Elfoglalják a parkolókat az „ingyenélő” zöld rendszámok

Drasztikusan megugrott a zöld rendszámos autók száma, egyre több fizetős parkolóhelyet foglalnak el ingyen, a tapasztalatok szerint nem mindig korrekten. A parkolási szakember szerint keresztbe tesznek a kedvezményezettek a többségben lévő autósoknak, ő például elvenné mindenkitől a zöld rendszámot – írja az Infostart.

A kedvezményrendszerrel csökkenteni akarták a levegőszennyezést. A szabály szerint tisztán elektromos meghajtású autók, plug-in hibridek (min. 25 km-es elektromos hatótávval) és hatótávnövelő belső égésű motorral felszerelt autók (min. 50 km-es elektromos hatótávval) kaphatnak zöld rendszámot – a vezess.hu szerint.

Kép:MTI

Mára azonban kiderült, nem volt egyértelműen jó ötlet a parkolási kedvezmény. A zöld rendszámot kapott autók nagyobb részében ugyanis benzinnel vagy gázolajjal működő motor is működik, sőt, a megtett kilométereik többségét ezek elégetésével teszik meg.

Budapesten immár 206 ezer fizetős parkolóhelyet alakítottak ki az önkormányzatok és a parkolós cégek, és az egész országban ehhez képest csak kb. 8500 autón van ma zöld rendszám. Úgy tűnik tehát, ezek nem sok helyet foglalhatnak. Csakhogy a hibridek és főleg az elektromos autók többsége a fővárosban fut, amit megerősít a Magyar Parkolási Szövetség felmérése is.

Parkolásvizsgálat során szoktuk újabban nézni, hogy mennyi helyet foglalnak el a zöld rendszámos autók. Ezek a vizsgálatok többnyire mintavételes eljárással történnek, a férőhelyek 10-20 százalékát vesszük fel. Ebből eredően a Belvárosban, illetve a Vízivárosban 5-10 százalék között van a számuk” – mondja a Vezessnek Sipos László, a szövetség felügyelőbizottságának elnöke.

A 30 éve parkolással foglalkozó civil szervezetet vezető Sipos szerint az is probléma, hogy a zöld rendszámos autók miatt sima

Fellendülőben a budapesti garázspiac
Fellendült a garázsok és gépkocsibeállók piaca a válság óta eltelt időszakban, a jó elhelyezkedésű parkolóhelyeket gyakorlatilag elkapkodják a vevők, az árak vidéken 1 millió, míg Budapesten 2 millió forintnál kezdődnek – derül ki az Otthon Centrum friss piaci kitekintéséből.
parkolóhelyeket vettek el a nagy többséget alkotó, benzines vagy gázolajos autóval közlekedőktől, Budapest belső területein eddig olyan 200-at, és még egyszer ennyit terveznek a közeljövőben.

A szakember szerint egyébként divat a töltőket is az elektromos járművek parkolására használni. Elvileg ez tilos, kizárólag annyi ideig állhat a zöldre festett aszfalton a zöld rendszámos autó, amíg áramot vesz fel a töltőből a járműve. A szabályt azonban rendkívül egyszerű kijátszani: elég bedugni a töltőtől leemelt csatlakozót a kocsiba, és 5-10-15 órákat parkolhat feltöltött állapotban a jármű bármely fizetős kerületben – mutat rá a szakember. 

Miközben Budapest külső területein is egyre több utcában teszik fizetőssé a parkolást az önkormányzatok, a belsőbb részeken az esetleg ingyenes, de a pénzért használható közterületi helyek száma is jelentősen csökken.

A főváros belső területeinek nagy részén a nappali kihasználtság a Magyar Parkolási Szövetség szerint 100 százalék, vagy felette van, de például Újpesten van olyan terület, ahol szerintük az éjszakai kihasználtság 115 százalék. A lakótelepeken általában két lakáshoz épült egy parkoló, korábban volt szabad hely, de azóta a parkolók száma csökkent, a motorizáció növekedett.

A belvárosi mellékutcákban a forgalom 40 százaléka parkolóhelyet keres – mond egy brutális számot Sipos. – Mi a megoldás? Korszerű parkolásirányítási rendszerrel, illetve a közterületen kívüli parkolóhelyek számának (parkológarázsok, parkolóházak) növelésével lenne csökkenthető. Sajnos ma a »közcélú« parkológarázsok férőhelyeinek többségét bérlet formájában értékesítik, azaz a napi forgalom számára nem hozzáférhető.”

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo