Gyorsabban és pontosabban jön a pénz

A magyarországi ügyfelek rövidebb határidőkkel és pontosabban fizetik számláikat, mint egy évvel korábban – derült ki az EOS Csoport idei, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából, de a számlák ötödét még mindig késve egyenlítik ki.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A számlák 77 százalékát időben egyenlítik ki a magyarországi ügyfelek, a behajthatatlan követelések aránya pedig 6-ról 3 százalékra csökkent, – derült ki az EOS Csoport 2015-ös, fizetési szokásokat vizsgáló kutatásából. A TNS Infratest piackutató intézettel közösen 13 országban, mintegy 2600 döntéshozót kérdezett meg a vállalati- és magánszemély ügyfelek fizetési szokásairól. Az eredmények alapján elmondható, hogy a magyarországi ügyfelek fizetési szokásaiban további mérsékelt javulás látható.

Lényeges változás látszik a fizetési határidőkben. Míg 2014-ben a magyarországi vállalatok átlagosan 37 napos fizetési határidővel számláztak, 2015-ben csupán 31 nap az átlagos fizetési határidő. Ennek egyik oka a Ptk. közelmúltban történt változása, amely előírja, hogy amennyiben a felek nem rendelkeznek a szerződésben a fizetési határidőről, akkor a kifizetést a számla, illetve a fizetési felszólítás kézhezvételétől számított 30 napon belül kell teljesíteni. Ennek köszönhetően a B2C szektorban átlagosan 30-ról 25 napra, a B2B szektorban pedig 40 napról 33 napra csökkentek a fizetési határidők.

Idén a számlák 23%-át fizették késedelmesen, vagy nem egyenlítették ki egyáltalán, ami szintén jelentős javulás a tavalyi adatokhoz (27%), illetve a kelet-európai átlaghoz (25%) képest.

Így éljük túl beszállítóként
Ha beszállítók szeretnék lenni egy nagyobb cégnél, számos elvárásnak kell megfelelnünk. De nem árt magunkat is megfelelően védeni, mert a kisebb félnek is vannak kockázatai.
A nemfizetésnek és a késedelmes teljesítésnek hasonló okai vannak magánszemélyek és vállalatok esetében. A vállalati szektor szereplői a késedelmes fizetések és nemfizetések okaként a megkérdezettek a tavalyi adatokhoz hasonlóan leginkább a likviditási problémákat (55%), illetve saját ügyfeleik nemfizetését (33%) okolják; míg a magánszemélyek az eladósodottságra, a fizetésképtelenségre és a munkanélküliségre hivatkoznak leggyakrabban. „Fontos megjegyezni, hogy a megkérdezett döntéshozók jelentősen ritkábban érzékelnek szándékosságot a kifizetések fennakadásánál. Ez részben annak köszönhető, hogy Európa-szerte a megkérdezett vállalatok 40%-a használ külső követeléskezelési szolgáltatót tevékenysége segítésére, ami hozzájárul a behajtások hatékonyságának javulásához” – nyilatkozta Thummerer Péter.

Az eredmények alapján elmondható, hogy nőtt a magyar vállalatok stabilitás-érzete, mivel idén mindössze a válaszadók 6%-a érezte azt, hogy egy-egy kifizetetlen számla a cég létét fenyegeti a tavaly mért 13%-hoz képest. Hasonló trendekkel találkozhatunk a régió többi országában is – Kelet-Európában ez a szám 17%-ról 8%-ra esett.

Átlag 11 millió a bukás a nem fizetés miatt. Mit lehetne tenni?
Első hallásra akár kedvezőnek is tűnhet a mezőgazdaságban jellemző átlagosan 25 napos fizetési késedelem más iparágakhoz képest, de mindjárt más a kép, ha figyelembe vesszük, hogy a termelők csaknem felével előfordult már, hogy egyáltalán nem látott pénzt egy üzletből.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo