Adnak is, kapnak is

Az egyetlen megoldás egy felelős vállalkozás számára, ha önfenntartóvá válik. Mert bármilyen szép a cél, és fontos a vállalt misszió, ehhez eredményesen működnie is kell – vélik az újrahasznosított farmerral foglalkozó Réthy Fashion alapítói.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Réti Éva - Fotó: Hatlaczki Balázs

Mindig is szabott-varrt, de csak hobbiszinten Réti Éva, a Réthy Fashion egyik alapítója.

– A vállalkozással az ötletre vártam, hogy mitől lesz más az én divatcégem, mint a többi – meséli.

Az ötletet végül a használt farmerek adták, amelyeket az ismerősök hoztak Évához megjavítani. Ami javíthatatlannak minősült, azt sem dobta ki – mivel itthon nincs külön lehetőség a textilhulladék gyűjtésére –, inkább új termék lett belőle.

Cél az újítás

A farmer-újrahasznosítás önmagában nem egyedi, csak az, ahogy a Réthy Fashionnél gondolkodnak róla. Éva szerint ugyanis szomorú, hogy ezt a nagyon jó anyagot sokszor „silány” termékként hasznosítják újra, pedig sokkal magasabb színvonalú darabok is készülhetnek belőle.

– Három éve felhívtam az egyik barátnőmet, Papp Ildikót, hogy kezdjük el a vállalkozást. Mindketten dolgoztunk, jó anyagi hátterünk volt, nem a pénz motivált a vállalkozásra. Inkább az, hogy úgy éreztem, nem tudom megvalósítani önmagam. Többre vágytam. Általában tele vagyok ötletekkel, állandóan újítok, erre pedig a saját vállalkozás a legjobb terep.

Öt termékkel és egy weboldallal indultak, de hamar kiderült, hogy egyedi ruhát nem olyan könnyű a neten eladni.

– Egy szabott ruhát nem vesznek meg online, főleg nem egy ismeretlen cégtől. Néhányan rendeltek, de valójában nem működött a webshop. Ahhoz viszont, hogy kiskereskedőknek szállítsunk, nem volt elég tőkénk – hisz nagyobb mennyiséget kellett volna előre legyártanunk.

„Üzleti Etikai Díj 2015” – Jelölje vállalatát!
Várjuk azon vállalatok jelentkezését, melynek vezetői, munkatársai úgy érzik, hogy etikus, felelősségteljes magatartással vesznek részt az üzleti életben, és ezért pályázni szeretnének a 2015. évi Üzleti Etikai Díjra. A független, üzleti és kormányzati szereplő által nem befolyásolható „Üzleti Etikai Díj” 2000 óta, immár 16. éve kiemelkedő szerepet tölt be az üzleti életben etikusan működő cégek elismerésében.
A kis lépésekben haladó építkezés és az erős szociális érzékenység határozta meg a vállalkozás fejlődését. Fontos pont volt a cég életében, amikor a NESsT társadalmi vállalkozásokat segítő programjába bekerültek. A szervezettel másfél évig dolgoztak együtt, a program révén némi anyagi támogatáshoz is jutottak.

Eladhatónak lenni

Éva szerint nagyon fontos belátni, hogy bármilyen szép a cél, a fenntartható működéshez a profit is kell.

– Aki csak missziót teljesít, el fog bukni. A működés feltételeit önmagunknak kell megteremteni. A környezetvédelem csak úgy lesz integrálható a fogyasztói társadalomba, ha az utóbbi szabja meg a gondolkodást, és eladható termékeket hozunk létre a misszió által meghatározott módszerekkel. Akkor tudsz adni, ha kapsz is. A terméken nem is kell látszania, hogy újrahasznosított anyagból készült, hisz az emberek nagy többségét ez nem érdekli. Tehát az, hogy hogyan értékesíthető a termék, ugyanolyan fontos, mint maga a misszió.

A hitelesség azonban elengedhetetlen, így a folyamat minden része fenntartható. A gyerekfarmereket nem bontják szét, mert hasznosabbnak tartják, ha rászoruló családokhoz kerülnek. Az újrahasznosított alapanyagot mosódióval tisztítják, a feldolgozással pedig hátrányos helyzetű embereknek adnak munkát (lásd keretes írásunkat). Semmi nem vész kárba, a kibontott zipzárak egy másik iparművész kezében ékszerré változnak.

Négy lábon

A cég első „lábát” a legalapvetőbb probléma, az alapanyag-beszerzés termelte ki. Az iskolai papírgyűjtések mintájára szervezett farmergyűjtés mostanra teljes ÖkoNap-programmá nőtte ki magát. Ennek része a farmerbegyűjtés, ahol az osztályok közötti verseny nyertesét díjazzák. Hívnak külső előadókat, akik a korosztálynak megfelelő környezetvédelmi tematikájú előadásokat tartanak. Hulladékból termékeket készítenek a gyerekekkel, illetve divatbemutatókat szerveznek az ott készült és a saját, újrahasznosított alapanyagú ruháikból. Ez afféle win-win helyzet, hisz az iskolák számára fontos a gyakorlati környezetvédelem, az ilyen programok beemelése az oktatásba.

Lelépnek az alkalmazottak az etikátlan cégektől
Rosszabbodott a vállalati etika állapota az előző évhez képest egy friss kutatás szerint. A közérdek, a munkáltatók érdeke valamint a személyes érdekek közti konfliktusuk általában a pénzügyi eredmények közlésével, adókötelezettség értékelésével valamint közbeszerzési szerződések feltételeivel és eljárásaival voltak kapcsolatosak és sokszor felmondáshoz vezettek.
Az alapanyag másik forrása, hogy gyűjtőpontokat hoztak létre, a leadott farmerekért pedig kedvezményre jogosító kuponokat adnak. A Réthy Fashion szívesen jelenik meg fesztiválokon is, de a rendezvények nem csak az alapanyag-beszerzés miatt fontosak. Ez külön üzletággá nőtte ki magát: a helyszínhez és a megrendelőhöz szabott öko-divatbemutatókat tartanak hotelekben, és hívták már őket rendőrnapra is.

Fontos tevékenység persze az egyedi megrendelésre készülő termékek gyártása is, hisz ez volt a kiindulás. Ehhez a farmerek mellett szintén újrahasznosított csipkét használ Éva, így minden darab teljesen egyedi, az áruk viszont a „fast fashion” cégek szintjéhez igazodik, mivel a cél a népszerűség növelése, hogy tényleg elinduljon a farmer-újrahasznosítás.

A legújabb és legnagyobb növekedéssel kecsegtető üzletág a forma- és munkaruhák gyártása. A farmer erre kiválóan alkalmas, ha pedig újrahasznosított, még a környezetért is tesznek az ezt választó felelős cégek. Együtt dolgoznak egy, a vállalatok karbonsemlegesítésével foglalkozó céggel – természetesen a Réthy Fashion is megszerezte már a karbonsemleges minősítést –, amelynek jó, hogy alternatívát tud kínálni az ügyfeleinek, Éváék pedig olyan nagyobb cégekhez juthatnak el általuk, amelyek eleve nyitottak a fenntarthatóságra.

– Most még nem az a cél, hogy ezres nagyságrendben szállítsunk – fontos az egyediség megtartása –, de ebben az irányban látunk jelentős fejlődési lehetőséget.

Kis léptekkel

Egyelőre a családi házuk dolgozószobájában dolgoznak, az idén szeretnének Szigetszentmiklóson létrehozni egy központot és bemutatótermet. A termékek megtalálhatók egy budapesti, kifejezetten fenntartható dizájntermékeket kínáló galériában is. Most úgy látják, jövőre elérik az induláskor kitűzött célt, hogy a vállalkozásból megéljen a két alapító család.

Bár egyelőre apró a cég, figyelnek rá, hogy minden megjelenésük professzionális legyen, így nagyobb megrendelők bizalmát is elnyerjék. Nem sietnek sehova, hosszú távra terveznek, olyan céget akarnak felépíteni, amit egyszer majd a gyerekeik vihetnek tovább. Egy olyan céget, amivel, ahogy Éva mondja, bebizonyítja, hogy egy vállalkozás nem csak rombolhatja, de építheti is a fizikai és társadalmi környezetét.

Segít a munka
Az alapanyag bontásához és mosásához egy mentálisan sérült embereknek munkaterápiát nyújtó központtal, a kispesti Forrás Házzal működnek együtt. Az úgynevezett pozitív munkaterápiás csoportban 15-20 fő dolgozik, köztük sokgyerekes anyák, akik nem találnak munkát, autisták, depressziósok, kábítószerfüggők. Aki minden délelőtt megjelenik, dolgozhat. A hosszú távú cél a munka világába való visszavezetés. A dolog működik, bár az adminisztratív környezet nem könnyíti meg az olyan segítő szervezetek működését, amelyek nem fizetik ki a drága akkreditációt.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo