Mindig is szabott-varrt, de csak hobbiszinten Réti Éva, a Réthy Fashion egyik alapítója.
– A vállalkozással az ötletre vártam, hogy mitől lesz más az én divatcégem, mint a többi – meséli.
Az ötletet végül a használt farmerek adták, amelyeket az ismerősök hoztak Évához megjavítani. Ami javíthatatlannak minősült, azt sem dobta ki – mivel itthon nincs külön lehetőség a textilhulladék gyűjtésére –, inkább új termék lett belőle.
Cél az újítás
A farmer-újrahasznosítás önmagában nem egyedi, csak az, ahogy a Réthy Fashionnél gondolkodnak róla. Éva szerint ugyanis szomorú, hogy ezt a nagyon jó anyagot sokszor „silány” termékként hasznosítják újra, pedig sokkal magasabb színvonalú darabok is készülhetnek belőle.
– Három éve felhívtam az egyik barátnőmet, Papp Ildikót, hogy kezdjük el a vállalkozást. Mindketten dolgoztunk, jó anyagi hátterünk volt, nem a pénz motivált a vállalkozásra. Inkább az, hogy úgy éreztem, nem tudom megvalósítani önmagam. Többre vágytam. Általában tele vagyok ötletekkel, állandóan újítok, erre pedig a saját vállalkozás a legjobb terep.
Öt termékkel és egy weboldallal indultak, de hamar kiderült, hogy egyedi ruhát nem olyan könnyű a neten eladni.
– Egy szabott ruhát nem vesznek meg online, főleg nem egy ismeretlen cégtől. Néhányan rendeltek, de valójában nem működött a webshop. Ahhoz viszont, hogy kiskereskedőknek szállítsunk, nem volt elég tőkénk – hisz nagyobb mennyiséget kellett volna előre legyártanunk.
Eladhatónak lenni
Éva szerint nagyon fontos belátni, hogy bármilyen szép a cél, a fenntartható működéshez a profit is kell.
– Aki csak missziót teljesít, el fog bukni. A működés feltételeit önmagunknak kell megteremteni. A környezetvédelem csak úgy lesz integrálható a fogyasztói társadalomba, ha az utóbbi szabja meg a gondolkodást, és eladható termékeket hozunk létre a misszió által meghatározott módszerekkel. Akkor tudsz adni, ha kapsz is. A terméken nem is kell látszania, hogy újrahasznosított anyagból készült, hisz az emberek nagy többségét ez nem érdekli. Tehát az, hogy hogyan értékesíthető a termék, ugyanolyan fontos, mint maga a misszió.
A hitelesség azonban elengedhetetlen, így a folyamat minden része fenntartható. A gyerekfarmereket nem bontják szét, mert hasznosabbnak tartják, ha rászoruló családokhoz kerülnek. Az újrahasznosított alapanyagot mosódióval tisztítják, a feldolgozással pedig hátrányos helyzetű embereknek adnak munkát (lásd keretes írásunkat). Semmi nem vész kárba, a kibontott zipzárak egy másik iparművész kezében ékszerré változnak.
Négy lábon
A cég első „lábát” a legalapvetőbb probléma, az alapanyag-beszerzés termelte ki. Az iskolai papírgyűjtések mintájára szervezett farmergyűjtés mostanra teljes ÖkoNap-programmá nőtte ki magát. Ennek része a farmerbegyűjtés, ahol az osztályok közötti verseny nyertesét díjazzák. Hívnak külső előadókat, akik a korosztálynak megfelelő környezetvédelmi tematikájú előadásokat tartanak. Hulladékból termékeket készítenek a gyerekekkel, illetve divatbemutatókat szerveznek az ott készült és a saját, újrahasznosított alapanyagú ruháikból. Ez afféle win-win helyzet, hisz az iskolák számára fontos a gyakorlati környezetvédelem, az ilyen programok beemelése az oktatásba.
Fontos tevékenység persze az egyedi megrendelésre készülő termékek gyártása is, hisz ez volt a kiindulás. Ehhez a farmerek mellett szintén újrahasznosított csipkét használ Éva, így minden darab teljesen egyedi, az áruk viszont a „fast fashion” cégek szintjéhez igazodik, mivel a cél a népszerűség növelése, hogy tényleg elinduljon a farmer-újrahasznosítás.
A legújabb és legnagyobb növekedéssel kecsegtető üzletág a forma- és munkaruhák gyártása. A farmer erre kiválóan alkalmas, ha pedig újrahasznosított, még a környezetért is tesznek az ezt választó felelős cégek. Együtt dolgoznak egy, a vállalatok karbonsemlegesítésével foglalkozó céggel – természetesen a Réthy Fashion is megszerezte már a karbonsemleges minősítést –, amelynek jó, hogy alternatívát tud kínálni az ügyfeleinek, Éváék pedig olyan nagyobb cégekhez juthatnak el általuk, amelyek eleve nyitottak a fenntarthatóságra.
– Most még nem az a cél, hogy ezres nagyságrendben szállítsunk – fontos az egyediség megtartása –, de ebben az irányban látunk jelentős fejlődési lehetőséget.
Kis léptekkel
Egyelőre a családi házuk dolgozószobájában dolgoznak, az idén szeretnének Szigetszentmiklóson létrehozni egy központot és bemutatótermet. A termékek megtalálhatók egy budapesti, kifejezetten fenntartható dizájntermékeket kínáló galériában is. Most úgy látják, jövőre elérik az induláskor kitűzött célt, hogy a vállalkozásból megéljen a két alapító család.
Bár egyelőre apró a cég, figyelnek rá, hogy minden megjelenésük professzionális legyen, így nagyobb megrendelők bizalmát is elnyerjék. Nem sietnek sehova, hosszú távra terveznek, olyan céget akarnak felépíteni, amit egyszer majd a gyerekeik vihetnek tovább. Egy olyan céget, amivel, ahogy Éva mondja, bebizonyítja, hogy egy vállalkozás nem csak rombolhatja, de építheti is a fizikai és társadalmi környezetét.