Piac&Profit (P&P): Mi a vállalat fő profilja? Mivel foglalkoztak a koronavírus-járvány előtt?
Várnai Péter (V.P.): Országszerte céges csapatépítéseket szervezünk. A kreatív, élményszerű játékaink között megtalálható a buborékfoci, a lézerharc, a sárkányhajózás, az íjászviadal, számos beltéri játék, mobil szabadulószobák és kocsmakvíz jellegű vetélkedők. Ügyfeleink közé nagyjából 100-120 cég tartozik. Főként nagyobb létszámú, 50 fő feletti csapatépítéseket bonyolítunk le, rendezvényeink prémium besorolásba tartoznak. Áraink létszámtól, a programoktól és cateringtől függően változnak, de hozzávetőleg 150 ezer forint és 1,5 millió forint között szervezünk csapatépítőket. A szegmensben talán annyi a piaci előnyünk, hogy saját eszközrendszerrel rendelkezünk, vagyis a játékok a cég tulajdonában vannak.
P&P: Milyen trendek figyelhető meg a rendezvényszervezésnek ezen a területén?
V.P.: Nem annyira régóta, három éve vagyunk a piacon, így trendet nehezen tudok mondani. Ami látható, a kis- és középvállalatok nem feltétlenül költenek ilyen jellegű programokra. Inkább olyanokra, mint amilyen egy közös evés-ivás. A nagyobb cégek már jobban figyelnek arra, hogy nem csak ilyesmi programok legyenek és ne csak karácsony környékén, hanem egy évben többször is. Azt gondolom, nagy igény lesz a csapatépítésekre. Mentálisan nagyon nehéz időszakon vannak túl az emberek, sokan lassan egy éve otthonról dolgoznak. A kérdés az, mernek-e rá költeni a cégek?
P&P: 2020-ban mennyire gyorsan érzékelte a Teamlab a járvány miatt megjelenő negatív hatásokat?
V.P.: Kettő héttel március 11-e előtt – azt megelőzően, hogy a kormány kihirdette a veszélyhelyzetet – a szerk., még mosolyogtunk egyrészt a számainkon, másrészt akkor még úgy tűnt, a járvány nem komoly, minket ez nem fog érinteni. Aztán ahogyan egyre jobban begyűrűzött a járvány, a megrendeléseink is elkezdtek csökkenni, elindultak a lemondások. Egyre jobban láttuk mi is, baj van. A március 11-ét megelőző héten már körvonalazódott, hogy nagyon nagy baj lesz, erre készülnünk kell, de még akkor sem volt világos, mi lesz ebből a járványból. Aztán készültünk a vészforgatókönyvre: hogyan lehet költséget csökkenteni? Mit tudunk kitalálni?
P&P: Mi volt az a mozzanat, amikor eldöntötték, muszáj egy új terület felé nyitni?
V.P.: Ahogy betiltották a rendezvényeket, gyakorlatilag aznap eldöntöttük, megpróbálunk néhány dolgot, első körben a vírussal kapcsolatos termékeket eladni. A gyakorlatban ez úgy nézett ki, hogy reggeltől estig 5-6 kollégával, köztük marketingessel, grafikussal, szövegíróval, jogi és egészségügyi szakértővel bent voltunk az irodában. Felírtunk öt olyan terméket, amit elkezdtünk kidolgozni, köztük például több területet érintő online tudástárat, pandémiás cselekvési terveket cégeknek. Bár sok munkánk volt benne, de az irány nem jött be. Neves tetováló művésszel is elkezdtünk dolgozni egy lemosható, csuklóra helyezhető tetováláson. Ennek célja egy figyelemfelhívás lett volna, ami a kézmosásra szólít fel. Bár nagyratörő terveink voltak, de ez az ötletünk is megakadt.
P&P: Honnan jött, hogy plexilapok gyártásába fognak?
V.P.: A neten találtam egy amerikai kiadványt, amit még a korábbi SARS-járványkor dolgoztak ki. Ebben 200 oldalon elemezték, milyen lépések lehetnek egy cégnél, hogy meg lehessen akadályozni egy vírus terjedését. Az egyik oldalon szerepelt a tüsszentés védelem, plexiből vagy akril üvegből.
Tavaly ilyen plexifalak még nem voltak a piacon, hiszen nem is nagyon volt rá igény. A rendezvénytilalom másnapján a kollégáimnak már mondtam, valahogy oldjuk meg, hogy az ilyen plexilap álljon meg a lábán ragasztás és fúrás nélkül. Ezt megoldottuk és elkezdtünk a cégeknél tapogatózni, hogy lehet-e erre igény? Van-e benne potenciál? Az egyik cég le is csapott a termékünkre, és viszonylag nagy darabszám után érdeklődött. Az üzlet összejött. Azt megjegyezném: első nagy megrendelésünkhöz hitelt vettünk fel, mert nem tudtuk volna kifizetni az alapanyagot és a munkadíjat.
Az elsők között mi sem webshopot építettünk, hanem landing oldalt. Látva, hogy milyen méretekre van igény, néhány hét múlva a céges csapatépítő honlapunkon belül építettünk egy belső webshop felületet. Aztán láttuk, hogy jelennek meg versenytársak is.
P&P: Mit léptek a versenytársak?
V.P.: A nagyobb megrendeléseket a műanyagos cégek adták el, de ők webshoppal nem nagyon jelentek meg. A fizetett Google és Facebook hirdetések mellett leginkább a direkt mailes értékesítésre fókuszáltunk. Mivel volt marketing kapacitásunk, elemeztük, kik voltak a megrendelőink és egyedi e-mail kampányokat hoztunk létre például a felsőoktatási intézmények számára. Nagyon marketingközpontú cég vagyunk. A felszabadult kapacitásunknak köszönhetően meg tudtuk oldani az országos kiszolgálást, köztük nem csak cégeknek, de egyetemeknek, bíróságok és pénzintézeteknek is. Ez egy olyan pont volt, amit a többmilliárdos bevétellel rendelkező műanyaggyártók nem tudtak saját logisztikával teljesíteni. Nekünk voltak saját autóink, de béreltünk is. Az operatív vezetőnkből lényegében logisztikus lett.