Bár Magyarország még le van maradva e téren, de itthon is egyre elterjedtebb a távmunka és a home office. Egy 2018-as felmérés szerint a magyar munkavállalóknak jelenleg 5 százaléka dolgozik túlnyomórészt otthonról, és 55 százalék szeretne otthonról dolgozni, mely szám várhatóan évről évre növekedni fog.
„Az utazási idő lerövidítése, a nagyobb önállóság, a magánélethez jobban illeszkedő munkarend, ez csak néhány azon indokok közül, ami miatt ezek az atipikus foglalkoztatási formák egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek. A munkáltatók pedig a munkavállalók megtartásának, a táppénzes állomány és a fluktuáció csökkentésének egy eszközét látják benne” – magyarázza dr. Párkányi Rita, a KCG Partners Ügyvédi Társulás partnere. Bár e foglalkoztatási formák alkalmazása évről évre emelkedik, a munkajogi szabályzás nehezen tart lépést ezzel a fejlődéssel, ami miatt sok munkáltató tart a bevezetésüktől, vagy anélkül alkalmazza, hogy egyértelmű szabályokat és eljárásrendet dolgozna ki.
- Mi is az a távmunka és a home office?
A fentieknek megfelelően tehát a jogszabály kizárólag a rendszeres távmunkát szabályozza, míg az alkalmi távmunka (vagyis amikor egy munkavállaló a bölcsességfoga húzása miatt, vagy mert szerelőt vár otthon, távolról dolgozik) nem tartozik a fenti kategóriába. A home office pedig olyan távmunka, amikor a munkavállaló rendszeresen otthonról végez munkát.
Az otthoni munkavéges mellett, főleg a fiatalabb Y és a munkaerőpiacra belépő Z generáció tagjai között, egyre népszerűbb az egyéb (változó) helyen történ munkavégzés is, mely ellensúlyozhatja az otthoni munkavégzés társadalmi elszigeteltségét, illetve koncentráltabb munkavégzést tehet lehetővé. Erre az igényre a piac is reagált az egyre növekvő számú coworking irodákkal, hotelekben és éttermekben kialakított közösségi terekkel. Ez az új típusú munkavégzési forma azonban új kihívások elé állítja a munkáltatókat (pl. IT biztonsági kockázat, munkavédelmi szabályok érvényesítése), melyekkel a jelenlegi szabályozás nehezen tart lépést.
- A távmunkavégzés szabályozása
Alkalmi távmunkavégzés esetén pedig egyéni megállapodás hiányában is célszerű belső szabályzatban rögzíteni a távmunkavégzés speciális szabályait és az ahhoz kapcsolódó eljárásrendet – teszi hozzá dr. Párkányi Rita.
- A munkáltatók bizalmatlanságának okai
Elég csak arra gondolni, hogy mi történik akkor, ha a munkavállaló egy internetkávézóból végez munkát, ahol feltörik a laptopját, értékes üzleti titkokat megszerezve, vagy ha a rugalmas munkaidejét töltő dolgozót otthon, teregetés közben éri baleset. Az uniós alapelv szerint ugyanis a helytől és időtől független módon dolgozók pontosan ugyanolyan jogi védelemben kell, hogy részesüljenek, mint a munkáltató telephelyén dolgozó munkavállalók.
Ezen túlmenően a munkáltató nemcsak a munkavégzés eszközét, hanem a távmunkavégzés helyét is köteles előzetesen minősíteni, és kizárólag a munkavédelmi szempontból megfelelőnek minősített helyen engedélyezhet távmunkavégzést. A gyakorlatban a munkáltatók helyszíni kockázatértékelés, balesetvizsgálat vagy a munkavállaló által szolgáltatott fényképek és információk (pl. asztal és szék magassága, pontos helye, a képernyő helyzete és távolsága a munkavállalótól) alapján minősítik a távmunkavégzés helyének megfelelőségét. Ez a vizsgálat azonban sokszor elmarad, mely azonban komoly kockázatot jelent a munkáltatónak. Ha ugyanis a munkáltató megfelelőnek minősítette a munkavállaló lakásának azon helyiségét, ahol a munkavállaló a munkát végezni kívánja, az otthoni munkavégzés során bekövetkező balesetek csak akkor minősülnek munkabalesetnek, ha azok a kijelölt helyiségben történnek. Ha tehát e helységben megrázza az áram a munkavállalót, az munkahelyi baleset, és a munkáltató felelőssége fennáll a munkavállalónak ezzel összefüggésben keletkezett káráért.
Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a balesetet ellenőrzési körén kívül eső, olyan körülmény okozta, amellyel nem kellett számolnia, és nem volt elvárható, hogy e körülmény bekövetkezését elkerülje vagy elhárítsa. A munkáltató ezeket a körülményeket az elvégzett kockázatértékeléssel és a munkakörülmények rendszeres ellenőrzésével bizonyíthatja. A fenti példánál maradva viszont nem tekinthető munkahelyi balesetnek, ha a munkavállaló „pihenésképpen” kitereget, és közben elcsúszik a fürdőszobában, és eltöri a lábát. Ebben az esetben ugyanis a baleset a munkáltató által engedélyezett helyiségtől különböző helyen következett be. Ugyanez vonatkozik arra az esetre is, ha a munkavállalót nem a munkáltató által kijelölt és megfelelőnek minősített helyen, hanem például egy kávézóban éri a baleset.