A cégek háromnegyedénél van betöltetlen állás – derült ki egy friss felmérésből, az állandó munkaerőhiány pedig 7-8 százalékkal, a fluktuáció további öt százalékkal csökkenti az árbevételt. Ennek ellenére a cégek még mindig nem foglalkoznak munkáltatói márkájuk kiépítésével, pedig csak alig tizedük tartja magát vonzónak a munkaerőpiacon.
Már a vezetői is hiánycikk
A létszámbővítést tervező vállalkozásoknak leginkább szakmunkásokra lenne szüksége. A mikrovállalkozások körében 76 százalék jelezte, hogy a létrehozandó álláshelyekre szakmunkásokat keres, a kisvállalkozásoknak pedig 68 százaléka mondta ugyanezt. A szakmunkások mellett középvezetőkre is szükség van: a mikrovállalkozások 15 százaléka, a kisvállalkozások 31 százaléka tudna munkát adni középvezetőknek.
A fizetés a gond?
A megkérdezett mikro- és kisvállalkozások döntő többsége – 61, illetve 67 százaléka – szerint az átlagos bérszínvonalnak megfelelőek a fizetések az adott cégnél, 15-15 százalékuk szerint pedig az átlagnál magasabb fizetéseket adnak a munkavállalóiknak.
A következő hónapokban is folytatódhat a bérnövekedés az elemzők szerint, a munkaerőhiánnyal párhuzamosan a cégek nagyobb fizetéssel csábítják a jelentkezőket, és próbálják megtartani dolgozóikat. Akár 10-20 százalékos emelés sem ritkaság.
De a bér az egyik gond például a lassan tarthatatlanná váló balatoni munkaerőhiány esetében is. A vendéglátósok szerint lehetetlen kitermelni azokat a béreket, amennyiért hazajönnének a külföldön dolgozó szakemberek.