Cégek, amelyek nyertesei lehetnek, ha meglesz a vakcina

A gyógyszergyártókon kívül más cégek is nagyot nyerhetnek azon, ha végre meglesz a koronavírus elleni vakcina. Milliárdokat kaszálhatnak és erre már most felkészülnek az őket kiszolgáló egyéb vállalkozások is.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A cikk erdetileg laptársunk, az Mfor.hu oldalán jelent meg. 

Gyorsul a verseny a koronavírus elleni vakcina kifejlesztéséért, több próbálkozás már az utolsó teszt szakaszban van. A gyógyszercégeket kiszolgáló háttér ágazatok közül talán a logisztikai és ipari ingatlanpiaci szektor nyerhet a legtöbbet, ugyanis amint meglesz egy-egy gyártó vakcinája, meg kell oldani a teljes logisztikai lánc felpörgetését, illetve eleve rendelkezni kell kapacitásokkal a lokális elosztóközpontokban. S mivel ezt az ingatlanfejlesztők is és befektetők is tudják, már tavaly év vége óta nagy sebességen pörgetik saját szektorukat.

Ennek hátteréről, a szektor fejlődésének fontos állomásairól és trendjeiről több globális ingatlan tanácsadó is rendszeresen beszámol, legutóbb a Colliers International tette meg ezt, különös tekintettel a közép-és kelet-európai térségre.

A 17 térségbeli ország logisztikai piacait elemezve megállapították, hogy a gyógyszeriparban, a logisztikai szolgáltatói ágazatban, valamint az e-kereskedelemben tevékenykedő cégek kifejezetten derűs jövő elé néznek. Amint a koronavírus elleni vakcinát kifejlesztik az egészségügyi szakemberek, akkor példátlan mennyiségű gyártási, tárolási és szállítási kapacitásra lesz szükség térségünkben is, s az így keletkező üzletekből az ingatlanos cégek is súlyos milliárdokat zsebelhetnek be.

A legnagyobb magyarországi logisztikai fejlesztőnek számító Prologis október végén kiadott összegzésében úgy látja: amint gyengülni kezdett a koronavírus-járvány hatása a logisztikai ingatlanokra, Európa-szerte stabilizálódtak a piacok, erős a befektetői kereslet az ágazatban, ami hozamesést eredményez. A legtöbb európai országban a spekulatív fejlesztések alacsony szintjének köszönhetően fennmaradtak a kínálati korlátok. A bérleti díjak a rendelkezésre álló építési területek szűkössége miatt is növekedhetnek.
A Colliers utal rá, hogy az e-kereskedelmi és a logisztikai szolgáltató szektor az utóbbi évtizedben komoly növekedést ért el a régióban. A logisztikai szektorban megtalálhatók a legnagyobb nevek, pl. a DHL, a UPS, a FedEx is. Az online rendelhető termékek – köztük zöldségek, hobbikhoz kapcsolódó termékek, kertészeti termékek, sporteszközök, valamint elektronikai eszközök és online szórakoztatás termékei – népszerűsége megnövekedő keresletet von majd maga után az ipari és logisztikai ingatlanok piacán az elkövetkező években.

A jelentés rávilágít, hogy a szektor legnagyobb kihívásai közé tartozik a megfelelő helyszínen lévő telkekhez és ingatlanokhoz való hozzáférhetőség, amely megfelel mind a fejlesztők, mind a végfelhasználók igényeinek. Továbbá még fontos szerepe van a terület kiválasztásakor a közművek elérhetőségének és megbízhatóságának, illetve a közlekedési infrastruktúrához való kapcsolat, valamint a munkaerő rendelkezésre állása és szakképzettsége, valamint a befektetési ösztönzők elérhetősége.

A CEE-régió ipari és logisztikai piacának 17 országa a fejlettségük különböző szintjén állnak mind méret, mind a fejlődési ütemüket illetően. A régió 17 országában a teljes állomány meghaladja az 50 millió négyzetmétert. Ebből a kínálatból a jelenleg elérhető üres terület alacsonynak tekinthető, hiszen a legtöbb közép-európai ipari és logisztikai piac 5 százalék alatti kihasználatlansági rátát regisztrált.

Magyarországon alig éri el a három százalékot az üresen álló területek aránya, s ez arra enged következtetni, hogy további fejlesztések indulhatnak a következő hónapokban. Az elmúlt 15-20 évben hasonló helyzetben mindig ez történt, ráadásul most a járvány újabb lökést adott a gyorsan változtatható kínálati oldalnak. Nem véletlen, hogy egyre több magyar ingatlanos nagyvállalat akar részesedni a tortából, erről ebben a minapi cikkben írtunk részletesen. Az építőipari kivitelezők is profitálnak a megnövekedett keresletből. A legnagyobb vállalatok szinte kivétel nélkül részt vesznek valamilyen logisztikai projektben.

“ A járványhelyzet során, valamint várakozásaink szerint a jövőben, változás következhet be a kereslet volumenében és a szektorok sorrendében az e-kereskedelem, adatközpontok, valamint a különleges tárolást igénylő termékek bővülése miatt, melyek következtében megnövekedett igényekkel kell majd számolni. Ennek ellenére úgy gondoljuk, hogy a CEE régió vonzó marad a gyártócégek számára az autóipartól kezdve a légiközlekedési alkatrészeken keresztül, valamint beleértve a fém és műanyagmegmunkálást, az elektronikai, háztartási, gyógyszeripari és egészségügyi eszközöket is”.– mondta Kevin Turpin, a Colliers International regionális piackutatási igazgatója.
Miközben arra számítanak, hogy az e-kereskedelem még gyorsabb ütemben fog növekedni és ösztönzőleg hat a logisztikai keresletre ezekben a kihívásokkal teli időkben, hosszú távon növekvő keresletet várnak a gyártó cégek részéről is, amelyek az ellátási lánc bizonyos elemeit közelebb hozzák Európához a kockázatok csökkentése érdekében. Ez hosszú távon azt jelenheti, hogy nagyobb készleteket tárolhatnak vagy gyárthatnak közelebb a végfelhasználóhoz, s ez további keresletnövekedésben csapódhat le a környező országokban.

A CEE-17 régióban a bérleti díjak stabilnak mondhatók, illetve azokban a kiemelt lokációkban még emelkedés is megfigyelhető volt, ahol korlátozott volt a rendelkezésre álló terület. Ezen tendencia folytatására számítanak, mivel a kereslet továbbra is magas, valamint az építési költségek az elmúlt években emelkedtek. A jellemző havi, négyzetméterenkénti bérleti díjak a régióban 2,9 és 5,5 euró között mozognak, bár a fejlődés kezdeti szakaszában lévő piacokon ez elérheti a 7 eurót is.
A jellemző telekárak a régióban 10 és 80 euró között mozognak négyzetméterenként , de a keresett területeken található szűkös kínálat miatt - főleg a nagyvárosok vagy forgalmas közlekedési/gazdasági csomópontok környezetében - a telekár akár a 120 és 150 euró közötti sávba emelkedhet.
Az átlagos kivitelezési költség egy “sztenderd” raktárépületre vonatkozóan a régióban 300 és 600 euró köüzött van négyzetméterenként, az úgynevezett „soft” költségek (tervezési, finanszírozási, jogi költségek) nélkül. Bizonyos piacokon magasabb építési költség is megfigyelhető, de a megnövekedett munkadíj és anyagköltség összességében akár 25 százalékkal is megnövelheti az építési költségeket - fűzte hozzá az ingatlan tanácsadó vállalat.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo