Az anyósülésből mindenki tud vezetni

A generációváltás tervezésénél gyakran elfeledkezünk a vállalat legértékesebb részéről: a munkatársakról. Hogy ebbe a hibába mi ne essünk bele, a Piac & Profit ekorealityjének negyedik részében most a MagiComnál dolgozó kulcsembereket szólaltattuk meg, akik név nélkül mondják el, mi a véleményük az átadás-átvételről.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Folytatódik a Piac & Profit ekorealityje, amelyben egy magyar családi vállalkozás, a MagiCom vezetésében végbemenő generációváltást követünk testközelből. Az első részben a távozó vezetőket mutattuk be, a második részben a kijelölt utódok osztották meg velünk reményeiket és terveiket, míg a harmadik részben két tanácsadó mondta el véleményét a folyamatról. Nem lehetne azonban teljes a kép, ha a vállalat munkavállalóinak véleményét nem kérdeztük volna meg. Ezért – név nélkül, - több, különféle területeken dolgozó kulcsembert szólaltattunk meg, hogy őszintén osszák meg velünk, mire számítanak.

Nincs titok a cégen belül

A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy a cégen belül régóta rebesgették: valami történni fog. Minden, általunk megkérdezett dolgozó „hallott” pletykálni már a bejelentés előtt is valamit azzal kapcsolatban, hogy a jelenlegi vezetők, de közülük legalább az egyik, visszavonul. Ennek ellenére mind a négyen meglepődtek, amikor a tényleges bejelentésre sor került. „Nem hittem volna, hogy meglépik, életerős emberek, de azt tudni lehetett, hogy erre vágynak” – ez volt az általános vélemény. A jelek szerint bár mindenki sejtette, hogy a cégvezetőt ezt forgatják a fejükben, az mindenkit meglepett, hogy az átadás-átvétel TÉNYLEG megtörténik.

Kép:Fotolia

Az egyik szemük sír…

Vegyesek az érzelmeim” – így foglalható össze, hogyan fogadták a bejelentést. A legtöbben szomorúságuknak adtak hangot, hogy elmennek a régi főnökök, a vélemények mély és erős érzelmekről tanúskodnak. „Nagyon erős volt a bizalom a vezetéssel szemben…. Nem érzem úgy, hogy tényleg változtatni kellene… Ez a cég már nem lesz ugyanolyan…”  Ugyanakkor a többen is a jelek szerint úgy vélik, hogy az új menedzsment friss lendületet hoz majd a cég életébe. „Dóri és Dénes rugalmasabbak lesznek… Meghoznak olyan döntéseket, amelyeket a jelenlegi vezetők nem tudtak…” Óvatosabban fogalmaztak azonban azzal kapcsolatban, hogy milyen lesz a személyes kapcsolatuk az új vezetőkkel. „Még nem épült ki a bizalom… A régi vezetővel sokkal emberibb és mélyebb a kapcsolatom…”

A munkatársak reakciójával kapcsolatban viszont mindegyikük teljesen egyértelmű volt. „Nagy a bizonytalanság… Nem pozitív változásként élték meg… Tapintható levegőben a távolságtartás és a kétségek…” Mindez annak fényében tanulságos, hogy a MagiCom esetén teljes az átláthatóság az átmeneti időszakban. Joggal merül fel a kérdés, ha ebben az esetben ilyen reakciókat kapunk, mi mehet végbe egy olyan szervezetben, ahol a vezetőváltás nem ennyire transzparens?

Azt hiszik, örökké fognak élni
Nem könnyű betartani azt a szabályt, amely szerint úgy kell vezetni a családi vállalatot, hogy az bármikor alkalmas legyen a tulajdonos kilépésére. Már csak azért sem, mert a tapasztalatok alapján a hazai cégtulajdonosok úgy gondolják, örökké fognak élni, így nem foglalkoznak időben a vállalati vagyontervezéssel.
Távolságtartók és nyitottabbak

Az új vezetők viselkedésével kapcsolatban megoszlottak a vélemények, a „távolságtartóbbtól” a „nyitottabbig” terjedően. Mindannyian pozitívumként élték meg, az egyértelmű kommunikációt, ugyanakkor néhányan hiányolták a személyes, négy-, illetve hatszemközti egyeztetéseket, miközben alapvető változásokra számítanak a cégben, az általuk megszokott vállalati kultúrában. „Aki azt hiszi, minden ugyanúgy megy majd tovább, az tévhitekben ringatja magát…” Az ezzel kapcsolatos bizonytalanság, a helyük kérdése a régi-új szervezetben több esetben is előbukkant a beszélgetés során – bár a saját pozíciójukat minden esetben biztosnak vélték, de másokét nem. „Lesznek személyi változások…  Elkerülhetetlen, hogy legyen emberveszteségünk…” A jelek szerint a bejelentés után az új vezetőknek még nem volt ideje mindenkivel külön leülni, ez pedig az eltelt több hónapot figyelembe véve nem szerencsés gyakorlat, és nem is ez az egyetlen kockázati tényező, ami a beszélgetések során előbukkant.

Nagy a veszély

A veszélyeket minden munkavállaló nagynak ítélte meg. Annak ellenére, hogy mindannyian kiemelték, a jelenlegi üzleti környezet és a cég állapota a legalkalmasabb időpontot kínálja az átadás átvételre, tartanak attól, hogy az ügyfelek jelentős részénél negatív lesz az új vezetés fogadtatása, és konkrét példákat is hoztak azzal kapcsolatban, hogy ügyféloldalról milyenek a vélemények. „Nagyon kellemetlen meglepetésként érte őket… Kételkednek az alkalmasságukban, a rátermettségükben… Aggódnak, hogy a kialakult személyes kapcsolat megszakad… Megrendült a bizalmuk…

Amikor a végrendelet is kevés…
A rendszerváltás környékén alapított, a magyar gazdaság meghatározó szeletét kitevő családi vállalkozások vezetői tömegesen érik el a nyugdíjkorhatárt, miközben az utódlás sok helyen nem megoldott. Ahol van örökös, még ott sem biztos, hogy a vállalat irányítását ő viszi tovább. Ilyenkor több olyan opció is szóba jöhet, amellyel nem csupán átkerül a vagyon a majdani örökösökhöz, de különböző feltételek is kiköthetők. Így tervezhet az örökhagyó, ha szeretné, hogy cége hatékonyan működjön tovább nélküle is.
Minden általunk megkérdezett munkavállaló kiemelte, hogy a cég sikereiben milyen nagy szerepe van a jelenlegi vezetés és az ügyfelek közötti mély, egyes esetekben évtizedes bizalmi kötődésnek. És többen azt is megjegyezték, kételkednek abban, hogy az átadás-átvétel után minden ügyfél esetén megtörténhet a személyes kapcsolattartó váltása is, ez pedig konfliktushelyzetet teremt a távozó és az új vezetés között, amelyet az is fokozhat, hogy nem mindegyik átadó készült fel teljesen a feladatai átengedésére.„Biztos, hogy visszakacsintgatna… Nem látom az elhivatottságot az elengedésre… Harminc százalék esélyt látok, hogy visszajön majd.” Ezek a munkavállalói vélemények egységes bukkantak fel minden beszélgetés során, ami azt igazolja, hogy nem egyéni véleményről van szó.

És az esélyek?

Minden dolgozó magasra becsülte az átadás-átvétel sikerességének esélyeit, külön kiemelve, hogy ebben a jó tervezésnek, a tudatosságnak milyen nagy szerepe van. A legtöbben négy az egyhez fogadnának a sikerre. „Mindenki szurkol nekik…. Nagyon mély elköteleződést érzek…” Ugyanakkor többen a kételyeiknek is hangot adtak a generációváltás szükségességét illetően: „a MagiCom most egy jól működő gépezet, most azt mondjuk stop és kezdjük újra…” Azonban, annak ellenére, hogy nem érzik úgy, hogy megérett a régi vezetés távozására, a többségük támogatja az új vezetőket is: „az anyósülésről mindenki tud vezetni. Hagyni kell időt Dénesnek és Dórinak, hogy kifussa magát a dolog.”

 

Véleményvezér

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.
Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján

Illegális nádvágásokkal épül az új NER villa a Balaton partján 

Szépen gazdagodnak a NER vitézek.
Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek

Gazdasági fellendülést hoztak Lengyelországnak az Ukrajnából érkezett menekültek 

A lengyelek hírét sem hallották az ukrán maffiának.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo