„A problémák szisztematikus kezelésére tanított meg a járvány”

A koronavírus-járvány tavaly tavaszi megjelenése, majd a rendezvények megszűnése miatt egy magyar vállalkozás 180 fokos fordulat véve teljesen új irányba indult el, és műanyag térelválasztók gyártásába vágott. Várnai Péterrel, a Teamlab ügyvezetőjével beszélgettünk arról, miként tudott átállni a cég erre az új területre.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

P&P: A gyakorlatban miként nézett ki az átállás?

V.P.: Nem értettünk sem az e-kereskedelemhez, sem a plexilapok gyártásához. Az a szerencse, hogy ezek nagyon primitív eszközök: két talp, benne egy plexilappal. A műanyag Angliából és Franciaországból érkezik magyar importőr partneren keresztül. A kezdetekben azért tudtunk nagyon sok darabot legyártani és gyors átfutással kiszolgálni a cégeket, mert két-három különböző helyen, Budapest mellett és Pécsen vágattuk, gyártattuk a lapokat és a talpakat. Idővel kialakult egy kapcsolatrendszer, a beszerzésünk is olcsóbb lett.

Irodai térelválasztó (Fotó: Teamlab)

P&P: Mennyibe kerülnek ezek a plexilapok?

V.P.: Egy nagyobb méretű táblát 21 ezer forintért adtunk, de az eladási ár folyamatosan változik. Májusban és ősszel volt egy plexihiányos időszak, irgalmatlan mennyiségű elválasztóra lett hirtelen szükség.

P&P: Hány darabot adtak el az elmúlt három negyedév során?

V.P.: 8-9 ezer darabot. A plexilapok iránti kereslet nagyon hullámzó volt. Áprilisban-májusban dömping volt. Nyáron úgy tűnt, vége a vírusnak, ekkor még csapatépítőket is tudtunk tartani. Szeptemberben aztán többet adtunk el, mint tavasszal. Ősszel kifejlesztettük még egy irodai plexit, amit asztallapra lehet szorítani, elválasztva egymástól a kollégákat. Jelenleg nagyon kevés eladásunk van a műanyag védőfalakból. Azt látjuk, ahol kellett, mára mindenki megoldotta térelválasztást. A morál is változik. Nem bánjuk, ha kisebb lesz a pánik és az igény ezekre a termékekre. Bár pénzügyileg nem a legszerencsésebb, de örülünk annak, hogy vége van ennek. Lehet, hogy lesz még egy következő szakasz, amikor a multi cégek kollégái visszatérnek az irodába, és ismét szükség lesz ilyen termékekre.

P&P: Most akkor, hogy lecsengett a plexilapok iránti kereslet, mik a kilátások a jövőre nézve?

V.P.: Sok más rendezvényszervező, a turizmusban és vendéglátásban tevékenykedő céghez képest, akik azt látták, a tavaszi időszak után nem lesznek korlátozások, mi szerencsésebb helyzetben vagyunk. Inkább arra alapoztunk, hogy itt újra vírus lesz, és valami másból kell megélni. Amellett, hogy a rendezvényszervezéssel is foglalkoztunk, figyeltük a trendeket.  A céges csapatépítés szempontjából szállásközvetítő cég is akarunk lenni, ebből nyilván később realizálhatunk bevételt. Több programon is dolgozunk. Például partnercégek együttműködésével próbálunk megjelenni az online csapatépítés piacán. Remélhetőleg nyáron vagy az ősszel tudunk ebből bevételt realizálni, de benne van a pakliban, hogy nem. Hogy mi lesz idén, még nem látjuk, mert sok minden az oltástól függ. 4-5 hónapra elengedő tartalékot halmoztunk fel. Ennyi időnk van arra, hogy a következő új termékünk profitábilis legyen, vagy a vírushelyzet megszűnjön.

P&P: Ha összegezni kellene, hogy a járványhelyzet mit adott a vállalkozásuknak, miben határozná meg? Milyen következtetéseket, tanulságokat tud levonni a járványból egy hazai kkv?

V.P.: A kollégák nagyon sok területen, nagyon sokat fejlődtek, köztük az értékesítésben, a logisztikában és a rendszerépítésben. Személy szerint a gyors, ösztönös döntések meghozatalában változtam, hiszen most esély sincs úgy végiggondolni a dolgokat, ahogyan korábban lehetett.

Nem csak nekünk, de a többi vállalkozónak is a legnehezebb tényező a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság. Hiába adtunk el sok plexilapot, hiába csináltuk sokmilliós tartalékot, látjuk, hogy néhány hónapra elég, miközben még mindig nem lehet rendezvényt szervezni. Soha nem voltam szorongó, de az utóbbi időben több nyomasztó tényező is volt. Amit tanultam, az ennek a szisztematikus kezelése lett. Sok vállalkozó azzal szembesült, hogy amit felépítettek 10-20 év alatt, az most összedőlt. Ezt kell feldolgozni, hogy ennek mi a következménye. El kell menni máshova dolgozni, más lehetőségeket keresni, és még így szerencsés az ember, ha nem beteg és a családja is rendben van.

A legújabb dobásuk: a kreatívfarmer.hu
A Teamlab legújabb projektje mostanában vesz rajtot. Egy webshop, amely kiszolgálja az otthon kertészkedőket. Az oldal alapja egy tudásmegosztás alapú netes áruház több száz termékkel. Az oldallal három közönséget céloznak meg: akik kertben, akik balkonon és akik beltérben foglalkoznának növénytermesztéssel.

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo