A globalizációval az áruszállítás is egyre nagyobb volumenben történik. A fuvarozók célja, hogy minél hatékonyabban minél színvonalasabb szolgáltatást kínáljanak az éles versenyben, a megrendelő pedig minél alacsonyabb költségek mellett, minél biztonságosabban és gyorsabban szeretné az áruját eljuttatni egyik pontból a másikba. A technológia ma már olyan kommunikációs megoldásokat tesz lehetővé, amelyek révén nyomon követhető az üzemanyag-fogyás, a gépjármű vagy akár a sofőr állapota, minden pillanatban rugalmasan variálható az útvonal, és ellenőrizhető a rakomány távolról. A nagyobb szállítmányozók többsége már igénybe veszi a különböző szolgáltatók és mobilkommunikációs cégek együttműködésén alapuló szolgáltatást, de a versenyképességet fokozó lehetőség a kisebb fuvarozók számára sem megfizethetetlen.
Anno…
Tíz évvel ezelőtt a szállítmányozók még csak azt akarták tudni, hogy merre járnak a kamionok adott pillanatban. Az igényre válaszoltak a kezdetleges gépjármű-nyomkövetők, amelyek még SMS-ben küldték el az adatokat. Öt éve a rendszerek már a modernebb adatkapcsolt – GPRS alapú – kommunikációra álltak át, de a fejlődés nem állt meg. A mobiltechnológia fejlődése, valamint a kamionokba épített eszközök tudásának növekedése további szolgáltatásokat tett lehetővé. A modern kamionokban és vontatókban megjelenő rendszercsatlakozókon keresztül egyre több adatot lehet kinyerni: merre jár a kamion, mennyi a fogyasztása, a sofőr mikor tankolt, milyen a vezetési stílusa, vagy hogy milyen állapotban vannak a jármű bizonyos alkatrészei.
Oda-vissza kommunikáció
Az információ azonban nemcsak a kamionból a központ felé áramolhat, hanem fordítva is, ami megfizethetetlen előnyökkel jár, amikor a sofőr hetekig úton van. Az árut lerakja az egyik ponton, majd a másik címen felveszi a következő fuvart, s ha azt is elszállította az adott helyre, újabb ország felé indul. Hogy hová és milyen árut visz, sokszor menet közben alakul. A telemetriai rendszerek nagyon megkönnyítik az információáramlást a központ és a sofőr között: az autókba szerelt on board egységekre folyamatosan érkeznek az aktuális szállítmányozási tudnivalók, dokumentált és visszakereshető módon.
De nemcsak adatokat nyerhetnek a szállítmányozók a technológia segítségével, hanem a fizetési határidőket is lerövidíthetik. A szállítmányozó cégnek ugyanis nem kell megvárnia a sok héten át úton lévő fuvarozó visszatérését ahhoz, hogy a számlát eljuttassa az ügyfeléhez. Erre a célra kifejlesztettek egy speciális alkalmazást, amely lehetővé teszi, hogy a fuvarozó az áru lerakását követően lefotózza a számlát, és eljuttassa a dokumentumot a központba, zárt telemetriai csatornán keresztül, ahol azonnal kiállítják a számlát. Így akár hetekkel lerövidíthető a pénz beérkezési ideje. A folyamatirányítási megoldást elsőként a Waberer’s International Zrt. vezette be a Vodafone-nal Magyarországon.
Már a mostanáig piacra került szolgáltatáscsomagok is jelentősen javítják a nemzetközi árumozgás biztonságát, gyorsaságát és költséghatékonyságát, a jövő azonban még tágabb mozgásteret kínál a logisztikai vállalkozásoknak.
Előbb-utóbb már nem a sofőr fogja eldönteni, hogy milyen útvonalon halad, hanem – a különböző információk birtokában – a cégműködés optimalizálása érdekében a nemzetközi fuvarokat szervező központ.
– Az első telemetriai megoldások még csupán az üzemanyag-fogyasztás optimalizálását célozták, majd következett a vezetés költséghatékonyságát javító adatszolgáltatás, míg a legutóbb megjelent folyamatirányítási rendszerek a fizetési ciklusokat is lerövidítették. A jövőben pedig a telemetria segítségével már a fuvarszervezés hatékonysága is javulhat. Így a szállítmányozó cégek egyre profitábilisabbakká válhatnak, egyre optimálisabban tudnak üzemelni, sőt a távoli adatkommunikációt kínáló szolgáltatások igénybevételével a kisebb cégek is versenyelőnyhöz juthatnak jelentősebb beruházási költség nélkül – mondja Marosvölgyi.
Három–öt év múlva pedig a szállítmányozó eszközök elektronikai felszereltsége és a telemetria további fejlődése révén már az sem lesz utópia, hogy a kamion szervizelése programozható legyen: az adatok megmutatják, ha egy alkatrész kopik vagy melegszik, sőt a szerviz is fel tud készülni, hogy mit kell hamarosan beszerelni az adott járműbe. Az állási idő lerövidítése is hozzájárul a fuvarvállalat hatékonyabb működéséhez. Mivel a vállalat ERP rendszere is képes lesz összekapcsolódni a sofőr okostelefonjával, az M2M segítségével a fuvarokmányok elküldése, archiválása, de akár a sofőr személyre szabott havi teljesítése is megjeleníthetővé válik.
A cikk a Vodafone támogatásával készült.