Az útdíjrendszer július elsején indult, ám nem igazán tudta felvenni a lépést az erőltetett kormányzati irammal. Ezért kezdetben komoly hibák történtek, százmilliós túlszámlázásokat is kaptak a fuvarozók, miközben kifogásolták, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitelhez – amelyet a kormány és a fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít – még mindig nem jutnak hozzá. (Pedig a kormány megígérte, hogy hitellel segíti a fuvarozó kkv-kat.) Az útdíj kezdeti nehézségein az sem lendített, hogy – bár a mezőgazdasági termelőknek mentességet ígértek – a mentességhez szükséges procedúra nem volt ingyenes. Ezt végül egy villámgyorsan elfogadott határozattal ütötte helyre a belügyminisztérium.
Se dohány, se trafik?
Mint írtuk, a trafikrendszer sem indult simán. A váltás egyben az is jelentette, hogy az éves szinten mintegy 500 milliárd forintos magyar dohánypiacon a korábbi körülbelül 40-42 ezer bejáratott, üzletileg többé-kevésbé sikeres egység helyett néhány ezer, zömmel újonnan alakuló, üzleti múlttal nem feltétlenül rendelkező vállalkozás szolgálta ki a vevőket. A boltok polcairól július 16-án kellett végleg lekerülnie a dohányárunak, azonban a kiírt határidőig csak a települések egy részén sikerült értékesíteni a koncessziós jogokat – és megnyitni a trafikokat. Az indulásnál a lakosság jelentős része hoppon – és füstölni való nélkül – maradt volna, ám ezeken a településeken tovább árulhatták a dohánytermékeket a korábbi kereskedelmi egységek. Kárpótlást kapott mintegy 60 régi trafikos is (a több száz helyett). A trafikrendszer az első hetekben azonban nem vizsgázott valami fényesen. Az egész koncessziós szisztémát ugyanis a kiskorúak védelmében hozták létre, a próbavásárlások során azonban bebizonyosodott, hogy a 18 év alattiak minden különösebb erőfeszítés nélkül hozzájuthattak cigarettához a trafikokban. Mindez persze nem vigasztalta azokat a kiskereskedőket, akik elvesztették dohánykereskedelmi jogukat. Becslések szerint év végéig több ezer kiskereskedelmi egységet sodort a csőd szélére az új rendszer, bár pontos adatokat majd csak a jövő évben tudhatunk arról, mibe került nekünk a trafikrendszer.
Már azonnal kell fizetni!
Kézi vezérlésre állította át a kormány az uniós pénzeket
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség önállósága gyakorlatilag megszűnt, miután a július 31-én hatályba lépett kormányrendelet óta a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget a miniszterelnök irányítja, aki ezt a feladatot a Miniszterelnökséget vezető államtitkár útján látja el. A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) vezetésével kapcsolatos feladatokat így Lázár János vette át a 2013. augusztus 1. és 2014. május 31. közötti időszakban, és azóta is gyakorolja a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnökének teljes hatáskörét.
Kibővült a SZÉP kártya
A július a rossz hírek mellett ragyogóan szép nyári időt és kibővített SZÉP kártyát hozott. A nyaralni indulók valószínűleg kedvezően értékelték, hogy bővült a SZÉP kártya felhasználási köre, illetve szélesebbé vált az egyes alszámlákról fizethető szolgáltatások köre. Június 13-ától lehet a SZÉP kártya szabadidő alszámlájáról a szabadidős sporttevékenység nevezési, regisztrációs díját fizetni, amely új lehetőség a kártya felhasználására. Július 1-jétől pedig mindhárom alszámláról fizethető a korábban csak a szabadidő zsebből téríthető gyógyfürdő- és strandbelépő. Mindemellett a szálláshely alszámláról a szálláshelyen igénybe vehető, a szállásköltséggel együtt fizethető szolgáltatások is téríthetők. (További idei módosításokról itt olvashat!)
Aki viszont belföldön nyaralt, az számíthatott arra, hogy a gyümölcs- és zöldségárusoknál adóellenőrökbe futhat, mivel kiemelten ellenőrizték az utcai és piaci árusokat az ellenőrök a nyári szezon kezdetétől.