Az interjú eredetileg a Piac&Profit legújabb megjelent száma jelent meg. A lap emellett számos aktuális társadalmi és politikai kérdést feszeget pártatlanul, szókimondóan, miközben a vállalkozások számára is útmutatót ad a mindennapi boldoguláshoz. Vegye le a digitális könyvespolcról az exkluzív interjúkat és vállalkozói sikerrecepteket egyaránt tartalmazó lapot!
A KSH adataiból kiderül, hogy 2019-ben a vendéglátásban 26 ezer vállalkozás működött. Ebből az önálló vállalkozók száma 12 ezer, a társas vállalkozásoké pedig közel 14 ezer volt. Az ágazatban évente 2500–3000 új vállalkozás jelenik meg, és nagyjából ugyanennyi meg is szűnik. A működésüket átmenetileg szüneteltető vállalkozásokról nincs adat. A vendéglátó üzletek száma a 2020. június 30-i állapot szerint 50 832 volt, amely az egy évvel korábbihoz képest már akkor is 627 üzlettel lett kevesebb. De a járvány első hullámát követően az üzletek döntő többsége még működött, a tartalékoknak köszönhetően, amelyek mostanra fogytak el.
Nagy Elek, a BKIK elnöke szerint 2022 lehet a csődök igazi éve. Erre utal, hogy jó néhány felkapott budapesti étterem bezárt.
– A vendéglátó üzletek hozzávetőleg egyharmadát üzemeltetik kisvállalkozók, körükben sok esetben a magán- és a céges kassza „átjárható”. Csakhogy mostanra elfogytak a magántartalékok is. Szerintem 2022 végére a vendéglátóhelyek 25–30 százaléka mond csődöt, vagy más profilra vált, ha van tőkéje, ereje, munkavállalója.
Ugyanakkor azt olvasni mindenütt, hogy soha nem volt ilyen jó éve a magyar turizmusnak, mint 2021. Ez nem ellentmondás?
– Ez általánosságban igaz lehet, de a kép sokkal árnyaltabb. Vidéken, a Balatonnál és a fürdőhelyeken szenzációsnak bizonyultak a nyári hónapok, az emberek a kényszerű otthon tartózkodás, illetve a karantén után kitódultak a szabadba. A fővárosban kevés volt a rendezvény, hiszen a kiugró napi halálos COVID-esetek egyik napról a másikra befolyásolták ezek megtartását vagy törlését, mint ahogy azt is, ki mernek-e mozdulni az emberek otthonaikból. A vidékiek nem jöttek fel Budapestre, kivéve talán a vadászati világkiállítást. Az eredményekben jelentős szerepet játszott a SZÉP-kártya felhasználása is. A külföldiek érkezése azonban kiszámíthatatlan volt. A sok helyütt megmaradt home office pedig negatívan befolyásolta a munkahelyi étkeztetést.
Viszont jól teljesítettek és teljesítenek a futárcégek.
– Csakhogy ez egyes éttermeken aligha segített: ahol a miliő, a design, a szerviz, a tálalás kiemelten számít, ott ez nem megoldás. A rendezvények nagy részét nemcsak 2020-ban, de 2021 év végén is egyik napról a másikra lemondták a szervezők, olykor pár nappal a megbeszélt időpont előtt, ekkora bevételkiesést pedig nem lehet házhoz szállítással pótolni.
Hogyan látja 2022-t és a távolabbi jövőt?
– Sokáig nem fog visszatérni a COVID előtti állapot, megkockáztatom, talán soha. A járvány hullámai bizonyára visszatérnek, amihez meg kell tanulni alkalmazkodni. Nem tudni előre, kik és hányan hagyják ott a szakmát. Ugyanakkor ez a bezárási hullám és csődhelyzet a kínálat szűkítésével is együtt jár majd. A drága, elegáns éttermek talán megtalálják a célközönségüket, akárcsak az olcsóbb étkezdék, büfék. A középáras helyek némelyike viszont nem biztos, hogy sokáig bírja. Marad a szezonalitás, és bizonyára pozitív lesz majd a balatoni mérleg is.
(A teljes cikket, amelyben sok vállalkozó is elmondja a tapasztalatait, laptársunk, az Mfor.hu oldalán olvashatja.)