Az elégedettség ugyan fontos, de nem ad elegendő biztosítékot arra, hogy vevői továbbra is Öntől fognak vásárolni. A világ gyorsan változik, és amint önelégültté válik az ember, BUMM, felbukkan egy új versenytárs, és olyan megoldást kínál, ami állítása szerint jobb, gyorsabb vagy olcsóbb. A vevőnek pedig máris nem Önre van szüksége.
Tehát mi határozza meg a vevői hűséget?
Az 1800-as évek közepétől a század végéig tevékenykedő Josiah Royce amerikai filozófus szerint a hűség, mint tulajdonság politikai intézményekkel, vallással, háborúval és a családdal összefüggésben jelenik meg a leggyakrabban. Ezeknek a szituációknak közös jellemzője, hogy az embert ugyanazon erős hatás – egy „közös ügy” iránti szenvedélyes elkötelezettség – befolyásolja.
Úgy véljük, hogy hűség akkor alakítható ki, ha a vevővel való kapcsolatot a következő hét tényező határozza meg:
- Érzelmi függés
- Strukturális függés
- Üzleti függés
- Elégedettség
- Teljesítmény
- Gazdasági érték ajánlata
- Összhang és megfelelés
1. Nem kell mind a hét mutatót nyomon követni
Mivel minden vállalat egyedi, nem biztos, hogy a hűség mind a hét mutatója mérhető egy adott esetben. Ajánlott legalább ötöt, illetve ahol lehet, mind a hetet nyomon követni. Vannak például olyan szervezetek, ahol a teljesítmény vagy az összhang és megfelelés mérése nem lehetséges – vagy akár nem is helyénvaló.
2. Az ügyfelek több kapcsolattartójától is gyűjtsön információt
Ha egy ügyfélnek több kapcsolattartója is van, az annak a jele, hogy egészséges viszonyt tart fenn vele. A hűség minél pontosabb méréséhez nagyon fontos, hogy egy vevő szervezetén belül több szereplőtől is gyűjtsön információt. A csoportok közötti nagy eltérések komoly problémát jeleznek.
3. Tudás + kapcsolatok + gazdasági érték = exponenciálisan növekvő siker
A közös tudás, a kapcsolatok és a gazdasági érték gyarapításával exponenciálisan növekvő sikert érhet el egy ügyfélnél. Ne feledje, hogy a stratégiai ügyfelek rendkívül értékesek. Ennek megfelelően kezelje őket.
4. Állítsa fontossági sorrendbe a hűség elmélyítését szolgáló tevékenységeket
- Hol tart ma?
- Hova kell eljutnia?
- Minek kell történnie ahhoz, hogy odajusson?