2018. január 3-ától lép életbe a MiFID 2 (Markets in Financial Instruments Directive), aminek lényege a befektetők minél teljesebb védelme és a befektetési szolgáltatók transzparens működése, de emellett kezelni próbálja az elmúlt évtized technológiai újításait és új szolgáltatás-típusait is. Az új szabályozás várhatóan nagy hatással lesz az elfogadható díjakra és azok struktúrájára, ami az árak és a szolgáltatások minősége szempontjából is növelheti a versenyt a szolgáltatók között. 2017 nyarán, amikor célegyenesbe fordul a megfeleltetési folyamat, nem árt felkészülni ezekre a módosításokra, amelyek érzékelhető változásokat hoznak a befektetési tanácsot igénybe vevő befektetők számára is.
- Nagy újdonság, hogy az új szabályozás bevezeti a függő és független befektetési tanácsadás fogalmát attól függően, hogy jellemzően egy vagy több kibocsátó (pl. alapkezelő, kibocsátó) eszközeit kínálják a tanácsadás során.
- A független tanácsadóknak jellemzően minél szélesebb termékskálát kell biztosítaniuk, és nem kötelezhetik el magukat egy kibocsátó termékei mellett. Ezzel együtt csak a befektetőtől jogosultak jutalékot elfogadni, a kibocsátóktól nem.
- A függő tanácsadók ezzel szemben jellemzően egy vagy néhány kibocsátó termékeit fogják kínálni. Szigorú feltételekkel, de elfogadhatnak az ügyféltől eltérő személytől - azaz a terméket kibocsátótól - származó díjazást, de csak abban az esetben, ha az a szolgáltatás minőségének javításával jár.
- Az új tájékoztatási követelmények szerint a befektetési terméket és a szolgáltatást terhelő költségeket külön-külön, évente utólagosan („forintosítva”) is be kell mutatni az ügyfél részére, ami várhatóan az adott befektetési termékek és kapcsolódó szolgáltatások díjterhelésének összehasonlíthatóságát segíti majd.
- A befektetési tanácsadást még alaposabban kell majd dokumentálnia a szolgáltatóknak. Maradnak tehát a befektetést megelőző „tesztek”, de befektetési tanácsadás esetén ún. alkalmassági jelentésben kell majd indokolni, hogy miért azt a terméket ajánlja a befektetési szolgáltató.
„Amire mindenképpen érdemes majd figyelni, hogy 1. ki mekkora díjjal és milyen díjstruktúrával dolgozik, ami változhat a szabályozás hatására. 2. mennyire alapos tájékoztatást ad a szolgáltató az ügyletkötés előtt, vagy ha ez már megtörtént, akkor utána. 3. magán a terméken kívül nyújt-e és milyen többletszolgáltatást (pl. plusz riportokat, tájékoztató anyagokat, elektronikus kimutatásokat, stb.) az ügyfelek részére a beszedett díjért cserébe” - javasolja a befektetési szakember.