Gyakorlati tippek mikrovállalkozásoknak

A saját márka építése és gondozása a kkv számára éppolyan fontos, mint a nemzetközi vállalatóriás számára. A célpiaca, a lehetőségei és ebből fakadóan az eszköztára viszont más.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép:flickr

A vállalkozónak az előállítás mellett arról is gondoskodnia kell, hogy terméke eljusson a fogyasztókhoz. Ám hiába kerül a polcokra, a vevő számtalan ugyanolyan áron kínált hasonló minőségű termékkel találja szembe magát. El kell tehát érni azt is, hogy a mienket válassza. Erre szolgál a brand vagy – magyar nevén – a márka. – A márka üzleti értéket képvisel egy vállalkozás számára. Abban segít, hogy a fogyasztó meg tudja különböztetni a termékünket. Néhány évvel korábban kólákat teszteltek. Bekötött szemmel még a legfanatikusabb márkahű vásárlók sem tudták rangsorolni a különböző gyártók italát, de amikor tudták, hogy melyiket isszák, rendre a kedvelt márkájukat találták a legvonzóbbnak – mondta Szenes Gábor, a Pressonline Kft. ügyvezetője, aki szerint a márkázás – leegyszerűsítve – a harcot jelenti a fogyasztó agyának egy területéért.

Hogy miért érdemes foglalkozni a márkaépítéssel? Olvassa el itt!

A magyarországi kis- és középvállalkozások többsége a multinacionális vállalatok játékterének tartja a márkaépítést. Holott a szakember szerint a saját márka építése és gondozása ebben a körben is elengedhetetlen. Csak a célpiac, a lehetőségek és ebből fakadóan az eszköztár más. – Egy középvállalkozás márkájára rá lehet szánni három hónapot, kutatásokat és elemzéseket lehet végezni, márkastratégiát, majd arra alapuló kampányt tervezni, míg egy kis- vagy mikrovállalkozás ezt nem engedheti meg magának. A kisvállalkozók legfontosabb eszköze vállalkozásuk méretétől és tevékenységétől függetlenül a saját józan, paraszti eszük – mutat rá a szakember.

A kisebb cégeknek kiváló lehetőség a vírusmarketing alkalmazása is. Ennek praktikáiról itt olvashat.

Erre figyeljünk

1. Szerezzünk információt a piacunkról, a vásárlóinkról, a konkurens termékekről. 2. Gondoljuk át, hogy milyen formában kerülünk kapcsolatba az ügyfeleinkkel. 3. Értsük meg a célcsoportunk igényeit. 4. Határozzuk meg, hogy mi a vásárlók számára is érzékelhető különbség a magunk és a konkurencia terméke között, azaz: mi az az ígéret, amit a márka a vásárlók felé közvetít. 5. Képviseljük konzekvensen a megteremtett márkát. 6. Ám itt nem áll meg a dolog: azt is végig kell gondolnunk, hogy melyek azok az üzleti problémáink, amelyeken valóban segíthet a kommunikáció.

Az óriásplakátokon folytatott kampányok vagy a televíziós spotok valóban nem a kisvállalkozás marketingeszközei, de ezeken kívül számtalan más is létezik. A kisvállalkozó általában a tanácsadók helyett magára számíthat. Nézzünk egy példát!

Mikrovállalkozás márkaépítése a gyakorlatban

Pötyike a piacon több más kofával egyetemben árulja a tojásokat. Szeretné, ha a forgalma emelkedne, hiszen negyven tyúkjának stabil termelése mellett akkor el tudná adni a szomszédasszony tojásait is, és további tyúkoknak is lenne még hely az udvarban.

Az első teendője felmérni a saját helyzetét. Más az igény ugyanis a budapesti belvárosi biopiacon, és más egy borsod megyei termelői piacon. Beszélgetnie kell a piacra betérőkkel, hogy megtudja, mi a legfontosabb az ott vásárlók számára. Leegyszerűsítve: inkább az ár vagy a minőség érdekli igazán az általa elérhető vevőkört. Pötyike a vásárlóitól eredő visszajelzések és saját helyzetének felmérése után úgy dönt, hogy ő lesz a legolcsóbb tojásárus a piacon. Mivel kapcsolata az ügyfélkörével elsődlegesen személyes találkozókon alapul, így – amellett, hogy valóban olcsóbban adja tojást, mint a többi árus – a beszélgetések során meg is említi, kihangsúlyozza ezt a tényt.

A vevők közötti kommunikációs csatornák ismeretében Pötyike alternatív megközelítéseket is alkalmazhat, saját Facebook oldalán, ismerősein keresztül is kommunikálhatja, hogy ő a legolcsóbb tojásárus a piacon. Ha az unokája nyomtat néhány plakátot, és azokat a barátaival kiragasztja a városban, Pötyike már ATL eszközökkel is megtámogatta marketingkampányát. Ha a standján egy kartonpapíron keresztül is közli az üzenetét, a BTL eszközökkel is élt. Ha az üzenet célba ér, az árérzékeny közönség immár Pötyikét mint a legolcsóbb tojást áruló kofát keresi a piacon. A márka ekkor már üzleti értékké válik. A brandet azonban gondozni is kell. A többi kofa észlelve a felfutó mikrovállalkozás sikerét, árversenybe kezd Pötyikével. A tojásárus, ha nem figyel, és nem tartja magát konzekvensen saját márkájának üzenetéhez – azaz máshol olcsóbban lehet tojást venni a piacon –, hirtelen azon kaphatja magát, hogy a vevőköre elpártolt tőle.

Tudást ingyen
A Start Up Guide 2012. Üzleti tanácsok fejlődő kisvállalkozások részére című könyv egy kis cég működtetéséhez kínál átfogó tudást, többek között marketingkommunikációs kérdésekben. A tartalom ingyenesen, regisztráció nélkül olvasható a www.pressonline.hu. oldalon, a nyomtatott könyv pedig elérhető a Budapesti Vállalkozásfejlesztési Közalapítvány, a Garantiqa, az EEN, a KA-VOSZ, a VOSZ az NFÜ és az MFB ügyfélszolgálatán, szintén ingyenesen.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo