Hihetetlen mennyiségű adattömeg jön létre a vállalkozásoknál, amelyekkel a legtöbb szereplő nem kezd soha semmit, jóllehet nagyon fontos döntéstámogató következtetéseket lehetne levonni ezek megfelelő elemzésével – jelentette ki Poór Károly. A Pannon Szoftver Kft. marketing igazgatója szerint mivel a cégvezetők kezdik felismerni az ebben rejlő lehetőséget, ezért a jövőben szélesebb körben terjedhetnek a business intelligence megoldások. (A gyors adatfeldolgozás egyébként elsősorban az ügyfélszerzés miatt fontos.)
A leginnovatívabb vállalatok által már egy ideje használt megoldások lényege, hogy hasznosítják a gyártás, készletezés, logisztika és értékesítés, valamint az egyéb tevékenységi területeken képződött tengernyi adatot. Ma már nemritkán a közepes, sőt, néha a kisebb vállalkozások is használnak valamilyen vállalatirányítási rendszert, vagy ennek megfelelő szoftvert. A tevékenység végzésén túl azonban a keletkezett adattömeg mélyebb elemzésére sem kapacitás, sem késztetés nincs a legtöbb cég esetében – tette hozzá Poór Károly.
A szakember elmondta: a business intelligence megoldások lehetőséget adnak arra, hogy olyan múltbéli pénzügyi és egyéb gazdasági, marketing, értékesítési, vagy akár HR információkat vessen össze, melyek pontos képet adnak a cég addigi működéséről. A levont következtetések hatékony és megalapozott döntéseket tesznek lehetővé a vezetők számára. (Viszont sok kkv-nál még mindig a kockás füzet jelenti az üzleti intelligenciát.)
Egy BI megoldással változatos hatékonysági deficitek szűrhetők ki egy látszólag jól menő vállalkozás működésében is. Ezzel például adatrögzítési vagy termelési lejelentési hibák kiszűrése válik lehetővé, forgalom trend felrajzolásával lehet elemezni az egyes időszakok teljesítményét a szállítólevelek, számlák, nyitott rendelések, árajánlatok együttes kezelésével.
Az egyik legfontosabb segítség, amit az ilyen rendszerek nyújthatnak a termelékenységi mutatók pontos felrajzolása, így produktív óraszámra jutó önköltséget lehet számítani. A rendszer ezen felül pontos adatokat ad az árbevételek alakulásáról akár cikkekre lebontva, az anyagköltségről, sőt a selejt értékéről, mennyiségéről is időszaki bontásban, ezáltal jobban feltárva az esetleges hibákat.
Az üzleti intelligencia rendszerek ma már a legtöbb vállalatirányítási rendszerhez képesek igazodni, felhasználhatóságukat pedig nagyban megkönnyíti, hogy szerver-kliens módban, webböngészőben és okostelefonon is futtathatók.