Gyorsabban és pontosabban jön a pénz

A magyarországi ügyfelek rövidebb határidőkkel és pontosabban fizetik számláikat, mint egy évvel korábban – derült ki az EOS Csoport idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából, de a számlák ötödét még mindig késve egyenlítik ki.

Kép: Pixabay

A számlák 77 százalékát időben egyenlítik ki a magyarországi ügyfelek, a behajthatatlan követelések aránya pedig 6-ról 3 százalékra csökkent, – derült ki az EOS Csoport 2015-ös, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. A TNS Infratest piackutató intézettel közösen 13 országban, mintegy 2600 döntéshozót kérdezett meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól. Az eredmények alapján elmondható, hogy a magyarországi ügyfelek fizetési szokásaiban további mérsékelt javulás látható.

Lényeges változás látszik a fizetési határidőkben. Míg 2014-ben a magyarországi vállalatok átlagosan 37 napos fizetési határidővel számláztak, 2015-ben csupán 31 nap az átlagos fizetési határidő. Ennek egyik oka a Ptk. közelmúltban történt változása, amely előírja, hogy amennyiben a felek nem rendelkeznek a szerződésben a fizetési határidőről, akkor a kifizetést a számla, illetve a fizetési felszólítás kézhezvételétől számított 30 napon belül kell teljesíteni. Ennek köszönhetően a B2C szektorban átlagosan 30-ról 25 napra, a B2B szektorban pedig 40 napról 33 napra csökkentek a fizetési határidők.

Idén a számlák 23%-át fizették késedelmesen, vagy nem egyenlítették ki egyáltalán, ami szintén jelentős javulás a tavalyi adatokhoz (27%), illetve a kelet-európai átlaghoz (25%) képest.

Így éljük túl beszállítóként
Ha beszállítók szeretnék lenni egy nagyobb cégnél, számos elvárásnak kell megfelelnünk. De nem árt magunkat is megfelelően védeni, mert a kisebb félnek is vannak kockázatai.
A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek hasonló okai vannak magánszemélyek és vállalatok esetében. A vállalati szektor szereplői a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként a megkérdezettek a tavalyi adatokhoz hasonlóan leginkább a likviditási problémákat (55%), illetve saját ügyfeleik nemfizetését (33%) okolják; míg a magánszemélyek az eladósodottságra, a fizetésképtelenségre és a munkanélküliségre hivatkoznak leggyakrabban. „Fontos megjegyezni, hogy a megkérdezett döntéshozók jelentősen ritkábban érzékelnek szándékosságot a kifizetések fennakadásánál. Ez részben annak köszönhető, hogy Európa-szerte a megkérdezett vállalatok 40%-a használ külső követeléskezelési szolgáltatót tevékenysége segítésére, ami hozzájárul a behajtások hatékonyságának javulásához” – nyilatkozta Thummerer Péter.

Az eredmények alapján elmondható, hogy nőtt a magyar vállalatok stabilitás-érzete, mivel idén mindössze a válaszadók 6%-a érezte azt, hogy egy-egy kifizetetlen számla a cég létét fenyegeti a tavaly mért 13%-hoz képest. Hasonló trendekkel találkozhatunk a régió többi országában is – Kelet-Európában ez a szám 17%-ról 8%-ra esett.

Átlag 11 millió a bukás a nem fizetés miatt. Mit lehetne tenni?
Első hallásra akár kedvezőnek is tűnhet a mezőgazdaságban jellemző átlagosan 25 napos fizetési késedelem más iparágakhoz képest, de mindjárt más a kép, ha figyelembe vesszük, hogy a termelők csaknem felével előfordult már, hogy egyáltalán nem látott pénzt egy üzletből.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo