E-útdíj: áthárították!

Éves szinten mintegy egy százalékkal emelheti az élelmiszerárakat a július 1-jén bevezetett útdíj. A drágulás mérsékeltnek tekinthető annak fényében, hogy a fuvarozó cégek szinte teljesen áthárították a többletköltségeket a megrendelőikre, és a jelentős szállítási igényű élelmiszer-feldolgozó ipar szereplői is emelték átadási áraikat.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Drágul az életünk az útdíj miatt - Kép: MTI, Fotó: Balázs Attila

A fuvarozók: áthárítják

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) tagsága döntő részben teljes vagy ahhoz közeli mértékben áthárította az e-útdíj bevezetése miatti többletköltséget a megrendelőkre. Karmos Gábor, az egyesület főtitkára szerint ez közgazdaságilag teljesen természetes dolog, hiszen a 3,5 tonnánál nehezebb tehergépjárművekre július 1-jétől kivetett használattal arányos útdíj hatása számukra körülbelül olyan, mint ha az üzemanyagárak egyik napról a másikra a duplájukra nőttek volna.

– A nemzetközi szállítást végző fuvarozók kiadásai átlagosan 5–10, míg a belföldi fuvarozóké akár 20–30 százalékkal is emelkedtek. A költségnövekedés jobban érinti azt a fuvarozót, aki rendszeresen gyorsforgalmi utakon szállít, mint azt, aki inkább főúton, mert az e-útdíj kilométerenkénti mértéke ez utóbbiak esetében jóval kisebb – magyarázta Karmos Gábor, és hozzátette: egyes megrendelők – ha autópálya és főút is rendelkezésre áll az áru elszállítására – inkább a főutakra érvényes, alacsonyabb mértékű útdíjjal emelt fuvardíjat választják.

Egy átlagos kamion esetében a Budapest–Pécs között teljesített fuvar gyorsforgalmi úton 17 ezer, míg főúton 11 ezer forintos útdíjat jelent. Hogy a fuvarozók mennyire tudják csökkenteni az üres futásokat az útdíjköltség minimalizálására? Az MKFE főtitkára erre elmondta: ennek átlagmértéke 18 százalékot tesz ki – vagyis adott hónapban futott 11 ezer 800 kilométerből 10 ezret megy rakottan a jármű. Ezt már nemigen lehet lejjebb vinni.

Míg korábban az úthasználati díj a fuvarozók összköltségének 1-2 százalékát tette ki, addig ma a belföldi fuvarozók esetében – az üzemanyagok után – ez a második legnagyobb elem, meghaladva a bér- és a járművekkel kapcsolatos költségek mértékét. A nemzetközi fuvarozóknál – az üzemanyag- és a külföldi vám- és autópályadíjak után – a harmadik.

E-útdíj: fegyver a NAV-nál – pajzs az adózónál
A teherforgalmat érintő elektronikus útdíj bevezetésével párhuzamosan a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) közvetlen törvényi felhatalmazást kapott, hogy az útdíjfizetéssel kapcsolatos adatokhoz hozzáférjen, és azokat átvegye.
A feldolgozók: megszenvedik

Az Élelmiszer-feldolgozók Országos Szövetsége (ÉFOSZ) már az útdíj július 1-jei bevezetése előtt közölte, hogy a megnövekvő szállítási költségek miatt az ágazat szereplői kénytelenek lesznek az átadási árakat növelni.

– Az útdíj bevezetése körüli időszakban a baromfiszektorban érdekelt termelőknek, feldolgozóknak néhány százalékkal sikerült emelniük átadási áraikat – mondta a Baromfi Termék Tanács (BTT) elnöke, Csorbai Attila, aki szerint a szolid mértékű áremelés, amit a keresleti piac tett lehetővé, csak részben kompenzálta az akkor már több mint fél éve rendkívül magas takarmányárakat és az útdíj miatt megnövekvő költségeket.

A BTT elnöke szerint az útdíj átlagosan 5–10 százalékkal emelte a baromfi termékpálya szereplőinek önköltségét. A költségnövekedés az ágazatban több ponton is jelentkezik, és egy adott termékpálya esetén akár 7-szeres díjtételfizetést is okozhat, ugyanis a baromfihús, mielőtt a tojásból feldolgozott termék lesz, és a boltok polcaira kerül, több száz kilométert utazik.

– Egy élő csirke kilónkénti felvásárlási ára jelenleg mintegy 290 forint, ebből 4–10 forintos az útdíjköltség. A feldolgozott termékek esetében ez tovább halmozódik. Például a csirkecomb árában az útdíj 5 százalék körül van. A fajlagosan alacsonyabb árú termékeknél nagyobb arányú az útdíjköltség: a farhát nettó átadási árában ez a költségtétel több mint 10 százalékos arányt ér el.

Így lehet olcsóbb a fuvarozás
A szállítmányozó cégek becslése szerint egy fuvar teljesítése közben az összes költség legnagyobb hányadát még mindig az üzemanyag emészti fel, de egyre komolyabb tételt jelent a sofőr munkabére és az e-útdíj is. A költségek akár 20 százalékkal is mérsékelhetők a korábbinál szervezettebb közlekedéssel, valamint a megfelelő flottakövető szolgáltatás megválasztásával.
– Számításaink szerint – tette hozzá az MKFE főtitkára – a fogyasztói árak átlagosan 1,1-1,3 százalékkal, a szállításigényes élelmiszerek és építőanyagok árai ennél valamivel nagyobb mértékben is nőhetnek az útdíj hatására. A különböző termékek árának átlagosan mintegy 10 százaléka a logisztikai költség, amelynek fele az akár 30 százalékkal is növekvő fuvardíj.

A kereskedők: minimálisan emelnek

Nyáron az ÉFOSZ azzal kalkulált, hogy egyes élelmiszerek esetében drasztikus, akár 30 százalékos is lehet a drágulás mértéke az útdíj miatt. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára szerint azonban átlagosan 1 százalékkal emelkedhetnek az árak éves szinten.

– A második félévben 75 milliárd forint bevételre számít a kormányzat az útdíjból, ami a cégek költségeiként biztosan beépül majd az árakba, de csak egy része csapódik le a kereskedelemben, illetve az élelmiszeriparban, hiszen más gazdasági ágazatokat, például az építőipart is érinti az útdíj. A nagy kereskedelmi üzletláncok maguk végzik a logisztikai áruterítő tevékenység egy részét, így tudjuk, mit jelentenek a szállítási költségek, ezért mondjuk azt, hogy összességében átlagosan egy százaléknál több nem lehet az útdíj áremelő hatása – reagált Vámos György.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo