Az adománygyűjtés alaptétele a céges jótékonykodásra is igaznak bizonyult a friss kutatás adatai tükrében: a válaszadó cégek megerősítették, az a civilszervezet kap támogatást, aki kér, pláne az, aki jól kér. A céges döntéshozók jellemzően emailben várják a megkeresést és szeretik, ha a támogatásukra igényt tartó civilszervezet alapos dokumentációval támasztja alá kérését - és az sem mellékes, hogy a jó CSR-programnak meg is kell érintenie a fogyasztókat.
Az adománygyűjtésre és a civilszervezetek finanszírozásának kérdéskörére fókuszáló kutatási projektek sorozata immár 3 éve indult útjára a civil kommunikáció hazai specialistája, a Human Dialog és az Emocionális Marketing kutatócég együttműködésében. Az első 2016-os felmérés a civil szja 1% felajánlás motivációs hátterét vizsgálta, míg tavaly a magánszemélyek adományozási szokásait és motivációit térképezték fel, mindkét esetben nagymintás, reprezentatív felmérések útján. Az idei projekt a civilek finanszírozásának másik nagy tartópillérét, a vállalati adományozás témakörét tűzte napirendre.
A felmérés egyik fontos következtetése, hogy a cégek nem puszta üzleti tranzakcióként tekintenek a jótékonykodásra, a támogatások odaítélésekor annak hasznosságát, a rászorultságot, vagy akár szubjektív szempontokat mérlegelnek, de saját bevallásuk szerint háttérbe szorulnak a vállalat közvetlen érdekei. Természetesen nem megkerülhető a döntéshozó és az emberi faktor, a személyes érintettség és kötődés nagyon fontos tényező lehet a támogatandó civilszervezet kiválasztásakor. Nem meglepő tehát, hogy a leginkább preferált terület az szja 1% felajánláshoz és a magánszemélyek adományozási gyakorlatához hasonlóan a céges jótékonykodás estén is az egészségügy és a rászoruló gyermekek segítése.
Az 500 hazai vállalat megkérdezésével készült friss kutatás rengeteg számmal és adattal szolgál, megtudhattuk például, hogy a civileknek jutó átlagos adomány értéke 1,076,000 Ft, a leginkább jellemző, legtöbbször adott összeg mégis 100,000 és 200,000 Ft. Az adományozási hajlandóságot nem, de az adott támogatás értékét kimutatható mértékben befolyásolja az, hogy magyar vagy külföldi tulajdoni háttere van-e a vállalkozásnak, utóbbiak tipikusan több pénzt szánnak a civilek segítésére. Nem beszélhetünk viszont kitüntetett adományozási szezonról, a vállalatok a megkeresésekre reagálnak, történjen az az adott év bármely időszakában. A civilszervezetek forrásteremtési törekvéseihez hasznos tanácsként szűrhető le a felmérésből, hogy érdemes a kisebb cégeket is megkeresni, hiszen az adományozásra esetükben is megvan ugyanaz a fogékonyság, mint a nagyvállalatok körében, még ha a megszerezhető adomány értéke arányosan kisebb is.