A fejlődő, és fejlett gazdaságokból egyaránt megkérdezett cégvezetők szerint az üzleti környezetben a legnagyobb fékező hatást a kormányzati bürokrácia, és szabályozás jelenti. Szintén aggodalommal tölti el a kis-és középvállalkozásokat a növekvő adóterhek súlya. Fejtörést okoz továbbá a cégeknek az új ügyfelek megtalálása, megtartása, ám ugyanez igaz a képzett munkaerő vonatkozásában is. Gondot jelent a válaszadók 76%-ának a hatékony üzletmenet biztosítása. Borús képet fest az, hogy 60%-uk szerint nehezebb gazdálkodási környezet jön a következő három évben.
A több mint 1000 válaszadó ennek ellenére bizakodó a vállalata teljesítményével kapcsolatban, 73%-uk növekvő árbevételre számít, minden második pedig 10%-ot meghaladó növekedést vetít előre. A legnagyobb üzleti lehetőség az új piacokra való bejutás, ám azt már most is nagy többségük érzi, hogy egyre nemzetközibb, azaz élesebb piacon versenyeznek. „Ha nem tudok évente valami új, izgalmas termékkel előrukkolni az ügyfeleimnek, elmennek egy kínai vagy maláj beszállítóhoz. Ez nagy változás öt-hat évvel ez előtthöz képest”- fogalmazta meg egy nyugat-európai fémipari kkv vezetője.
Bár magyarországi vállalkozásokat nem kérdeztek meg a tanulmány készítői, a fenti megállapításokat hazánkban is relevánsnak látja Kézdy Gergely, az SAP Hungary Kft. regionális channel managere. Tapasztalata szerint a hazai kkv-k közel harmada szeretne úgy hatékonyabb üzleti működést elérni, melyben első számú eszközként tekintenek a különböző informatikai lehetőségekre. „Számos cég azonban nem az előremenekülést, vagy az új piacok megkeresését választja, hanem zsugorítja meglévő kereteit. Egy-egy cég akkor tud fenntartható növekedési pályára állni, ha elkezd folyamatokban gondolkodni. Ennek a megváltozott szemléletnek része az is, hogy nem költségként, hanem termelőeszközként tekint a belső üzemeltetést jobbá tenni képes technológiákra, mint pl. egy vállalatirányítási rendszer” – mondja a szakember.