Ezek közül szeretnénk most kiemelni 7 olyan témát, amelyekre mindenképp érdemes időt fordítani, hogy hatékonyan tartsuk a kapcsolatot közönségünkkel - hívja fel a figyelmet a Kosárérték Magazin.
- Legyen stratégiánk
kinek (célközönség),
hol/hogyan (csatornák),
és mit (üzenet) mondunk.
Fontos tudnunk, hogy ki a célközönségünk, ismerjük meg őket (akár szegmensekre bontva) és legyen tervünk rá, hogy hogyan fogjuk őket elérni. Tartsuk szem előtt a USP-nket (unique selling proposition) is, amikor az üzenetünket megfogalmazzuk, azaz hogy mit nyújt a termékünk/szolgálatásunk a fogyasztóknak, amivel kitűnünk a versenytársak közül. Fogalmazzuk meg, hogy milyen márkát szeretnénk felépíteni. Ha mindezeket rögzítjük és szem előtt tartjuk, akkor könnyebbé válnak majd azok a döntések, hogy például egy adott Instagram influencerrel érdemes-e együttműködni.
- A közösségi média felületek kiválasztása
Magyarországon a Facebook jobbára alapvetésnek számít a közösségi média területén, így legalább a Facebookon valóban érdemes jelen lenni (főként ha például a Facebook shop lehetőségét is ki akarjuk használni).
- Személyes adatok, adatkezelés
- Nyereményjátékok
A Facebookon sokszor láthatunk olyan nyereményjátékokat, amik egyértelműen nem felelnek meg az oldal szabályzatának (pl. megosztáshoz kötik a játékban való részvételt) – bár előfordulhat, hogy a szabálytalanságok ellenére „megússzák” a következményeket, de azt javasoljuk, hogy inkább ne kockáztassunk.
- SEO, PPC folyamatos ellenőrzése, finomhangolása
A PPC kapcsán is hasonló a helyzet: mivel nagyon sok munka van egy PPC kampány elindításában, a kulcsszókutatástól a megfelelő landing page létrehozásáig, ezért logikusnak tűnhet, ha a kampányinduláskor megnyugodva később már kevesebb figyelmet szentelünk az adott kampánynak. Pedig az optimalizálás még csak ekkor kezdődik el – a kulcsszavak teljesítményének ellenőrzése, így a kulcsszókészlet (és a negatív kulcsszavak) optimalizálása, akár újabb hirdetéscsoportok létrehozása, újabb és újabb hirdetésszövegek tesztelése mind a kampányindulást követően történik, és biztosíthatjuk velük, hogy minél hatékonyabbá váljon a kampányunk.
- Tartalommarketing
Nemcsak SEO, hírlevél, vagy például a közösségi média felületeinken történő megosztás segítségével érhetjük el tartalmainkkal célközönségünket. Sokszor indokolt lehet erre a célra PPC büdzsét elkülöníteni, hiszen bármilyen kiváló tartalmat állítottunk elő, nem sokat érünk vele, ha adott esetben az előbbi módszerekkel túl kevés embert érünk el.
- Negatív vélemények kezelése
Ha arra jutunk, hogy tényleg jogos a reklamáció, akkor ne felejtsünk el elnézést kérni – ez sok cégnek (és persze embernek) nehezére esik, pedig nemcsak udvariasságból érdemes megtenni, hanem mert ezzel még akár a feszültséget is csökkenthetjük. Nem feltétlenül érdemes hosszas magyarázkodásba kezdeni (a reklamálót vélhetően nem érdekli, hogy egy beszállító hibázott, vagy épp elment az áram), inkább legyünk lényegretörőek és konstruktívak, ajánljunk megoldást. Ha hosszúra nyúló egyeztetés indul el, azt egy idő után érdemes másik felületre terelni (azaz ha például egy Facebook poszt kommentjeiben indult a reklamáció, akkor ha már ott tartunk, hogy milyen színű csereterméket kér a reklamáló, akkor megkérhetjük, hogy a továbbiakat inkább privát üzenetekben egyeztessük), hogy ne ez legyen a fő topic az oldalunkon.
Lehet, hogy valaki nem is a mi social media oldalunkra (vagy honlapunkra) írja meg a problémáját, hanem saját bejegyzésként kürtöli világgá a kritikát, ezért is fontos, hogy rendszeresen figyeljük a cégünk, termékünk említéseit, hogy ezáltal időben tudjunk reagálni.
A kommentek törlése nem vezet jóra, sőt még inkább – és jogosan – felbőszítheti a reklamálót, ezért ezt semmiképp nem ajánljuk. Ha kétségkívül egy trollal állunk szemben, akkor is válaszolhatunk udvariasan, és ha egyértelműen teljesen megalapozatlan a kritikája, akkor reagálhatunk a felvetésekre a márka védelmében (ez persze elsősorban nem is neki szól, inkább a közönség többi részének), de ilyen esetekben hosszúra nyúló vitatkozásba (a praktikus „ne etesd a trollt” szabály alapján) nem érdemes belemenni.