Az okos vásárló kihívást jelent a kereskedőnek

Mindinkább alapos kutatás előzi meg a vásárlásokat, főleg az interneten kutakodó „okos vásárlók” jelentenek egyre nagyobb kihívást a kereskedőknek, mert egyre nehezebbé válik megtartani az ügyfeleket – derül ki a Mastercard kutatásából.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: GlobalPayment

Vásárlásaink során nem a kedvezmények és a különféle akciók befolyásolnak minket leginkább, sokkal fontosabb az ár-érték arány – derül ki a MasterCard ma közzétett jelentéséből, amely többek között a vásárlás létrejöttében szerepet játszó legfontosabb tényezőket vizsgálja. A mai vásárlók 82 százaléka számára az okozza a legnagyobb örömöt, ha a megfelelő árut a megfelelő áron találja meg, és ennek érdekében hajlandó is több időt szánni a keresésre. A vásárlási folyamat során igénybe vett modern eszközök jelentős elmozdulást okoztak a fogyasztói magatartásban, ami új kihívások elé állítja a kereskedőket.

Az új, intelligens vásárló („omnishopper”) rendkívül sok időt tölt az interneten, jobban szeret a világhálón szörfölni, mint olvasni, főzni vagy sportolni. Túlnyomó többségük (80%) a vásárláshoz digitális eszközöket használ, legyen az a kereskedő honlapjának böngészése, az árak ellenőrzése okostelefonon vagy a termékkel kapcsolatos vélemények olvasása táblagépen. Minél szélesebb körű tájékoztatásra vágyik, ezért folyamatosan bővíti információforrásai körét, ezzel párhuzamosan viszont egyre csökkenti azoknak a kereskedőknek a számát, akiknél vásárol. 80 százalékuk vallott úgy, hogy hűséges ahhoz a kereskedőhöz, akihez jelenleg jár.

“A legutóbbi gazdasági válság mindenkit megváltoztatott, beleértve azt is, ahogyan vásárolunk” – mondta Mathieu Loury, a MasterCard egyik vezető kereskedelmi tanácsadója. „A legfontosabb, hogy megértsük, mi motiválja a fogyasztókat. Ezt támasztották alá kérdőívünk kitöltői is: a válaszadók 51 százaléka csalódott, amiért a kereskedők nem tudják, mire vágynak. Hiába a sok akció és a folyamatos kedvezmények, az omnishoppert nem csupán az árak vezérlik, hanem az érték is.”

Ebben a változó környezetben a kereskedők számára kritikus területté vált az ügyfelek megtartása, mellyel kapcsolatban a kutatás megdönti azt az alapvető hiedelmet, miszerint a vevőt a hűségprogramok teszik visszatérő vásárlóvá. A kitöltők számára az érték (44%), a múltbeli tapasztalat (36%) és a kényelem (34%) nagyobb szerepet játszik a törzsvásárlóvá váláskor, mint a hűségjutalmak (26%). (Más felmérés is bizonyítja, hogy az akciók nagy többsége nem hozta meg a kívánt eredményt.)

A kutatás szerint a vásárló megtartásához az első lépés az, hogy törődjenek vele és tegyék intenzívebbé a vele való kapcsolatot: kezdjenek párbeszédbe, és lássák el kellő mennyiségű információval. Ebbe beletartozik az is, hogy nagyobb figyelmet fordítsanak a készletgazdálkodásra és pontos leltárt vezessenek, ugyanis a válaszadók 73 százalékának az okozza a legfőbb csalódást, ha a vágyott termék nincs raktáron. Többek közt azért is lehet még ma népszerűbb a bolti vásárlás az e-kereskedelemnél, mert itt jobb kiszolgálásban részesülnek, biztosabb információkhoz juthatnak, és a közösségi vásárlás élménye is érvényesül.

Miért jó, ha hűséges az ügyfél?
A csapból is az folyik, hogy növeljük a vevőink elégedettségét, lojalitását. Ami remekül hangzik, de elég nehéz egyrészt, másrészt pedig elég költséges játékká tud válni, különösebb előnyök nélkül. Szombati Orsolya online marketing szakértő szerint azonban mégis megéri rágyúrni a hűségre.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo