Adakozásban biztosra mennek a magyar cégek

A magyar vállalatok csaknem kétharmada támogat civilszervezeteket, kifejezetten pénzadományt 45%-uk ad – derült ki a Human Dialog és az Emocionális Marketing idei kutatási projektje bemutatóján szerdán. A reprezentatív, 500 cég döntéshozóinak megkérdezésével készült felmérés érdekes következtetése, hogy a cégek önzetlenül jótékonykodnak, nem várnak ellentételezést, de szeretnek biztosra menni abban a tekintetben, hogy a felajánlásuk ténylegesen jó ügyet szolgált.

Az adománygyűjtés alaptétele a céges jótékonykodásra is igaznak bizonyult a friss kutatás adatai tükrében: a válaszadó cégek megerősítették, az a civilszervezet kap támogatást, aki kér, pláne az, aki jól kér. A céges döntéshozók jellemzően emailben várják a megkeresést és szeretik, ha a támogatásukra igényt tartó civilszervezet alapos dokumentációval támasztja alá kérését - és az sem mellékes, hogy a jó CSR-programnak meg is kell érintenie a fogyasztókat.

Az adománygyűjtésre és a civilszervezetek finanszírozásának kérdéskörére fókuszáló kutatási projektek sorozata immár 3 éve indult útjára a civil kommunikáció hazai specialistája, a Human Dialog és az Emocionális Marketing kutatócég együttműködésében. Az első 2016-os felmérés a civil szja 1% felajánlás motivációs hátterét vizsgálta, míg tavaly a magánszemélyek adományozási szokásait és motivációit térképezték fel, mindkét esetben nagymintás, reprezentatív felmérések útján. Az idei projekt a civilek finanszírozásának másik nagy tartópillérét, a vállalati adományozás témakörét tűzte napirendre.

Kép: Pixabay

A felmérés egyik fontos következtetése, hogy a cégek nem puszta üzleti tranzakcióként tekintenek a jótékonykodásra, a támogatások odaítélésekor annak hasznosságát, a rászorultságot, vagy akár szubjektív szempontokat mérlegelnek, de saját bevallásuk szerint háttérbe szorulnak a vállalat közvetlen érdekei. Természetesen nem megkerülhető a döntéshozó és az emberi faktor, a személyes érintettség és kötődés nagyon fontos tényező lehet a támogatandó civilszervezet kiválasztásakor. Nem meglepő tehát, hogy a leginkább preferált terület az szja 1% felajánláshoz és a magánszemélyek adományozási gyakorlatához hasonlóan a céges jótékonykodás estén is az egészségügy és a rászoruló gyermekek segítése.

Az 500 hazai vállalat megkérdezésével készült friss kutatás rengeteg számmal és adattal szolgál, megtudhattuk például, hogy a civileknek jutó átlagos adomány értéke 1,076,000 Ft, a leginkább jellemző, legtöbbször adott összeg mégis 100,000 és 200,000 Ft. Az adományozási hajlandóságot nem, de az adott támogatás értékét kimutatható mértékben befolyásolja az, hogy magyar vagy külföldi tulajdoni háttere van-e a vállalkozásnak, utóbbiak tipikusan több pénzt szánnak a civilek segítésére. Nem beszélhetünk viszont kitüntetett adományozási szezonról, a vállalatok a megkeresésekre reagálnak, történjen az az adott év bármely időszakában. A civilszervezetek forrásteremtési törekvéseihez hasznos tanácsként szűrhető le a felmérésből, hogy érdemes a kisebb cégeket is megkeresni, hiszen az adományozásra esetükben is megvan ugyanaz a fogékonyság, mint a nagyvállalatok körében, még ha a megszerezhető adomány értéke arányosan kisebb is.

Adakozott Európa leggazdagabb embere, meg is kapta érte a magáét
Vitát váltott ki Spanyolországban a Zara divatmárka alapítójának 320 millió eurós (99 milliárd forintos) adománya, amellyel a rák elleni küzdelmet támogatja az állami egészségügyi intézményekben. Az egyik párt “egy milliomos alamizsnájának” nevezte a felajánlást.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo