Marketing? Kezdjük a terméknél!

Ha a termékmarketing mögött egy jól átgondolt koncepció húzódik meg, akkor a termék szinte „eladja magát”, de legalábbis jóval könnyebben értékesíthetővé válik. Ezért mindennek az alapja a termékmarketing. Szakértőnk elmondja a részleteket!

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Már a marketing fogalmának meghatározása sem olyan egyszerű, mint elsőre gondolnánk. Még a Wikipédia szerint sincs rá egységes definíció. Tágabb értelemben olyan tevékenység, ami a vevők vagy felhasználók igényeit igyekszik kielégíteni, és ennek érdekében elemzi a piacot, meghatározza az eladni kívánt termékeket és szolgáltatásokat, megismerteti ezeket a fogyasztókkal. Továbbá kialakítja az árakat és megszervezi az értékesítés folyamatát. Mindezzel befolyást gyakorol a vásárlókra. Ha a szűkebb értelmezést nézzük, akkor azt mondhatjuk, hogy a marketing egy olyan eszközrendszer, melynek végső célja a vállalat profittervének teljesítése az összes elérhető és releváns marketingeszköz alkalmazásának segítségével.

Kép: Flickr

Létezik a marketing fogalmának egy kiterjesztett értelmezése is: ebben a marketing bármilyen gondolat, eszme, vagy személy eladását, elfogadtatását, megismerését és népszerűsítését szolgálja. A marketing kiterjed tehát olyan nem nyereségorientált területekre is, mint például az oktatás, a kultúra, a vallás, vagy a politika. Ha a legegyszerűbben akarjuk megfogalmazni, akkor azt is mondhatjuk, hogy a marketing annyit jelent, mint hatással lenni másokra, befolyásolni másokat.

Rövid marketingtörténet

A történelem korai szakaszaiban is voltak már reklámok. Például az i. e. 4. században az ókori görögök idejéből már maradtak fenn a mostaniakra hasonlító címkék a bortartó edényeken. A római korokban pedig voltak már falra festett hirdetések.

  • 1850 és 1920 között, a termelésközpontú korszakban a piaci kereslet még nagyobb volt, mint a kínálat, így a vállalatok a gyártás területére koncentráltak leginkább. Ezt a kort a premarketing korának is nevezik.
  • 1920-tól 1933-ig értékesítésközpontú korszak következett: a technika fejlődésének köszönhetően egyre nagyobb lett az árubőség, aminek hatására egy rettentő erős konkurenciaharc vette kezdetét. Ezzel párhuzamosan lett egyre nagyobb szerepe a marketingeszközöknek.
  • 1934 és 1990 között fogyasztóorientált korszak következett, amikor is „A fogyasztó a király” elv lépett életbe. Egyre többféle termék jelent meg a piacon, ekkor már nem lehetett mindenkinek ugyanazt eladni. A piackutatás is ebben az időszakban terjedt el.
  • 1990-től pedig a társadalomközpontú korszakot éljük, amikor is előtérbe került az egészséges életmód, és az egyénre szabott termékválaszték alakult ki.
A marketingeszközök is nagy változáson mentek keresztül az évek során. Jelenleg azt éljük, hogy évente, de akár havonta is változhat az, hogy milyen módszerek, eszközök, és milyen megjelenési felületek hozhatják el a legnagyobb sikert. Éppen ezért fontos a folyamatos képzés és a nyitottság a változásra.

A termékmarketing

A marketingmix legfontosabb eleme a termékmarketing, melynek fogalmát szintén nem lehet egy egyszerű definícióval megfogni – mivel három fontos terület metszeteként a termék, a marketing és az értékesítés területét is magában foglalja.

Ha a termékmarketing mögött egy jól átgondolt koncepció húzódik meg, akkor a termék szinte „eladja magát”, de legalábbis jóval könnyebben értékesíthetővé válik.

A termékmarketing elemei az alábbiak:

  1. A termék legfontosabb jellemzői – Ezek elégítik ki azt az igényt, ami miatt a fogyasztók megvásárolják a terméket.
  2. Termékminőség – Jó esetben egyenes arányban van az árral, de ahogy tapasztalhatjuk, a gyakorlatban még sincs ez így. Silány, kifogásolható minőségű terméket nem érdemes forgalmazni, ha fontos cégünk jó hírneve. Vannak olyan, közepes minőségűnek mondható termékek, amiket viszont a fogyasztók megszeretnek - erre igényes termékcsomagolással, jó marketinggel rá is lehet segíteni. A csúcsminőségű termékek általában egy szűkebb réteget céloznak meg - az elv a luxustermékek esetében: kis forgalom, nagy haszon.
  3. Piaci pozíció – Kár lenne azt hinni, hogy a kisebb cégek esélytelenül indulnak a piaci versenyben. A kkv-k nagy előnye a cégóriásokkal szemben a rugalmasság, a gyorsabb reagálás a piaci helyzetre. A kisebb részpiacok felfedezése és kiaknázása is könnyebb lehet számukra.
  4. Életciklus – A termékek értékesítési idejét az alábbi szakaszokra oszthatjuk fel: bevezetés, növekedés, érettség, hanyatlás. Minden szakasz másféle odafigyelést igényel a cég részéről. Például a bevezetés idején a rugalmasság és a könnyű hozzáférhetőség az elsődleges, míg a növekedés idején a nagyobb megrendeléseknek kell tudni eleget tenni.
  5. Márka – Más néven brand. Ide tartozik a cége arculata, logója, szlogenje, és minden, amit a fogyasztók, és az emberek képzelnek az adott termékekről.
  6. Csomagolás, címkézés – Érdemes gondot fordítani a minőségi termékcsomagolásra, nemcsak a piaci pozíciót erősíthetjük vele, de egy előnyösebb árképzést is lehetővé tesz! (A csomagolás a legolcsóbb marketingeszköz, ami a rendelkezésünkre áll. De elég jó a sajátunk? Itt segítünk eldönteni!)
  7. Garanciák – Kínáljon garanciát potenciális vásárlóinak, így növelheti a termékbe és a cégébe vetett bizalmat, új vásárlókat szerezhet! A garancia be nem tartása viszont hatalmas öngól!
  8. Kapcsolódó szolgáltatások – Megkönnyítheti vele a vevők dolgát. Például bútorboltnál ilyen a házhoz szállítás és az összeszerelés.
A termékmarketing alapja az, amivel a cégvezetők 100%-a tisztában is van: meghatározzák, hogy mivel foglalkoznak, és mi is a termék. Azt viszont már csak a cégek 70%-a fogalmazza meg önmaga számára, hogy hogyan teszik, amit tesznek; és esetükben mi az USP (Unique Selling Proposition – annak meghatározása, hogy a vásárlók miért épp a mi márkánkat fogják választani).

Ennél is kevesebben, mindössze a cégek 15-20%-a határozza meg és közvetíti a fogyasztók felé, hogy mindezt miért csinálják, és miben hisznek. Fontos pedig tudni, hogy az emberek alapvetően nem azt fogják megvásárolni, amit Ön és a vállalkozása csinál, hanem azt, amiért csinálja!

Az Apple cégóriás filozófiája például így hangzik: „Hiszünk benne, hogy mindennel amit teszünk a változást szolgáljuk…Hiszünk a másképp gondolkodásban…” És mára már túl vannak a 896 millió eladott iPhone-on.

Sallai Gábor brandme.hu

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo