Értékesítés – hogy lesz a rémálomból álom?

Nehezen vesszük tudomásul, hogy elért minket a piacgazdaság. Vége a hiánygazdaságnak, és vége a szép időknek, amikor az eladás abból állt, hogy kirakták a bolt bejáratára, hogy „… kapható!”. Szinte már egyáltalán nem található olyan iparág, ahol azt mondhatják, amit Ford mondott: „ A vevő olyan színű kocsit kap, amilyent csak akar, feltéve, hogy ez a szín a fekete.”

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kép: PP-archív

Sok embernek azt sem könnyű elfogadni, hogy nem elég valamit jól csinálni; azt el is kell adni. Hányszor hallhatjuk, hogy „hagyjanak engem dolgozni”, nem akarok értékesíteni! És hány ember van, aki azt mondja, hogy „ő nem olyan”, aki kereskedik. Pedig még a nagynevű művész, akiből tényleg csak egy van, sem kerülheti el, hogy a saját piacán eladja magát.

Aki nyitott szemmel jár, az láthatja, hogy egyre nagyobb értéke van a jó értékesítőnek, merthogy ritka madár.

Mi a félelmetes az értékesítésben, miért tartanak tőle, miért utasítják el sokan?

Benne van rossz kereskedőkkel kapcsolatos számos személyes rossz tapasztalat. Amikor beadtuk a derekunkat egy erőszakos kereskedőnek, és megvettünk olyan dolgot, amit nem akartunk. Lehet, hogy képesek voltunk elzavarni, de a rossz élmény megmaradt. És eldöntöttük, hogy „ilyenek biztosan nem akarunk lenni”.

A másik ok – összefüggésben az előzővel – az elutasítástól való félelem. A rossz tapasztalatok mindenkit védekezésre késztetnek, ezért nagyon kevés esélyt, figyelmet adunk (és kapunk) arra, hogy meghallgassuk (meghallgassanak) minket/egymást. Ezért mindegy, hogy mi a termék, amint szagot kap a vevő, hogy el akarnak adni neki, felveszi a páncélzatát és elhessenti az „agresszort”, és sosem tudja meg, hogy a kínált portéka hasznos lenne-e a számára.

Kinek van erre szüksége? Senkinek, de sajnos az élet nem áll meg. Ezerféle technikát alkalmaznak arra, hogy némi kis figyelmet, fogadókészséget kivívjanak maguknak azok, akik tudják, hogy valahogy el kell juttatni az üzenetet, meg kell mutatni önmagát, a termékét, ha azt akarja, hogy egyáltalán labdába rúgjon a versenyben.

Hasznos személyes készségek

Arról a helyzetről fogok írni, amikor végre sikerül a vevővel találkozni, szemtől szemben. Ez megtörténik boltokban (kivéve a szupermarketeket, ahol túl sokáig is lehet bolyongani anélkül, hogy egy eladót találnánk), és megtörténik irodákban, ahol a nagyobb horderejű döntések születnek.

A személyes készségek köre eltérhet a két esetben. Írásom további részében a személyes eladásra fókuszálok, és méltatok néhány fontos készséget, melyek megtanulhatók, amiket mindenki meg tud tanulni.

Figyelem a vevő iránt

A buzgó bólogatás nem figyelem. Egy korábbi cikkben már írtam a megértésről. Amit most kiemelnék, az a valódi odafordulás. Az eladót belülről (és nem csak látszólag) kell, hogy érdekelje a vevő és annak megoldandó problémája, céljai. Ezt úgy lehet megtenni, hogy félretesszük azt a vágyat, törekvést, hogy itt most mindenképpen el akarunk adni. A valódi figyelem – még néhány technikával – érezhető. Ki nem hálás azért, ha valaki hajlandó foglalkozni a problémájával, megoldandó gondjaival? Persze, tudjuk, hogy azért teszi, hogy eladjon, de segít megoldani egy problémát, ha van. Ha nincs, akkor meg békén hagy. Ha valamit figyelmen kívül hagytunk, akkor meg felhívja rá a figyelmet.

A hiányra még mindig lehet építeni
Örök érvényű igazság a kereskedelemben, hogy minél kevesebb van valamiből, annál nagyobb rá az igény. Kérdezzük meg szüleinket, nagyszüleinket, hogy meséljenek a hiánygazdaságról, amikor még sorban kellett állni az üzletekben egy kiló banánért. Szakértőnk cikkéből megtudhatja, hogyan alkalmazható ez a trükk ma a gyakorlatban.
A kérdezés – érdeklődés és irányítás

Ha az eladó érdeklődik a vevője iránt, azt legkönnyebben úgy tudja kifejezni, ha kérdez. A kérdezéssel nem csak azt mutatjuk, hogy kíváncsiak vagyunk a másikra, hanem egyben átvesszük az irányítást is. Ez az egy mondat megér kb. 3 nap tréninget, felkészülést, ami néhány sorban aligha adható át. Itt most csak néhány kijelentésre van lehetőség:

– Nem a kérdés formája (nyílt vagy zárt), hanem a tartalma a fontos.

– A kérdések vonzanak – az odaillő, jó kérdéseken el fog gondolkodni a partner.

– Ne kérdezzünk, ha nem érdekel a válasz.

– Ne kérdezzünk olyant, amire a vevőnek egészen biztosan nincs válasza.

– Ha kérdeztünk, várjuk meg a választ.

– Aki kérdez, az irányít (és ezt nem mindenki szereti, tehát érdemes körültekintőnek lenni).

– Vannak jó és rossz kérdések (amit a kérdezés célja alapján lehet megítélni).

– Amíg a kérdésre válaszolnak, van időnk tovább gondolkodni.

Termékismeret

– Fontos, hogy az eladó ismerje saját termékét

  • a technikai, tartalmi paramétereket,
  • az értéket, amit a vevő számára jelenthet.
Az eladó szempontjából fontosabb a második. Ha megtalálta és megmutatta, hogy az milyen igényeket fog kielégíteni, a technikai részletek megbeszélése átadható azoknak a szakértőknek, akik nem szeretnek eladni, de mélységében ismerik a szakmájukat.

– Fontos, hogy ismerje a konkurens termékeket.

Pontos választ kell tudni adni arra a kérdésre, hogy „Önök miben jobbak, mint a versenytársaik?”. Meg kell tudni mutatni, hogy miben más a termék (termék és kapcsolódó szolgáltatások), mert ha nem sikerül, akkor hamar előkerül az ár. Ez csak akkor jó nekünk, ha biztosak vagyunk benne, hogy mi vagyunk a legolcsóbbak a piacon. Ha nem olcsón akarunk eladni, akkor olyan szempontot kell találni, ami az értéket növeli.

– Hitelesen tudja képviselni a terméket (ha ő sem hisz benne, a vevő meg fogja érezni).

Ha valaki nem hisz a homeopátiás gyógyszerekben, az ne akarja eladni. A vevőjelöltek hihetetlen érzékenységgel fogják „levenni”, hogy bort iszik, és vizet prédikál.

Felkészülés

Ahhoz, hogy a fentieket profi módon képes legyen valaki végrehajtani, ahhoz fel kell készülni a vevőből és a termékből és együtt a kettőből: „Mi az a termék, ami ennek a vevőnek kellhet?”

Az az eladó, aki odamegy, és reménykedik, hogy a vevő majd megmondja, mit akar, és ő majd jól kiszolgálja, számos lehetőséget hagyhat ki. Felkészülés nélkül a vakszerencse az egyetlen segítője az értékesítőnek. Aki nem akarja erre bízni magát, az tervezze meg a beszélgetést; lépésről lépésre. Ehhez léteznek megtanulható eszközök, melyekkel a rémálom álommá alakítható át.

Beck György www.emberekkel-suttogo.hu

Véleményvezér

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten

Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten 

A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt

Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt 

A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.
Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben

Elképesztő állapotokat talált Magyar Péter egy gyermekvédelmi intézményben 

Az ellenzéki vezető szerint a Fidesz propagandistákat vet be, hogy az emberek ismerhessék meg a valóságot.
Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről

Lesújtó adat a magyarok életesélyeiről 

Az elmaradt reformok tragédiája.
Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo