Cafeteria 2012: Többe kerül adni

A béren kívüli juttatások átalakításának vannak vesztesei, de igazán nyertesei nincsenek. A jövő évi változások áttekintésére, a tervezésre és a döntésre alig néhány hetük van a munkáltatóknak és a munkavállalóknak, pedig a 2012. évre vonatkozó jogszabályok erőteljesen átalakították a cafeteria munkáltatókat terhelő költségeit és azt is, hogy mire költhető el a juttatás.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A béren kívüli juttatások 2012-ben drágábbak lesznek, mint 2011-ben voltak, korlátozottabb a felhasználásuk, és a területen sok az állami szereplő.


Kép:Piac&Profit/FényesGábor

- Ha a teljes közterhet a munkáltató vállalja, jövőre számára többe fog kerülni a cafeteria, mint a bér. Kérdés, hogy így a minisztérium által hangoztatott gazdaságélénkítési és szociális célok hogyan fognak megvalósulni - mondja P. Király Ágnes okleveles adószakértő, a Top Cafeteria Kft. vezetője. Ugyanis míg idén a kedvezményesen adózó elemek adóterhelése - az egységes személyi jövedelemadó-kulcs és az adóalap-korrekciós tényező hatására - 19,04 százalék volt, 2012-től ez a teher összesen 30,94 százalékra nő, szemben a bérre rakódó költségek 28,5 százalékával (27 százalékos szociális hozzájárulási adó plusz 1,5 százalékos szakképzési hozzájárulás), miután jövőre a béren kívüli juttatások után is 10 százalékos egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a munkáltatónak.

Növekvő adminisztráció
A béren kívüli juttatások 500 ezer forintos plafonja jelentősen növeli a cégek adminisztratív terheit, hiszen a különböző juttatásokat dolgozónként együtt kell figyelembe venni, és ha valaki év közben kilép, az összeget arányosítottan kell kiszámolni. A korábbiaknál összetettebb és bonyolultabb szabályok miatt P. Király Ágnes okleveles adószakértő, a Top Cafeteria Kft. vezetője szerint érdemes közös nyilvántartásban kezelni a béren kívüli juttatásokat és a cafeteriarendszert, máskülönben nehéz lesz a különböző korlátokat együttesen figyelni, és az adóbevalláshoz helyes adatokat szolgáltatni. (Ehhez persze megfelelő informatikai háttér szükséges.) Azzal is könnyíthetik feladatukat, ha a béren kívüli juttatásokat egy egységként kezelik, az átláthatóság érdekében érdemes lesz a teljes keretet – megfelelő szabályozással – a cafeteria alá rendezni, és megfelelő tájékoztatás után a dolgozókra bízni a választást.

A kkv-k többsége a bérköltségek leszorítására használta a cafeteriát: amit bérként már nem tudott kigazdálkodni, azt juttatásként adta, így a munkavállaló összességében magasabb elkölthető jövedelemhez jutott. Most viszont az a cég, amely nem tudja megteremteni a megemelt terhek fedezetét, valószínűleg a dolgozóra hárítja majd úgy, hogy a „bruttó cafeteriakeretet" fogja meghatározni, vagyis ha az összeg változatlan, a munkavállaló kevesebbet visz haza.

- Az első tapasztalatok alapján igen kevés munkáltató tudja bevállalni a többletköltséget, jó, ha a kötelező minimálbér-emelés és az elvárt bérkompenzáció mellett megtartják a béren kívüli juttatásokat. Következésképpen a juttatások pluszköltségeit átterhelik a dolgozókra, akiknek ezzel ismét csak csökken a nettó jövedelmük - mutat rá az adószakértő.

A szakember szerint ördögi kör látszik kialakulni. Az állam adót emel a dolgozóknak és a munkáltatóknak is, a megnövekedett teher egy részét a munkáltatók szintén a munkavállalókra hárítják. Az alkalmazotti réteg nettó jövedelme így biztosan csökken, ebből adódóan a fogyasztása is. A nehezebb helyzetben lévő cégek várhatóan először a béren kívüli juttatásokat szüntetik meg, ami kevesebb adóbevételt és szintén fogyasztáscsökkenést jelent. És akkor még nem beszéltünk a szolgáltatókról, akik az alacsonyabb bevételük folytán szintén kevesebb adót fizetnek, és azokról, akik inkább visszaszürkülnek. Mit nyer az állam? A béren kívüli juttatások 2012-től érvényes 500 ezer forintos plafonjának hatása is kétséges. A kormányzat azzal indokolta a döntést, hogy az amúgy sokat keresők ne juthassanak többletjövedelemhez minimális közteher mellett. A plafon bevezetésével viszont kétséges, hogy például a minimálbér 50 százalékáig adható nyugdíjpénztári tagdíj-hozzájárulás teljes kerete kihasználható marad-e.

Maradt, kikerült, visszajött
Továbbra is a cafeteriakörbe tartozik:
■ a helyi utazásra jogosító bérlet,
■ az iskolakezdési támogatás a minimálbér 30 százalékáig,
■ az önkéntes kölcsönös pénztárakba befizetett munkáltatói hozzájárulás – nyugdíjpénztárnál a minimálbér 50 százalékáig, – egészségpénztárnál a minimálbér 30 százalékáig, – foglalkoztatói nyugdíjszolgáltató intézménynél a minimálbér 50 százalékáig,
■ az iskolarendszerű képzés költségéhez való munkáltatói hozzájárulás.
Kikerült:
■ a munkavállaló otthoni internet-hozzáférésének támogatása (mert a jogalkotó szerint az internetpenetráció elért szintje a továbbiakban nem indokolja az adókedvezményt). Visszajött:
■ a ruhapénz, amit 51 százalékos költségteher mellett adhat a munkáltató. Kimaradt a végső szabályból:
■ a tervezetben még szereplő lakbértámogatás.

Étkezési juttatás: van, csak nem úgy

A 2,5 millió munkavállalónak bérkiegészítést jelentő, idén 18 ezer forintig kedvezményes adózás mellett adható étkezési utalvány megszűnik a korábbi formájában.

A parlamenti szavazást megelőző utolsó pillanatban benyújtott módosítások után kezd körvonalazódni a jövő, bár még mindig vannak homályos részletek. Az biztos, hogy lesz havonta 12 ezer 500 forint, amely kizárólag vállalati étteremben költhető el, valamint lesz Erzsébet-utalvány legfeljebb 5000 forintért, amelyet a Magyar Nemzeti Üdülési Alapítvány bocsát ki, és 2012-ben hideg és meleg étkezésre egyaránt felhasználható. Míg korábban felröppent a hír, hogy a Magyar Posta Paletta utalványa veszi át az étkezési utalványok helyét, végül az állam csak a már kiépített hálózatra számít a Világgazdaság információi szerint. A két étkezésre szánt juttatás végül együtt is adható, sőt, az idén megismert SZÉP Kártya új változata is tartalmaz étkezési keretet. Ez az évi 150 ezer forint a szerződött elfogadóhelyeken - éttermekben - költhető meleg étkezésre.

Összességében tehát bővül az elehető keret, de a juttatás felhasználását erősen korlátozza a törvény. Azok, akik eddig az étkezési utalványból a közértben vásároltak élelmiszert a családjuknak, jövőre bajban lesznek. E célra ugyanis már csak az állami cég által kibocsátott 5000 forintos Erzsébet-utalvány marad.

Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülést (EUFE) meglepte a kormány döntése, hiszen a rendelettervezet megszavazását megelőzően nem került sor sem társadalmi egyeztetésre, sem pedig konzultációra az érintettekkel vagy az EUFE tagjaival, akik továbbra sem látják a döntés racionalitását. Szerintük 100 ezer vállalat, 2,5 millió munkavállaló és 40 ezer beváltóhely jár rosszul, összességében pedig a nemzetgazdaság szenvedi majd el a legtöbb kárt: csökken a vásárlóerő, ami negatívan hat a fogyasztásra, végül pedig az állami bevételekre és a GDP-re. Ezzel az intézkedéssel sem biztos, hogy célba ér az állam, még akkor sem, ha a több száz embernek munkát adó piaci szereplők helyett helyzetbe hoz egy állami céget.

A többi cafeteria elemről szóló elemzésünkért látogasson vissza holnap!

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo