Fűszerszerszám közösségi forrásból

A fejlesztőmérnök és formatervező felesége hittek az általuk tervezett, mitikus Fahéjmadárra emlékeztető fűszerszóróban, ezért az összes megtakarításukat feltették az ötletre. 3D nyomtatóval készült a prototípus, majd a Kickstarteren összegyűjtött forrásból indult el a gyártás.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Oltvai Horváth Réka
Kép:PP/HatlaczkiBalázs

Előfordult már, hogy fahéjból vagy kakaóból mintát szerettek volna rajzolni kiskanállal a habos kávéra vagy egy sütire, de nem sikerült? A legtöbben ilyenkor feladják, nem így Oltvai Horváth Réka és férje, akik addig ötleteltek, amíg meg nem született a Cinnibird Spice Pen, a mitikus Fahéjmadárra emlékeztető fűszerszóró. A fejlesztőmérnökként dolgozó Oltvai Balázs és a formatervező Réka ezután elhatározták, hogy vállalkozást építenek ötletükből, amihez a közösségi finanszírozást hívták segítségül.

– Körülbelül két éve vágtunk bele, de még a mai napig csodálkozunk azon, hogy milyen messzi országokba eljutott az ötletünk a közösségi finanszírozási oldalak segítségével. Ez egy óriási kaland! – mondja Oltvai Horváth Réka, a Cinnibird Spice Pen dizájnere.

Amikor elindították a vállalkozást, legfőképpen az motiválta őket, hogy az ötletükben van potenciál. Hittek benne, ezért áldozatokra is hajlandóak voltak.

– A prototípusra rá kellett szánnunk a spórolt pénzünket, hiszen ahhoz, hogy elindítsunk egy közösségi finanszírozási kampányt, kézzelfogható megoldással kellett rendelkeznünk. A fejlesztésre végül mintegy kétmillió forintot fordítottunk. Többek között vettünk egy otthoni 3D-s nyomtatót, amivel az első darabokat elő tudtuk állítani – meséli a formatervező.

Összedobják
A közösségi finanszírozási oldalakon keresztül az internet lett a forrásgyűjtés új arénája: ötletgazdák és startup cégek versenyeznek a magánemberek pénzéért. Jó pár éve Amerikából indult a pénzgyűjtésnek ez a formája: a kreatív iparágak szereplői rétegfilmekre, rétegkönyvekre próbáltak meg így pénzt gyűjteni. Ma viszont akár egy új használati tárgy, fogyasztási cikk vagy szolgáltatás is elindulhat a közemberek adakozásából. Egyre több magyar ötletgazda is szerencsét próbál az Indiegogón vagy a Kickstarteren. A MagikMe alapítói pedig például egy befogadó játszótéri játékra kalapozták össze a pénzt. Itt olvashat részletesen a közösségi finanszírozás várható trendjeiről, ha belevágna.
Amikor az első verziók kész voltak, indítottak – elsősorban a piac felmérésére – egy kampányt az Indiegogón, még kitűzött cél nélkül. Marketingre már nem nagyon maradt pénzük, otthon készült a videó, „házilag” állítottak mindent elő.

– Arra jó volt, hogy lássuk, van komoly érdeklődés, de három-négy hónap múlva rájöttünk, hogy a forma még nem tökéletes. Újabb kampányt indítottunk, de ekkor már kétezer dollárt tűztünk ki célként – mesélik.

Hittek az ötletükben, de a gyártás beindítására nem volt pénzük. Ráadásul a közösségi finanszírozás nemcsak forrást biztosított, hanem globálisan ismertté tette a projektet, ami által piacot is teremtett a terméknek. A közösség végül ötezer dollárral támogatta a projektet, használat közben azonban kiderült, hogy mit kell még finomítani a tollon. A további fejlesztésre és a jobb csomagolásra szerettek volna újabb forrást bevonni, ám már a Kickstarteren. Mivel az Indiegogo nem az a felület, ahol óriási sikereket lehet elérni kis ráfordítással – oda bárki feltöltheti a termékeit, így felhígul a kínálat, és bizonyos kampányok elsikkadnak –, ezért váltottak.

– Egy ismerősünk egyesült államokbeli cégén keresztül indítottuk el a kampányt ötezer dolláros céllal. Végül tizennyolcezer dollárt gyűjtöttünk, ami részben annak köszönhető, hogy már sokkal tapasztaltabbak voltunk abban, hogyan kell kampányolni a közösségi finanszírozási oldalakon – állítja Réka.

Fontos, hogy a közösséget újabb és újabb információkkal bombázzuk: folyamatosan frissülő fotókkal kell ellátni a kampányoldalt, akciókat indítani – azaz bizonyos napokon a támogatók kisebb támogatási összegért részesülhetnek nagyobb kedvezményben –, újításokat bejelenteni. – Ekkor találtuk ki az átlátszó és a matt fekete verziót, valamint vidámabb színekben is gondolkodtunk – emlékszik vissza az ötletgazda.

A Kickstarteren aratott siker a pluszforrás mellett más módon is fellendítette a vállalkozást. Ismertebbek lettek, és ma még mindig ebből építkeznek: akik ott támogatták és megvették a terméket, sokan újra felkeresik őket – többek között kereskedők és forgalmazók a világ minden részéről.

Bár ma még alapvetően az interneten keresztül forgalmazzák a Cinnibirdöt, több disztribútor is megkereste őket Oroszországtól Dél-Koreáig. Fő piacuk azonban az Egyesült Államok.

– Mintadarabokat rendelnek, tízet, húszat, hogy teszteljék a keresletet a shopjaikban, dizájnerboltokban. Eddig körülbelül kétezer darabot adtunk el, és a szám folyamatosan nő – mondja Réka.

Most egy gyerekeknek szóló tollat terveznek, amit a karácsonyi szezonra szeretnének piacra dobni.

Véleményvezér

A Tisza párt nyerte a számháborút

A Tisza párt nyerte a számháborút 

Ki fizeti a masírozókat?
Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett

Provokatív légtérsértést követtek el az oroszok Litvánia felett 

Súlyos orosz légtérsértés történt Litvánia felett.
Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője

Orbán Viktor barátjához menekült Magyarország egyik legkeresettebb, körözött bűnözője 

Nagy kérdés, miként sikerülhetett elmenekülnie a magyar maffiafőnöknek?
Burgonya kilója 30 forintért

Burgonya kilója 30 forintért 

A politikusok kedvence lesz a krumpli, rég lehetett ilyen olcsón osztogatni.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo