Az Országgyűlés egy zárószavazás előtti módosítással lehetővé tette, hogy a nemzetgazdasági miniszter hatósági árassá tegye az elektronikus pénztárgépek és az adóhatóság közötti adatkapcsolatot. Korábban szakmai szervezetek is szorgalmazták a hatósági ár bevezetését. Az ár mértékéről egyelőre nincs információ. Mint azt a Piac&Profit is megírta, az adatforgalmi tarifákat eddig csak néhány szolgáltató tette közzé, ezek közül azonban több forintra megegyezik. A piacon jelenleg elérhető legalacsonyabb havi adatforgalmi díj nettó 2300 forint. A tarifákat korábban több tízezresre becsülték, igaz, hogy még a mozgóárusok sem kaptak mentességet az adatszolgáltatás kötelezettsége alól.
A képviselők – szintén a szakbizottság javaslatára – határoztak arról is, hogy az adóhatóság mulasztási bírság mellett 12 napra bezárathatja azt az üzletet, amely megszegi a pénztárgépek üzemeltetésével összefüggő kötelezettségeket – írta az onlinekassza.hu.
A Nemzeti Adó- és Vámügyi Hivatal ezzel kapcsolatban arra figyelmezteti a vállalkozásokat, hogy engedéllyel rendelkező onlinekasszát kell a vállalkozóknak rendelniük, ellenőrizniük kell azt is, a leadott rendelésük eljutott-e a forgalmazóhoz. Aki elmulasztotta a rendelést, vagy más problémával szembesül, az elektronikusan, a magyarorszag.hu oldalon keresztül is megrendelheti az online pénztárgépet. A NAV arra is felhívta a figyelmet, hogy aki eddig kötelezettsége ellenére nem rendelt pénztárgépet, annak haladéktalanul meg kell rendelnie az internetes felületen.
Elméletileg már minden átállásra kötelezett kiskasszás vállalkozásnak meg kellett rendelnie az online adatkapcsolatra képes pénztárgépet, ezt az adóhatóság folyamatosan ellenőrzi. Vannak azonban olyan üzletek, cégek, amelyek nem megfelelő gépet választottak, vagy elmulasztották a megrendelést. Nekik gyors segítség, hogy a NAV honlapjáról is elérhető magyarorszag.hu portálon megtalálják azt a felületet, amelyen garantáltan megfelelő pénztárgépet rendelhetnek. A megrendelésről egy tájékoztató anyagot is közzétett a NAV. A megrendelési felület az ügyfélkapus bejelentkezést követően ezen a linken érhető el, a NAV által elmagyarázott elérési útvonala az alábbi pdf kiterjesztésű fájlban tekinthető meg.
Ha a megrendelést, illetve a szerződést még nem igazolták vissza, és a pénztárgépet nem közvetlenül a forgalmazótól rendelte a megrendelő, akkor kérnie kell a pénztárgép eladójától egy olyan igazolást, amely arról szól, hogy a szerződést, megrendelést továbbította a forgalmazóhoz. Ezen a dokumentumon szerepelnie kell a forgalmazó visszaigazolásának is. Ezt az igazolást november 25-ig ki kell adnia a kassza eladójának. Ha valaki a pénztárgépet közvetlenül a forgalmazótól rendelte meg, úgy a forgalmazónak kell a szerződést, megrendelést visszaigazolnia, szintén legkésőbb 2013. november 25-ig.
De nem elég, hogy a megrendelést visszaigazolták, szükséges az is, hogy az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozzon. Ezt a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal honlapján ellenőrizheti. Fontos, hogy a két feltételnek együttesen kell teljesülnie, tehát nem elég, hogy a megrendelés visszaigazolták, szükséges az is, hogy az érvényes forgalmazási engedéllyel rendelkező és ténylegesen forgalomba hozható pénztárgépre vonatkozzon. Természetesen továbbra is szükséges feltétel, hogy az adózó üzembe helyezési kóddal rendelkezzen, amelyet a PTGREG adatlap kitöltésével igényelhetett a NAV-tól.
A hatóság számára minden megrendelés nyomon követhető, mivel az adatokat a forgalmazóknak kötelező továbbítaniuk a NAV-hoz. A forgalmazói adatszolgáltatás alapján a NAV pontos információkkal rendelkezik arról, mely adózók nem rendeltek még a jogszabályi előírásoknak megfelelő pénztárgépet. A NAV ellenőrizni és szigorúan bünteti majd azokat, akik nem teljesítik az új típusú pénztárgépek beszerzésére és beüzemelésére vonatkozó kötelezettségüket – olvasható a közleményben.