Értékesítés – hogy lesz a rémálomból álom?

Nehezen vesszük tudomásul, hogy elért minket a piacgazdaság. Vége a hiánygazdaságnak, és vége a szép időknek, amikor az eladás abból állt, hogy kirakták a bolt bejáratára, hogy „… kapható!”. Szinte már egyáltalán nem található olyan iparág, ahol azt mondhatják, amit Ford mondott: „ A vevő olyan színű kocsit kap, amilyent csak akar, feltéve, hogy ez a szín a fekete.”

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP-archív

Sok embernek azt sem könnyű elfogadni, hogy nem elég valamit jól csinálni; azt el is kell adni. Hányszor hallhatjuk, hogy „hagyjanak engem dolgozni”, nem akarok értékesíteni! És hány ember van, aki azt mondja, hogy „ő nem olyan”, aki kereskedik. Pedig még a nagynevű művész, akiből tényleg csak egy van, sem kerülheti el, hogy a saját piacán eladja magát.

Aki nyitott szemmel jár, az láthatja, hogy egyre nagyobb értéke van a jó értékesítőnek, merthogy ritka madár.

Mi a félelmetes az értékesítésben, miért tartanak tőle, miért utasítják el sokan?

Benne van rossz kereskedőkkel kapcsolatos számos személyes rossz tapasztalat. Amikor beadtuk a derekunkat egy erőszakos kereskedőnek, és megvettünk olyan dolgot, amit nem akartunk. Lehet, hogy képesek voltunk elzavarni, de a rossz élmény megmaradt. És eldöntöttük, hogy „ilyenek biztosan nem akarunk lenni”.

A másik ok – összefüggésben az előzővel – az elutasítástól való félelem. A rossz tapasztalatok mindenkit védekezésre késztetnek, ezért nagyon kevés esélyt, figyelmet adunk (és kapunk) arra, hogy meghallgassuk (meghallgassanak) minket/egymást. Ezért mindegy, hogy mi a termék, amint szagot kap a vevő, hogy el akarnak adni neki, felveszi a páncélzatát és elhessenti az „agresszort”, és sosem tudja meg, hogy a kínált portéka hasznos lenne-e a számára.

Kinek van erre szüksége? Senkinek, de sajnos az élet nem áll meg. Ezerféle technikát alkalmaznak arra, hogy némi kis figyelmet, fogadókészséget kivívjanak maguknak azok, akik tudják, hogy valahogy el kell juttatni az üzenetet, meg kell mutatni önmagát, a termékét, ha azt akarja, hogy egyáltalán labdába rúgjon a versenyben.

Hasznos személyes készségek

Arról a helyzetről fogok írni, amikor végre sikerül a vevővel találkozni, szemtől szemben. Ez megtörténik boltokban (kivéve a szupermarketeket, ahol túl sokáig is lehet bolyongani anélkül, hogy egy eladót találnánk), és megtörténik irodákban, ahol a nagyobb horderejű döntések születnek.

A személyes készségek köre eltérhet a két esetben. Írásom további részében a személyes eladásra fókuszálok, és méltatok néhány fontos készséget, melyek megtanulhatók, amiket mindenki meg tud tanulni.

Figyelem a vevő iránt

A buzgó bólogatás nem figyelem. Egy korábbi cikkben már írtam a megértésről. Amit most kiemelnék, az a valódi odafordulás. Az eladót belülről (és nem csak látszólag) kell, hogy érdekelje a vevő és annak megoldandó problémája, céljai. Ezt úgy lehet megtenni, hogy félretesszük azt a vágyat, törekvést, hogy itt most mindenképpen el akarunk adni. A valódi figyelem – még néhány technikával – érezhető. Ki nem hálás azért, ha valaki hajlandó foglalkozni a problémájával, megoldandó gondjaival? Persze, tudjuk, hogy azért teszi, hogy eladjon, de segít megoldani egy problémát, ha van. Ha nincs, akkor meg békén hagy. Ha valamit figyelmen kívül hagytunk, akkor meg felhívja rá a figyelmet.

A hiányra még mindig lehet építeni
Örök érvényű igazság a kereskedelemben, hogy minél kevesebb van valamiből, annál nagyobb rá az igény. Kérdezzük meg szüleinket, nagyszüleinket, hogy meséljenek a hiánygazdaságról, amikor még sorban kellett állni az üzletekben egy kiló banánért. Szakértőnk cikkéből megtudhatja, hogyan alkalmazható ez a trükk ma a gyakorlatban.
A kérdezés – érdeklődés és irányítás

Ha az eladó érdeklődik a vevője iránt, azt legkönnyebben úgy tudja kifejezni, ha kérdez. A kérdezéssel nem csak azt mutatjuk, hogy kíváncsiak vagyunk a másikra, hanem egyben átvesszük az irányítást is. Ez az egy mondat megér kb. 3 nap tréninget, felkészülést, ami néhány sorban aligha adható át. Itt most csak néhány kijelentésre van lehetőség:

– Nem a kérdés formája (nyílt vagy zárt), hanem a tartalma a fontos.

– A kérdések vonzanak – az odaillő, jó kérdéseken el fog gondolkodni a partner.

– Ne kérdezzünk, ha nem érdekel a válasz.

– Ne kérdezzünk olyant, amire a vevőnek egészen biztosan nincs válasza.

– Ha kérdeztünk, várjuk meg a választ.

– Aki kérdez, az irányít (és ezt nem mindenki szereti, tehát érdemes körültekintőnek lenni).

– Vannak jó és rossz kérdések (amit a kérdezés célja alapján lehet megítélni).

– Amíg a kérdésre válaszolnak, van időnk tovább gondolkodni.

Termékismeret

– Fontos, hogy az eladó ismerje saját termékét

  • a technikai, tartalmi paramétereket,
  • az értéket, amit a vevő számára jelenthet.
Az eladó szempontjából fontosabb a második. Ha megtalálta és megmutatta, hogy az milyen igényeket fog kielégíteni, a technikai részletek megbeszélése átadható azoknak a szakértőknek, akik nem szeretnek eladni, de mélységében ismerik a szakmájukat.

– Fontos, hogy ismerje a konkurens termékeket.

Pontos választ kell tudni adni arra a kérdésre, hogy „Önök miben jobbak, mint a versenytársaik?”. Meg kell tudni mutatni, hogy miben más a termék (termék és kapcsolódó szolgáltatások), mert ha nem sikerül, akkor hamar előkerül az ár. Ez csak akkor jó nekünk, ha biztosak vagyunk benne, hogy mi vagyunk a legolcsóbbak a piacon. Ha nem olcsón akarunk eladni, akkor olyan szempontot kell találni, ami az értéket növeli.

– Hitelesen tudja képviselni a terméket (ha ő sem hisz benne, a vevő meg fogja érezni).

Ha valaki nem hisz a homeopátiás gyógyszerekben, az ne akarja eladni. A vevőjelöltek hihetetlen érzékenységgel fogják „levenni”, hogy bort iszik, és vizet prédikál.

Felkészülés

Ahhoz, hogy a fentieket profi módon képes legyen valaki végrehajtani, ahhoz fel kell készülni a vevőből és a termékből és együtt a kettőből: „Mi az a termék, ami ennek a vevőnek kellhet?”

Az az eladó, aki odamegy, és reménykedik, hogy a vevő majd megmondja, mit akar, és ő majd jól kiszolgálja, számos lehetőséget hagyhat ki. Felkészülés nélkül a vakszerencse az egyetlen segítője az értékesítőnek. Aki nem akarja erre bízni magát, az tervezze meg a beszélgetést; lépésről lépésre. Ehhez léteznek megtanulható eszközök, melyekkel a rémálom álommá alakítható át.

Beck György www.emberekkel-suttogo.hu

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo