Egyre több amerikai nagyvállalat fúj visszavonulót és szedi a sátorfáját Kínában. A YUM Brands, a KFC, a Pizza Hut és a Taco Bell tulajdonosa tavaly kivonult a kínai piacról, mivel részvényeseik a költségek és a bizonytalan politikai helyzet miatt túl nagynak tartották a kockázatot. A McDonald's ugyancsak eladta üzleteit és licenszét, nem különben – nagy befektetések után – a Coca Cola is. Nincs könnyű helyzetben ezen a rendkívül nehéz piacon az Apple sem. A kínai kormány – készülve a kommunista párt őszi kongresszusára szigorú korlátozásokat vezetett be az internetben és arra kötelezte az Apple-t: ne tegye többé hozzáférhetővé több VPN applikációját, amelyek az iphone-ok használói számára lehetővé teszik a cenzúrázott oldalak elérését. A vállalat számára a lépés annál drámaibb, mivel az Apple egy évvel ezelőtt nem volt hajlandó eleget tenni az FBI kérésének: adjanak át felnyitható szoftvert, amellyel bejuthatnak egy halott terrorista iphone-jába.
A kényszerű kínai korlátozásokkal kapcsolatban az Apple csak annyit közölt, hogy „kínai igényre eltávolítottak néhány VPN applikációt, amelyek nem felelnek meg az új szabályozásnak” de hozzátették, hogy „ezek az applikációk továbbra is hozzáférhetők valamennyi más piacon, ahol jelen vagyunk”. Sokak számára meglepően a vállalatóriás egy hanggal sem utasította vissza a kínai kormány újabb beavatkozását a szabad tájékoztatásba és fel sem merült a lehetőség, hogy ilyen körülmények között kivonuljon erről a piacról. Amerikai szakértők attól tartanak, hogy a kínai rendszabályok eltűrése kihatással lehet más piacokra is, hiszen Oroszország éppen a közelmúltban hozott törvényt, amellyel ugyancsak korlátozták a VPN-ek használatát. Mind az Apple, mind a Google kivonta Oroszországban a forgalomból a linkedin app-ját, Kínában korábban a New York Times app-ja tűnt el az App Store-ból. Az elmúlt hétvégén az Amazon is kezdte korlátozni VPN alapú szolgáltatásait kínai platformjáról és korlátozásokat léptetett életbe a Facebook is. A Google már korábban megszüntette Kínában sok szolgáltatását, bár az utóbbi időben próbál visszakerülni erre az óriási piacra.
Visszaestek az eladások
Egyébként az Apple eladásai a nagy kínai piacon az elmúlt negyedévben ismét visszaestek, mégpedig 10 százalékkal az előző év hasonló időszakához képest. Ez a világ egyetlen régiója, ahol csökkentek az eladások. Donal Trump amerikai elnök ismeretesen nemrég bejelentette, hogy az Apple három új nagy gyártóüzemet épít az Egyesült Államokban. A gyártó cég nem cáfolta, de nem is erősítette meg az elnöki bejelentést, amely – ha megfelel a valóságnak – alapvető stratégiaváltást jelezne. Az Apple mindmáig kínai beszállítókkal gyártatja termékeinek túlnyomó részét. Trump kijelentéseivel kapcsolatban a konszernnél rámutattak, hogy az Apple-nek egyébként mintegy 2 millió munkahelye van az Egyesült Államokban. A konszern maga mintegy 80 ezer embert foglalkoztat, ehhez jön még becslések szerint 450 ezer munkahely a beszállítóknál és további másfél millió az applikációkat gyártó vállalatoknál.