet, de télen nem
Vagy fordítva, amikor a potenciális vásárlóink szabira mennek: még ha a cégünk nem is szezonális jellegű, akkor is lehetnek az értékesítésben – és így a bevételünkben – hullámvölgyek vagy jobb esetben hullámhegyek. Fontos, hogy ezeket a szezonális ingadozásokat kiegyenlítsük, amikor megy a szekér, tegyünk félre a szűkösebb napokra, míg ha éppen gyengébb a forgalom, ne kelljen őrült kapacitáscsökkentésbe fognunk.
Ha többe kerül a leves, mint a hús
Ha éppen rosszul megy az üzlet, és mindenképpen csökkentenünk kell a költségeinket, gondoljuk meg alaposan, mihez nyúlunk hozzá! Egy alkalmazott elküldése ugyanis lehet, hogy hosszú távon többe kerül nekünk, mint amennyit megspórolunk. A végkielégítés – és persze az adminisztráció – után ugyanis előfordulhat, hogy amikor megint beindul a biznisz, szükségünk lesz egy plusz főre – és ezt akár nehezebb és drágább lehet megtalálni, mint gondolnánk, nemhiába küzd a magyar gazdaság most már krónikusan szakemberhiánnyal. Ráadásul a többi alkalmazott is venni fogja az üzenetet: a gond első jelére megszabadulunk tőlük, így gőzerővel kezdenek majd munkát keresni. És az értékes munkaerő talál is másik állást, akár a közvetlen versenytársunknál, ez pedig váratlan kiadásokhoz vezethet. (És éppen az értékesítésben jártas munkaerő a legkapósabb az álláspiacon.)
A bevételek nem fedezik a marketingkiadásokat
Ez az a helyzet, amivel minden induló vállalkozásnak meg kell birkóznia, és akkor is előállhat, ha alapjaiban változtatunk (rebranding) a termékünkön. Az eladások ilyen esetben mindig visszaesnek, éppen akkor, amikor a legjobban kellene a pénz a marketingkampányunk finanszírozásához. Ezért fontos, hogy akár induló vállalkozásként, akár átalakítás előtt álló cégként vágunk bele az üzletbe, a marketingbüdzsére elkülönítve tegyünk el egy nagyobb összeget. (Persze vannak olyan marketingfogások, amelyek fillérekbe vagy semmibe se kerülnek, ezekből itt mutatunk is nyolcat!)
Túl jól megy a szekér
Bizony nemcsak az elmaradó ügyfelek, hanem a túl sok megrendelés is a csőd szélére sodorhat egy vállalkozást. Ilyenkor ugyanis előre el kell készíteni a tervezettnél több terméket, ki kell fizetni a nyersanyagot, esetleg új munkaerőt kell felvenni, gyártókapacitást bővíteni, etc. Ezek a kiadások viszont nem várhatnak hónapokat addig, amíg a megemelkedett érdeklődéstől a bevételeink is megnövekednek, ezeket a kiadásokat meg kell hitelezni. Ha saját forrással nem rendelkezünk, ebben a pillanatban érdemes körülnéznünk, hogyan finanszírozhatnánk a legolcsóbban a befektetésünket, nem feltétlenül üdvös ugyanis mindezt a tartalékokból fizetni. Várhatóan az új uniós tervezési ciklusban is lesznek ilyen célokra szolgáló uniós források, illetve a Növekedési Hitelprogramban is elérhető még olcsóbb hitelforrás, ami jó lehetőséget ad számunkra, a nemrégiben indult NHP+ pedig még azoknak is lehetőséget nyújt a hitelfelvételre, akik eddig nem részesülhettek ebben.