Vegyünk egy jó céget, tudatos, fejlődő vezetőkkel, akik még jobb eredményt szeretnének elérni. Elkezdik a cég átvilágítását, ránéznek a munkatársak teljesítményére, kompetenciájára, elemzik a céges termelői folyamatokat, korszerűsítik a szervezeti rendet, bevezetik a teljesítményértékelést, és a teljesítmény alapú fizetési rendszert. És akkor valami megváltozik… Az emberek mintha kifordultak volna magukból, a csapat inkább egy darázsfészekhez kezdett hasonlítani, mint egy szervezetre. Mi történhetett?

A tudás nem elég
A csapatok létét mindig a közös cél határozza meg, de emellett fontos tényező még, hogy a tagjai önmagukat a csoporthoz tarozónak tekintik, kapcsolatban vannak egymással, függnek egymástól, és részei az egymáshoz kapcsolódó szerepek rendszerének. A közös célok elérését nagyban segíti, ha ezek a szerepek tisztázottak, és megfelelnek a csoporttagok egyéni képességeinek és preferenciáinak. A csapat felépítésekor tehát nem lehet a szakmai tudás az egyetlen szempont.
Az emberek ugyanis nem képesek a munkahelyre érkezve levetkőzni személyiségüket, elhagyni korábbi tapasztalataikat, amelyek mind meghatározzák a viselkedésüket. A különbségek pedig hátráltató tényezőből hatékonyságnövelő eszközzé válhatnak úgy, hogy személyisége kiteljesítése révén a munkavállaló elégedettebbé válik. Neki való pozícióban a munkát korábban hátráltató is produktívvá válhat, összességében pedig növekszik a hatékonyság, és javul a munka minősége is. A csoport ereje viszont azt is jelentheti, hogy egy csapatban kiválóan teljesítő személy onnan kiemelve csalódást okoz. De fontos leszögezni: nincs „ideális" csapattag, és nincsenek – vagy csak extrém esetben vannak – olyanok, akik számára semmilyen módon nincs hely.
- Pontos és alapos szakmai tudás, hozzáértés, kompetens munkavégzés figyelhető meg. Statisztikái magas tartományban vannak. Szándéka átütő, egyértelmű és saját motivációja a cég céljaival egy irányba haladnak. Remek csapattag, akivel szívesen és könnyen dolgozik a vezető és mindenki más, tehát „pipát” tehetünk a neve mellé.
- Lelkes, nyílt szándékú, a cég céljaival egyetértő, motivált munkatárs, aki azonban nem teszi le az asztalra a tőle elvárt eredményt, sem mennyiségben, sem minőségben. Miért is? Mert nem eléggé képzett, vagy nem eléggé gyakorlott, vagy nincs elég tapasztalata, vagy nem ért pontosan valamit, szóval nem kompetens. „Nem jön ki a „csövön” az, aminek ki kellene jönnie. Gondot okoz nekünk? Természetesen! Hiszen statisztikái alacsony tartományban vannak, hozzáállása szerint azonban ő is a legjobbak közé kerülhetne, de a tudás kevés. Mi itt a megoldás? A képzés, a gyakorlás. Ki kell dolgozni számára egy képzési útvonalat, ki kell nevezni mellé egy senior munkatársat, egy mentort, akivel dolgozik, és akitől ellesheti a szakmai trükköket és fogásokat, akiktől folyamatos kontroll kaphat, vagy éppen korrekciót, ha szükséges. Ez a vezető feladata vele kapcsolatban.
- Statisztikái magasak, eredményes, kompetens szakértő. Na, de dolgozni vele nem egy „leányálom”, néha durva, mint egy „lópokróc”, nem ismeri el a másik munkáját, de legalább folyamatosan kritizál. Nem csapattag. Minden kreatív ötletet megállít, vagy aggódásával, vagy azért mert nem tartja jónak, de ő maga ötletekkel nem áll elő. Nem tolja cég szekerét, nem előre viszi a magatartásával, hanem akadályozza a céges eredmények elérését. Hangulatromboló! Hozzáállása szerint negatívan kell értékelnünk. Mi a teendő? Ilyenkor teljesen más vezetői eszközöket veszünk elő. Meg kell változtatni a hajlandóságát, a motivációját! A motivációs szint kiderítése, egyéni céljainak feltárása majd összehangolása a cég célkitűzéseivel- ez a vezető tennivalója. Keressük azt a muníciót, ami ezen az állapoton túllendíti és felfrissíti.
- Az utolsó kategória minden szempontból az utolsó. Nem kompetens, szakmai területen hullámzó eredményt produkál. Viselkedése arrogáns, a többieket akár még lázíthatja is, a cég érdekeivel ellentétes, de legalábbis attól eltérő szándékot érzékelünk nála. Hogy mi itt a teendő? Hát ki vele a cégből, ne rontsa itt a levegőt!
Az elkötelezettségről és a bizalommal teli működés elérésének praktikáiról itt olvashat.
Pál Zsolt Comline Budapest Kft.