A mostani 28-45 éves korosztály eltérő módon jutott el a digitális mindennapokba. A korosztály idősebb tagjai a technikai fejlődéssel együtt járták végig saját digitális evolúciójukat és tanultak bele az új eszközök használatába, míg a fiatalabbak beleszülettek. Ők a digitális nemzedék, akik a levegővétellel együtt keresik a wifit, hírportálokról tájékozódnak és okostelefonjukon ott az egész életük. Jelen vannak a közösségi médiában, app-okat használnak, gyorsan és hatékonyan illesztik életükbe a technikai újdonságokat. (Itt olvashatja kis "útmutatónkat" a selfie korosztályhoz.)
„Tudásvágy fűti a fiatalokat – osztja meg tapasztalatait Koharek András, az ARTudásmenedzsment e-learning szakértője -, tisztában vannak azzal, hogy rövid internetes keresés után több tucat találatból válogathatnak az online marketing tippektől a szoftverhasználatig, ám éppen a kínálat bősége hívta életre azt az igényt is, hogy minősített, véleményezett tananyagokra van szükségük a valós, aktuális és azonnal hasznosítható tudás megszerzéshez.”
Az Y generáció számára nem természetes az életkoron alapuló elismerés és hierarchia, ők a teljesítményt, a tapasztalatokat és a képzettséget tartják figyelemre méltónak. Számukra nem kényszer a tanulás, hanem a megszerezett tudással saját piaci értéküket szeretnék növelni. Karrierjüket tudatosan építik és néhány évente munkahelyet váltanak, hogy egyre magasabbra jussanak a szervezeti ranglétrán.
Felgyorsult életmódjuk valamint korlátlan információ-hozzáférésük miatt számukra nem alternatíva a tantermi oktatás, ők akkor és ott akarnak tanulni, ahol éppen saját időbeosztásuk engedi, illetve amikor egy esemény, egy feladat ezt megköveteli tőlük. Az online és e-learning megoldásokon kívül nyitottak a m-learningre, azaz a mobileszközös tanulásra és az interaktív tananyagokra is.
„Jelentős digitális szakadék tátong a vállalatok oktatásszervezési rutinjai és a tanulók igényei között. – osztja meg tapasztalatait az e-learning szakértő. - Habár egyre több vállalat dönt az e-learning bevezetése mellett, tapasztalataink azt mutatják, hogy leginkább az évente ismétlődő képzéseket helyezik elektronikus környezetbe. A munka-, tűz- és egészségvédelemi anyagok után a vállalati szabályzatok (pl. etikai kódex) majd a vállalat termékeiről szóló tananyagok kerülnek be az oktatásmenedzsment rendszerekbe. Arra viszont nagyon kevés példát látni, hogy a rendszerben szabadon választható tananyagok is helyet kapnának. Amikor felvetjük, hogy erre szükség lenne, „hivatalos” magyarázatként az szokott elhangozni, hogy a dolgozók túlterheltek, nem szeretnének még több időt a gép előtt tölteni, szabadidőre vágynak. Ez bizonyítottan igaz az idősebb generációkra, de tévútra visz, ha a fiatalokat is ebbe a skatulyába helyezzük.”
A szabadon választott kurzusok cég specifikusak: egy hazai startup cégben mindenkit hidegen hagy egy Office oktatócsomag, viszont érdeklődésre tart számot a legújabb technológiákat bemutató módszertani oktatás illetve nagy a vonzereje az időgazdálkodással és tárgyalás-, prezentációs technikákat bemutató anyagoknak. Szinte minden szervezetben örömmel fogadják a nyelvkurzusokat, amelyek lehetnek heti bontásban rövid kis blokkok, vagy hosszabb, tanfolyam jellegű anyagok is.
„Az Y generáció új szemléletet, innovatív megoldásokat követel tőlünk tananyag fejlesztőktől is, hiszen illeszkedni kell a fiatalok gyors, kihívásokkal teli életmódjához. – összegzi Koharek András. - Kedvelik a rövid, pergős blokkokból álló tananyagegységeket, a változatos interakciókat, a lendületes és mozgalmas oldalakat. Igénylik a reszponzív, az eszközök képernyőméretéhez automatikusan illeszkedő tartalmat, és a böngészést kifelé mutató hivatkozások mentén. Gyakorlatias tudásra vágynak és szívesen veszik, ha a tananyag elvégzéséről a közösségi oldalakon hírt adhatnak.
Az Y generáció versengő attitűdje gyakran zavarba hozza még az eggyel korábbi, X generáció tagjait is, akik biztonságra törekednek és könnyebben elhiszik magukról, hogy valamiben nem elég jók. Amíg egy ötvenes lamentál, a mostani harmincasok magabiztosan és bátran vágnak bele új feladatokba. Az oktatásmenedzsment rendszer bevezetését az Y generáció kihívásnak, kalandnak fogja megélni, az idősebbek viszont ugyanúgy nyűgnek, ahogy a tantermi fejtágításokat. Megoldást jelenthet erre a problémára a fokozatos bevezetés és a választható kurzusok, amelyek szórakoztató tanulást, használható tudást ad és sikerélményt jelent.