A pozitív jövőkép növeli a cégvagyont

Ha igazi és tartós változásokat akarunk elérni, akkor az emberek beállítottságával és gondolkodásmódjával kell kezdenünk az átalakítást. Fel kell szabadítanunk és a helyes irányba kell terelnünk az emberek energiáit, ha azt akarjuk, hogy üdvözöljék, és ne akadályozzák a változásokat.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

 


Kép:flickr

Alapvetően megváltoztatja a szervezetek változáskezelésére vonatkozó elképzeléseket az, ha a különböző célok elérése érdekében a problémák helyett az elérni kívánt jövőre összpontosítunk. A gondolkodó emberek tudatosan teremtik meg önmaguk számára azt a kívánatos jövőképet, amely mint hatalmas mágnes vonzza őket magához a jelen gondjain keresztül, és ez igaz az azonos célt elérni kívánó közösségekre is - mondta el Dr.Szeicz János a Corvinus Egyetem oktatója a Big Five akadémia legutóbbi előadásán. (A pozitív pszichológia vállalati hasznával foglalkozik a Profil Training Kft. Sikerük titkáról itt olvashat.)

Divatos vezetési filozófiák dőltek meg általa, és a korszerűnek kikiáltott változáskezelési technikák sorra bizonyították a gyakorlatban, hogy a pozitív jövőkép ereje nélkül nincs a változásnak motorja. Vállalkozók és menedzserek fektettek be, többet vagy kevesebbet, korszerűsítési vágyaikba, s bár törekvéseik többnyire nemesek voltak, a hagyományos felfogású változáskezelési módszerek eredményessége kiábrándítóan rossz volt. A hagyományos felfogású (régi paradigma szerinti) megoldások a célokra és struktúrákra, modernebb felfogásban a folyamatokra koncentráltak.

Csak pozitívan!
A versenyképességhez elengedhetetlen, hogy egy cégben a vezetőtől az utolsó alkalmazottig mindenki képességei legjavát nyújtsa. A pozitív pszichológia szerint ennek eléréséhez a dolgozó jóllétére kell hatással lenni. Kutatások bizonyítják, hogy a vállalkozások által vágyott jellemzők - a jó teljesítmény, a kezdeményezőkészség, az elkötelezettség - megléte szoros összefüggésben van ezzel. A munkaadóknak nemcsak a gyengeségek fejlesztésével, hanem az erősségek megerősítésével és a jóllét állapotának megteremtésével is foglalkozniuk kell. (A pozitív pszichológiáról itt olvashat részletesebben.)

Ha a vezetők elégedetlenek az eredményekkel vagy úgy gondolják, változtatni kell a tevékenységek irányán, akkor leggyakrabban a struktúrát és a folyamatokat szervezik újjá. Ekkor az emberek általában úgy gondolják, jobb, ha alkalmazkodnak, ha úgy sodródnak az árral, ahogy lehet, ezzel a változtatási folyamat technikailag lezárultnak tekinthető, mintha valódi változás történt volna. A kérdés az, hogy a sorsát, mint elkerülhetetlent elfogadó ember, illetőleg emberi közösség képes lesz-e a változások megvalósításának motorjává válni? Természetesen nem - hangsúlyozza a szakember. A jövőorientált felfogásban a kultúra a közösség önkifejeződése, vagyis maga a közösség, ezért holmi utasítások hatására nem képes megváltozni.

Ha igazi és tartós változásokat akarunk elérni, akkor az emberek beállítottságával és gondolkodásmódjával kell kezdenünk az átalakítást. Fel kell szabadítanunk és a helyes irányba kell terelnünk az emberek energiáit, ha azt akarjuk, hogy üdvözöljék, és ne akadályozzák a változásokat. Képesnek kell lennünk arra, hogy felszínre hozzuk az emberekben élő vágyakat, és segítsünk nekik azokból lelkesedést, kiváltó jövőképet formálni. Ösztönöznünk, bátorítanunk kell őket abban, hogy legyenek nyitottak az új lehetőségek irányában, és állandóan kutassák, hogyan érhetik el közös céljaikat. A változásokra nyitott és arra képes közösségek az új modell szerint kialakított jövőkép által, olyan energiamezőben léteznek, amelyet a közösség tagjai együttműködésük szinergiájával hoztak létre, s amelyben szándékaik alakítják ki a valóságot. Ők többé már nem a sors tehetetlen, sodródó bábjai.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo