A KKV-k egyik fő panasza, hogy kevés a hitel, és ami van, azt is vissza akarják venni a bankok. De valóban szüksége van annyi pénzre a vállalkozásnak, mint amennyit a likviditási bőség idején felvett? Sok esetben azt láthattuk, hogy túlhitelezték a vállalkozásokat, több esetben láthattuk, hogy a hitelállomány a saját tőke 5-10-szeresét is elérte, miközben a társaság nem termelt nyereséget, ami a hitel visszafizetésének forrása lehetett volna. A finanszírozási lehetőségek beszűkülésére, hitelkeretek csökkenésére orvosság az ésszerűbb eszközgazdálkodás, mind a tárgyi, mind a forgóeszközök területén.
Az indokoltnál magasabb forgóeszközigény, és ezáltal annak saját vagy banki forrásból történő finanszírozása, oly módon csökkenthető, hogy annak minél nagyobb részét a vállalkozás áthárítja partnereire. „Ennek módja, hogy vevőivel a korábbinál rövidebb, míg szállítóival pedig hosszabb fizetési határidőben állapodik meg. Ez természetesen nem konfliktusmentes megoldás és végső soron új partnerek felkutatását is indokolttá teszi, de a forgóeszköz hitelállomány csökkentésének üdvözítő útja. „- mutat rá Zoltán Csaba a Start Tőkegarancia Zrt. vezérigazgatója.
A saját tulajdonú ingatlan vagy más tárgyi eszközök indokoltsága ugyancsak felülvizsgálatra szorul, mivel ezek értékesítése és visszabérlése révén plusz források szabadíthatók fel. Vállalkozások sora adósodott el devizában; svájci frankban, euróban és esetenként japán jenben. Sokszor úgy, hogy egyetlen fillér export árbevételük sem volt, így indokolatlanul nagy devizakockázatot futottak. A Starthoz forduló vállalkozások körében akadt olyan vállalkozás, amely a forint drámai leértékelődése eredményeként több százmillió forintos árfolyamveszteséget szenvedett el, amely a felszámolás közelébe sodorta a céget.
A válság bebizonyította, hogy semmi tekinthető biztosnak: sem a vevők rendelésállománya és fizetőképessége, sem bankok finanszírozási képessége, hajlandósága, sem az árfolyamok, sem az alapanyagárak. Ennek következtében a vállalkozások egyre inkább számolnak a lehetséges kockázatokkal és azok csökkentésére, vagy kizárására megteszik a szükséges óvintézkedéseket.
Teljesen kilátástalan helyzetben is segíthet az üzleti modell átalakítása
Vannak olyan társaságok, akiknél minden csapás egyszerre jelentkezik, ilyen esetben egy megoldás marad: áttekinteni a cég működési modelljét, és ha kell, drasztikusan változtatni. Az üzleti modell átalakítását persze nem szerencsés a szakadék szélén elkezdeni, ugyanakkor, ha van egy reális, eredménnyel kecsegtető tervünk, akkor találhatunk partnereket, akik érdekeltek a sikerben - hitelező bank, vevők, szállítók -, vagy legalábbis készek időt adni annak megvalósítására. Ezt példázza egy kereskedelemmel foglalkozó cég esete, amely eddig országszerte közvetlenül értékesítette termékeit. Átgondolva működését egy specializált, logisztikai céget bevonva olcsóbban, hatékonyabban látja el ezt a feladatot.
Mindemellett a válság idején a konkurenciaharc helyett érdemes inkább az együttműködés lehetőségeit kutatni, sok esetben a túlélés és a fejlődés érdekében akár a vetélytárssal való összefogás sem számít eretnek gondolatnak. Ennek több lehetséges szintje és módja létezik, mely a közös beszerzéstől, a közös értékesítésen, a specializáción át, akár két vagy több cég szervezeti egyesüléséhez is vezethet, aminek gazdasági előnyei igen jelentősek, a költségek nagymértékben csökkenthetőek - emelte ki Zoltán Csaba.