A kisvállalkozások jelentős részét vezetik családok, ezen belül is házastársak. Ennek ellenére ezt a területet nem kutatják külön. Sokáig azt gondolta a tudomány, hogy nem számít, hogy milyen családi kapcsolatban vannak a vállalkozás tagjai, ezért csak arról van adat, hogy a vállalkozások 65-80% százalékában dolgoznak családtagok – mondta a Piac&Profit KKV-Akadémiáján Molnár Éva, a Restart business coach szakembere.
Ilyen helyzetben a cégen belül két alrendszer működik: a céges hierarchia mellett egy házassági hierarchia is megjelenik a napi működésben. Ezt a kettőt gyakran nehéz összeegyeztetni.
Még akkor is nehéz megtartani a munka és magánélet egyensúlyát, ha nem a munkatársunkkal ülünk este a vacsoraasztalnál (itt talál hozzá néhány tanácsot) , pláne ebben a „minősített esetben” – mondja a szakember. Az intimitás árthat a szakmaiságnak, vagy éppen fordítva.
Vitathatatlan, hogy a házastársak közös cégvezetésének előnyei is vannak. Van közös történetük, közös értékrendjük– különben nem házasodtak volna össze –, elkötelezettek nem csak a vállalat és egymás iránt is. Közös nyelvük sokszor a problémamegoldást is segítheti.
Mindez azonban szervezeti szinten problémát is okozhat, hiszen a pár egy önmagában zárt rendszert alkot. A közös nyelvet a cég többi tagja ne érti, lehet, hogy ők félszavakból értik egymást, de emiatt sokszor túl kevés információt adnak át a többi kollégának.
Összességében becslések szerint a cégnek kifejezetten jót tesz, ha házastársak vezetik – a házasságnak már kevésbé…
Kihívások
A legnagyobb gond a nem adekvát viselkedés, ha a szerepek nincsenek megfelelően elválasztva. Vagy úgy marják egymást a munkahelyen, mint otthonszokás, vagy annyira hivatalossá válnak, hogy a privát vacsora is leginkább menedzsment meetinghez hasonlít.
A vezetői, családi és szerelmi játszmák nehezen követhető mártixában nehéz eligazodni, különösen, hogy teljesen más lehet a házassági szerepfelfogás, mint a vezetői értékrend, a szerepeket nehéz váltani. Így a hagyományos családmodellben bízó párok esetében például vezetőként is jóváhagyhat a nő olyan döntéseket, amiket semmilyen más esetben nem tenne, ami mind a cégben, mind a nő önértékelésében problémákat okozhat.
Gyakori gond, hogy a vezetésben szubjektív szempontok is szerepet játszhatnak ilyen kapcsolati helyzetben – például nem vállalnak fel szakmai konfliktusokat a házi béke fenntartása érdekében.
Elsődlegesen tisztázni kell a személyes és céges víziókat – tanácsolja Molnár Éva, hisz ezekben sokszor nincs egyetértés a felek között. A személyes vízióval kell kezdeni. Melyik fél milyen értékeket akar vállalni a cégben? Milyen utakat képzel el magának? Miben érzi erősnek magát? Miben gondolja erősnek a másik felet? Ha ez az elején kiderül, elkerülhető, hogy később elmérgesedjenek a viszonyok.
Értékek és szervezeti víziók esetében is fontos ez a tisztázás. Melyek azok az értékek, amelyeket személyesen fontosnak tartanak? Melyek azok, amelyeket a cégben szeretnének érvényesíteni? Ha csak a férfi víziók érvényesülnek, az sem a cégnek, sem a házasságnak nem tesz jót, a nő számára nem lesz komfortos. Ha azonos szintű vezetőkről van szó, hagyni kell, hogy mindenki a saját értékei szerint vezessen és tudatosan figyelni arra, hogy a női értékeket ne nyomjuk el.
Célszerű tudatosan működni a szerepek elválasztásában. Vezető és vezető egyenrangú, anya és apa hogy működik? Ha ez nincs tisztázva és elválasztva, akkor a céges konfliktusokat is úgy vívják meg, mint ahogy házaspárként kezelnének egy konfliktust. Nagyon kell figyelni a szerepek közötti tudatos váltásra.
A nyílt kommunikáció különösen fontos! Ha otthon nem szokás a problémákról beszélni, a cégben is ez fog működni, ami pedig üzletileg biztos, hogy nem jó megoldás.
Nagyon fontos a formális struktúrák kialakítása. Egy olyan keretrendszer, ami meggátolja, hogy házaspár szerepben kezdjenek el működni és hivatalos szinten tartsák a működést. Tartsuk magunkat a megbeszélt meetingekhez, határidőkhöz, ne sorolódjon hátrább valami azért, mert a párunkról van szó. Ha egy kollégától nem kérdeznénk munkával kapcsolatban este 11-kor, ne tegyük ezt a közös mozi után sem!
Kiemelten fontos a jogviszonyok és felelősségi körök tisztázása – ez egyébként nem csak házasságban fontos, de ott végképp. Így elkerülhető egymás utólagos hibázatása, vagy éppen az, hogy egy döntés ne szülessen meg, mert a felek – az otthon megszokott minta szerint egymásra várnak a döntésben.
Érdemes közös szabályokat felállítani a működésre, amelyek vonatkozhatnak arra, hogy otthon nem dolgozunk, vagy, hogy például hogyan szólítják egymást a felek a kollégák előtt.
Fontos, hogy tudatosan elkülönítsük a mindenki számára fontos három időt. Szabjuk meg és tartsuk be, hogy jusson idő a családra, ahol a pár két tagja a gyerekekkel tölt értékes időt, létezzen párkapcsolati idő, ahol a felek férfiként és nőként töltenek együtt időt. Az együtt dolgozó párok esetében pedig különösen fontos, hogy legyen én idő, amelyet egyedül, a házastárs nélkül töltünk el.