Elfoglalják a parkolókat az „ingyenélő” zöld rendszámok

Drasztikusan megugrott a zöld rendszámos autók száma, egyre több fizetős parkolóhelyet foglalnak el ingyen, a tapasztalatok szerint nem mindig korrekten. A parkolási szakember szerint keresztbe tesznek a kedvezményezettek a többségben lévő autósoknak, ő például elvenné mindenkitől a zöld rendszámot – írja az Infostart.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kedvezményrendszerrel csökkenteni akarták a levegőszennyezést. A szabály szerint tisztán elektromos meghajtású autók, plug-in hibridek (min. 25 km-es elektromos hatótávval) és hatótávnövelő belső égésű motorral felszerelt autók (min. 50 km-es elektromos hatótávval) kaphatnak zöld rendszámot – a vezess.hu szerint.

Kép:MTI

Mára azonban kiderült, nem volt egyértelműen jó ötlet a parkolási kedvezmény. A zöld rendszámot kapott autók nagyobb részében ugyanis benzinnel vagy gázolajjal működő motor is működik, sőt, a megtett kilométereik többségét ezek elégetésével teszik meg.

Budapesten immár 206 ezer fizetős parkolóhelyet alakítottak ki az önkormányzatok és a parkolós cégek, és az egész országban ehhez képest csak kb. 8500 autón van ma zöld rendszám. Úgy tűnik tehát, ezek nem sok helyet foglalhatnak. Csakhogy a hibridek és főleg az elektromos autók többsége a fővárosban fut, amit megerősít a Magyar Parkolási Szövetség felmérése is.

Parkolásvizsgálat során szoktuk újabban nézni, hogy mennyi helyet foglalnak el a zöld rendszámos autók. Ezek a vizsgálatok többnyire mintavételes eljárással történnek, a férőhelyek 10-20 százalékát vesszük fel. Ebből eredően a Belvárosban, illetve a Vízivárosban 5-10 százalék között van a számuk” – mondja a Vezessnek Sipos László, a szövetség felügyelőbizottságának elnöke.

A 30 éve parkolással foglalkozó civil szervezetet vezető Sipos szerint az is probléma, hogy a zöld rendszámos autók miatt sima

Fellendülőben a budapesti garázspiac
Fellendült a garázsok és gépkocsibeállók piaca a válság óta eltelt időszakban, a jó elhelyezkedésű parkolóhelyeket gyakorlatilag elkapkodják a vevők, az árak vidéken 1 millió, míg Budapesten 2 millió forintnál kezdődnek – derül ki az Otthon Centrum friss piaci kitekintéséből.
parkolóhelyeket vettek el a nagy többséget alkotó, benzines vagy gázolajos autóval közlekedőktől, Budapest belső területein eddig olyan 200-at, és még egyszer ennyit terveznek a közeljövőben.

A szakember szerint egyébként divat a töltőket is az elektromos járművek parkolására használni. Elvileg ez tilos, kizárólag annyi ideig állhat a zöldre festett aszfalton a zöld rendszámos autó, amíg áramot vesz fel a töltőből a járműve. A szabályt azonban rendkívül egyszerű kijátszani: elég bedugni a töltőtől leemelt csatlakozót a kocsiba, és 5-10-15 órákat parkolhat feltöltött állapotban a jármű bármely fizetős kerületben – mutat rá a szakember. 

Miközben Budapest külső területein is egyre több utcában teszik fizetőssé a parkolást az önkormányzatok, a belsőbb részeken az esetleg ingyenes, de a pénzért használható közterületi helyek száma is jelentősen csökken.

A főváros belső területeinek nagy részén a nappali kihasználtság a Magyar Parkolási Szövetség szerint 100 százalék, vagy felette van, de például Újpesten van olyan terület, ahol szerintük az éjszakai kihasználtság 115 százalék. A lakótelepeken általában két lakáshoz épült egy parkoló, korábban volt szabad hely, de azóta a parkolók száma csökkent, a motorizáció növekedett.

A belvárosi mellékutcákban a forgalom 40 százaléka parkolóhelyet keres – mond egy brutális számot Sipos. – Mi a megoldás? Korszerű parkolásirányítási rendszerrel, illetve a közterületen kívüli parkolóhelyek számának (parkológarázsok, parkolóházak) növelésével lenne csökkenthető. Sajnos ma a »közcélú« parkológarázsok férőhelyeinek többségét bérlet formájában értékesítik, azaz a napi forgalom számára nem hozzáférhető.”

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo