Bezárultak a kiskapuk

Kamionok ezrei róják a sztrádákat, hatalmas árutömegeket mozgatva naponta. Nagyon nem mindegy, hogy mindez mennyibe kerül, és mennyire megbízhatóan, biztonságosan történik. A telemetria segítségével mindkét igény könnyedén kielégíthető.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Pixabay

A globalizációval az áruszállítás is egyre nagyobb volumenben történik. A fuvarozók célja, hogy minél hatékonyabban minél színvonalasabb szolgáltatást kínáljanak az éles versenyben, a megrendelő pedig minél alacsonyabb költségek mellett, minél biztonságosabban és gyorsabban szeretné az áruját eljuttatni egyik pontból a másikba. A technológia ma már olyan kommunikációs megoldásokat tesz lehetővé, amelyek révén nyomon követhető az üzemanyag-fogyás, a gépjármű vagy akár a sofőr állapota, minden pillanatban rugalmasan variálható az útvonal, és ellenőrizhető a rakomány távolról. A nagyobb szállítmányozók többsége már igénybe veszi a különböző szolgáltatók és mobilkommunikációs cégek együttműködésén alapuló szolgáltatást, de a versenyképességet fokozó lehetőség a kisebb fuvarozók számára sem megfizethetetlen.

Anno…

Tíz évvel ezelőtt a szállítmányozók még csak azt akarták tudni, hogy merre járnak a kamionok adott pillanatban. Az igényre válaszoltak a kezdetleges gépjármű-nyomkövetők, amelyek még SMS-ben küldték el az adatokat. Öt éve a rendszerek már a modernebb adatkapcsolt – GPRS alapú – kommunikációra álltak át, de a fejlődés nem állt meg. A mobiltechnológia fejlődése, valamint a kamionokba épített eszközök tudásának növekedése további szolgáltatásokat tett lehetővé. A modern kamionokban és vontatókban megjelenő rendszercsatlakozókon keresztül egyre több adatot lehet kinyerni: merre jár a kamion, mennyi a fogyasztása, a sofőr mikor tankolt, milyen a vezetési stílusa, vagy hogy milyen állapotban vannak a jármű bizonyos alkatrészei.

Mit nyerhetünk a gépek forradalmán?
Hogyan fogja az M2M, vagyis a gépek forradalma átalakítani a mindennapi életünket? Mit jelentenek az okos eszközök, alkalmazások a cégek üzletvitele szempontjából? Milyen valódi haszna van az üzletben az okostelefonnak? És kell-e félni a felhőtől? Mindezt megtudhatja a Piac&Profit Okos üzlet konzultációján! Részletes program és regisztráció itt!
– A telemetriai adatok a kamionról és a vezetőjéről adnak tájékoztatást. Általuk javulhat a fuvarszolgáltatás biztonsága és minősége, költségoldalon pedig számottevő megtakarítást tudnak elérni a fuvarozók. Vegyük a leglátványosabb költségtételt, az üzemanyagot! Előfordul, hogy az indokoltnál nagyobb mértékben fogy akár a nem megfelelő vezetési stílus vagy útvonal-választás, akár az üzemanyaglopás miatt. Az M2M révén kinyerhető adatoknak köszönhetően azonban mindez a múlté: a szenzorokkal felszerelt kamionoknál a szállítmányozó cég távolról nyomon tudja követni, hogy mi történik a járműben. Így, szakértői becslések szerint, akár a teljes költség 10-15 százalékát meg tudják takarítani – magyarázza Marosvölgyi Krisztián, a Vodafone Magyarország szakértője, aki szerint a legnagyobb szállítmányozók közül már sokan élnek a lehetőséggel, de a kisebb fuvarvállalatok számára sem elérhetetlen a számtalan szolgáltató által kínált M2M megoldásra épülő szolgáltatás.

Oda-vissza kommunikáció

Az információ azonban nemcsak a kamionból a központ felé áramolhat, hanem fordítva is, ami megfizethetetlen előnyökkel jár, amikor a sofőr hetekig úton van. Az árut lerakja az egyik ponton, majd a másik címen felveszi a következő fuvart, s ha azt is elszállította az adott helyre, újabb ország felé indul. Hogy hová és milyen árut visz, sokszor menet közben alakul. A telemetriai rendszerek nagyon megkönnyítik az információáramlást a központ és a sofőr között: az autókba szerelt on board egységekre folyamatosan érkeznek az aktuális szállítmányozási tudnivalók, dokumentált és visszakereshető módon.

A kontroll a legfontosabb előny a cégeknek
Egyre fontosabb szempont a cégek életében a mérhetőség, ugyanis jelentős költségeket takaríthatnak meg azok a vállalatok, melyek ellenőrzésük alatt tartják a munkakörnyezetüket. Az M2M megoldások szinte teljes körű átláthatóságot biztosítanak a cégek számára, és a szerteágazó lehetőségeknek köszönhetően a dolgozók és az eszközök mérhetővé, a vagyontárgyak pedig védhetővé válnak, s költséghatékonyság tekintetében is előnyökre tehetnek szert.
Az M2M megoldások terjedését az igény mellett a törvényi szabályozás is ösztönözte. Az e-útdíj (HU-GO) bevezetésével ugyanis minden egyes kamionnak képesnek kell lennie leadni a pozícióját. Magyarországon – Európában először – a már meglévő nyomkövető rendszerhez integrálták az ehhez szükséges kommunikációs egységeket, ami hatalmas lökést adott a piac fejlődésének: a kamionok 90-95 százalékában találunk valamilyen telemetriai megoldást, s már csak igény (és idő) kérdése, hogy az egységekre milyen szolgáltatásokat telepítenek. Itt tartunk ma, ám ezzel még messze nincs kihasználva a technológia, amely akár arra is képes, hogy meg tudjuk mondani távolról, mikor nyitották ki a jármű ajtaját, vagy hány fok van a hűtőkamrában. A járműtechnológia fejlődése is hajtja az M2M szolgáltatásokat. Meg lehet mondani, hogy melyik tengelyen hány tonna a terhelés, amiből már kikövetkeztethető a rakomány mozgása is. A fuvarozott áru biztonságát szolgálja a telemetria, amelynek a segítségével bármilyen információ begyűjthető, meg jeleníthető online akár mobileszközön vagy a központban.

De nemcsak adatokat nyerhetnek a szállítmányozók a technológia segítségével, hanem a fizetési határidőket is lerövidíthetik. A szállítmányozó cégnek ugyanis nem kell megvárnia a sok héten át úton lévő fuvarozó visszatérését ahhoz, hogy a számlát eljuttassa az ügyfeléhez. Erre a célra kifejlesztettek egy speciális alkalmazást, amely lehetővé teszi, hogy a fuvarozó az áru lerakását követően lefotózza a számlát, és eljuttassa a dokumentumot a központba, zárt telemetriai csatornán keresztül, ahol azonnal kiállítják a számlát. Így akár hetekkel lerövidíthető a pénz beérkezési ideje. A folyamatirányítási megoldást elsőként a Waberer’s International Zrt. vezette be a Vodafone-nal Magyarországon.

Mindenkinek megéri
A telemetriai megoldások különböző fizetési konstrukciókban érhetők el számtalan szolgáltatón keresztül. A kisebb, kevésbé tőkeerős nemzetközi fuvarvállalatok két-hároméves szerződéssel havidíjért, fejlesztési költség nélkül vehetik igénybe a szolgáltatáscsomagot, de arra is van mód, hogy magasabb egyszeri kiadás mellett alacsonyabb havi költségért jussunk hozzá az adatokhoz, amelyekkel jelentős megtakarításokat érhetnek el a nemzetközi szállítmányozók és fuvarozók.
A kommunikáció okos készülékeken keresztül történik, de mivel a telemetriának köszönhetően egy zárt rendszeren belül áramlanak az adatok, a nemzetközi roamingdíjak nem drágítják a szolgáltatást. Egy applikáción keresztül érkeznek az adatok a kamionból és a kamionba, ily módon csak a felhasznált hasznos adatokért kell fizetni. A költségek tehát tervezhetőek és kiszámíthatóak maradnak.
A jövő

Már a mostanáig piacra került szolgáltatáscsomagok is jelentősen javítják a nemzetközi árumozgás biztonságát, gyorsaságát és költséghatékonyságát, a jövő azonban még tágabb mozgásteret kínál a logisztikai vállalkozásoknak.

Előbb-utóbb már nem a sofőr fogja eldönteni, hogy milyen útvonalon halad, hanem – a különböző információk birtokában – a cégműködés optimalizálása érdekében a nemzetközi fuvarokat szervező központ.

– Az első telemetriai megoldások még csupán az üzemanyag-fogyasztás optimalizálását célozták, majd következett a vezetés költséghatékonyságát javító adatszolgáltatás, míg a legutóbb megjelent folyamatirányítási rendszerek a fizetési ciklusokat is lerövidítették. A jövőben pedig a telemetria segítségével már a fuvarszervezés hatékonysága is javulhat. Így a szállítmányozó cégek egyre profitábilisabbakká válhatnak, egyre optimálisabban tudnak üzemelni, sőt a távoli adatkommunikációt kínáló szolgáltatások igénybevételével a kisebb cégek is versenyelőnyhöz juthatnak jelentősebb beruházási költség nélkül – mondja Marosvölgyi.

Három–öt év múlva pedig a szállítmányozó eszközök elektronikai felszereltsége és a telemetria további fejlődése révén már az sem lesz utópia, hogy a kamion szervizelése programozható legyen: az adatok megmutatják, ha egy alkatrész kopik vagy melegszik, sőt a szerviz is fel tud készülni, hogy mit kell hamarosan beszerelni az adott járműbe. Az állási idő lerövidítése is hozzájárul a fuvarvállalat hatékonyabb működéséhez. Mivel a vállalat ERP rendszere is képes lesz összekapcsolódni a sofőr okostelefonjával, az M2M segítségével a fuvarokmányok elküldése, archiválása, de akár a sofőr személyre szabott havi teljesítése is megjeleníthetővé válik.

A cikk a Vodafone támogatásával készült.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo