A stratégiai befektető az exit egyik legjobb módja – ha időben találunk egyet

Továbbra is a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exit út a Közép-kelet-európai régióban. Ezért fontos egy potenciális stratégiai partner megtalálása, ám ennek előkészítését időben meg kell kezdeni.

Kép: MTI, Fotó: Kovács Attila

A kockázati tőkebefektetések értékesítése esetén még mindig a stratégiai befektetők irányába történő cégeladás a leggyakoribb exit út a régiónkban, mely 60%-os értékbeli arányával jelentősen meghaladja a 27%-os európai átlagot - olvasható az Európai Kockázati Tőke Egyesület (EVCA) legutolsó statisztikájában.

Ez a tény várhatóan alapvetően meghatározza majd a hazai befektetési piac „kiszálló ágának” irányait is a következő időszakra, hiszen a Jeremie-program alapkezelőinek a következő években értékesíteniük kell befektetetéseiket portfólió-cégeikben. Így egy potenciális stratégiai partner megtalálása kiemelkedően fontos stratégiai feladattá válhat, melynek előkészítését időben meg kell kezdeni.

A stratégiai partner-keresés a tudatos tervezéssel kezdődik. Ismernünk kell azt a befektetői kört, akit potenciálisan érdekelhet a vállalkozásunk, a technológiánk, a piacunk, és képesnek kell lennünk átlátni azt is, hogy ki az a szűkebb csoport, akikkel szinergia érhető el, akikkel közös cél fogalmazható meg.  „A közös szakmai nyelv, a hosszú távú üzleti célok harmóniája nagymértékben segíti a megállapodás létrejöttét, és a felek számára az optimális tranzakciós ár megfogalmazását is” – hívja fel a figyelmet Andreas Reinthaler, az M27 cégcsoport vezetője.

Nem minden esetben érdemes a vállalkozásnak önmaga elindulni a növekedés útján, még ha kockázati tőkét is tud bevonni ehhez. Néha egy már „felépített szerkezetben” könnyebb előrelépni. „Gyorsan változó piacokon akár csak egy év lemaradás is komoly piacvesztést okozhat, így a stratégiai partnerség sokkal vonzóbb és gyorsabb lehetőséget jelent, mint házon belül megoldani a kérdést – ez utóbbinak ugyanis az a veszélye, hogy a piac elmegy mellettünk és már nem leszünk versenyképesek” - összegzi Prekopcsák Zoltán, a Radoop alapítója és ügyvezetője, aki cégét a nemzetközi RapidMinernek értékesítette.

A kicsi vonzó, a nagyobb értékesebb
Bizony előfordulhat, hogy cégértékesítés során a vevő és az eladó elképzelései a cégértékesítés során nem találkoznak. Tipikus eset, amikor az eladó kevesli a vételárat vagy éppen a vevő sokallja azt.
Sokan azt gondolják, hogy egy stratégiai felvásárlás egyik pillanatról a másikra történik, a valóságban azonban 9-12 hónap is szükséges ahhoz, hogy a tranzakció zárása megtörténjen. Arról nem is beszélve, hogy ezt az esetek többségében – mint a Radoop esetében is - több éves partnerkapcsolat és sikeres közös projektek előzték meg, készítették elő a felvásárlást.

„Gondoljunk bele abba, ha a szakmai befektető például a technológiánkban lát nagy potenciált. Ezt előbb tesztelni akarja, ügyfelei körében kipróbálni, mielőtt megvenné a céget, a technológiát! Először kisebb körben, majd lépésről lépésre kiterjesztve... Ez mind időigényes folyamat, azaz már jóval a tervezett cégeladás előtt meg kell kezdeni a későbbi szakmai befektetővel, partnerrel a kapcsolat kiépítését, azaz az exit stratégia végrehajtását! – fűzi hozzá Horgos Lénárd, az M27 ABSOLVO partnere.

Cégeladásra, befektetői exitre egy vállalkozás életében nem minden nap kerül sor, így a szükséges tapasztalatok sem állhatnak rendelkezésre. Honnan is tudhatnák a cégek, hogy vajon reális ajánlatot kaptak-e a szakmai befektetőtől, vagy nem akarják-e a vételár túl nagy részét visszatartani? Vagy hogy milyen struktúrában érdemes a tranzakciót véghezvinni elkerülendő az adó és egyéb üzleti kockázatokat? Szükségszerű lehet bevonni olyan szakértőket, akiknek ez „napi rutin”, ismerik a piacot, az elvárásokat, a befektetőket, a kockázatokat, és képesek egy hatékonyan működő folyamatot felállítani, kontrollálni, és végigvinni.

MENNYIT ÉR A CÉGEM? ÉS MENNYIT FIZETNEK ÉRTE?
A cégek életciklusának jellemző része a cég, vagy cégrész eladása is. Hogy ez hogy sikerül és, hogy valójában mennyit ér a cég, az sok mindenen múlik. A Piac&Profit KKV-Akadémiáján szakértők segítettek átlátni a lényeget.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo