„A problémák szisztematikus kezelésére tanított meg a járvány”

A koronavírus-járvány tavaly tavaszi megjelenése, majd a rendezvények megszűnése miatt egy magyar vállalkozás 180 fokos fordulat véve teljesen új irányba indult el, és műanyag térelválasztók gyártásába vágott. Várnai Péterrel, a Teamlab ügyvezetőjével beszélgettünk arról, miként tudott átállni a cég erre az új területre.

P&P: A gyakorlatban miként nézett ki az átállás?

V.P.: Nem értettünk sem az e-kereskedelemhez, sem a plexilapok gyártásához. Az a szerencse, hogy ezek nagyon primitív eszközök: két talp, benne egy plexilappal. A műanyag Angliából és Franciaországból érkezik magyar importőr partneren keresztül. A kezdetekben azért tudtunk nagyon sok darabot legyártani és gyors átfutással kiszolgálni a cégeket, mert két-három különböző helyen, Budapest mellett és Pécsen vágattuk, gyártattuk a lapokat és a talpakat. Idővel kialakult egy kapcsolatrendszer, a beszerzésünk is olcsóbb lett.

Irodai térelválasztó (Fotó: Teamlab)

P&P: Mennyibe kerülnek ezek a plexilapok?

V.P.: Egy nagyobb méretű táblát 21 ezer forintért adtunk, de az eladási ár folyamatosan változik. Májusban és ősszel volt egy plexihiányos időszak, irgalmatlan mennyiségű elválasztóra lett hirtelen szükség.

P&P: Hány darabot adtak el az elmúlt három negyedév során?

V.P.: 8-9 ezer darabot. A plexilapok iránti kereslet nagyon hullámzó volt. Áprilisban-májusban dömping volt. Nyáron úgy tűnt, vége a vírusnak, ekkor még csapatépítőket is tudtunk tartani. Szeptemberben aztán többet adtunk el, mint tavasszal. Ősszel kifejlesztettük még egy irodai plexit, amit asztallapra lehet szorítani, elválasztva egymástól a kollégákat. Jelenleg nagyon kevés eladásunk van a műanyag védőfalakból. Azt látjuk, ahol kellett, mára mindenki megoldotta térelválasztást. A morál is változik. Nem bánjuk, ha kisebb lesz a pánik és az igény ezekre a termékekre. Bár pénzügyileg nem a legszerencsésebb, de örülünk annak, hogy vége van ennek. Lehet, hogy lesz még egy következő szakasz, amikor a multi cégek kollégái visszatérnek az irodába, és ismét szükség lesz ilyen termékekre.

P&P: Most akkor, hogy lecsengett a plexilapok iránti kereslet, mik a kilátások a jövőre nézve?

V.P.: Sok más rendezvényszervező, a turizmusban és vendéglátásban tevékenykedő céghez képest, akik azt látták, a tavaszi időszak után nem lesznek korlátozások, mi szerencsésebb helyzetben vagyunk. Inkább arra alapoztunk, hogy itt újra vírus lesz, és valami másból kell megélni. Amellett, hogy a rendezvényszervezéssel is foglalkoztunk, figyeltük a trendeket.  A céges csapatépítés szempontjából szállásközvetítő cég is akarunk lenni, ebből nyilván később realizálhatunk bevételt. Több programon is dolgozunk. Például partnercégek együttműködésével próbálunk megjelenni az online csapatépítés piacán. Remélhetőleg nyáron vagy az ősszel tudunk ebből bevételt realizálni, de benne van a pakliban, hogy nem. Hogy mi lesz idén, még nem látjuk, mert sok minden az oltástól függ. 4-5 hónapra elengedő tartalékot halmoztunk fel. Ennyi időnk van arra, hogy a következő új termékünk profitábilis legyen, vagy a vírushelyzet megszűnjön.

P&P: Ha összegezni kellene, hogy a járványhelyzet mit adott a vállalkozásuknak, miben határozná meg? Milyen következtetéseket, tanulságokat tud levonni a járványból egy hazai kkv?

V.P.: A kollégák nagyon sok területen, nagyon sokat fejlődtek, köztük az értékesítésben, a logisztikában és a rendszerépítésben. Személy szerint a gyors, ösztönös döntések meghozatalában változtam, hiszen most esély sincs úgy végiggondolni a dolgokat, ahogyan korábban lehetett.

Nem csak nekünk, de a többi vállalkozónak is a legnehezebb tényező a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság. Hiába adtunk el sok plexilapot, hiába csináltuk sokmilliós tartalékot, látjuk, hogy néhány hónapra elég, miközben még mindig nem lehet rendezvényt szervezni. Soha nem voltam szorongó, de az utóbbi időben több nyomasztó tényező is volt. Amit tanultam, az ennek a szisztematikus kezelése lett. Sok vállalkozó azzal szembesült, hogy amit felépítettek 10-20 év alatt, az most összedőlt. Ezt kell feldolgozni, hogy ennek mi a következménye. El kell menni máshova dolgozni, más lehetőségeket keresni, és még így szerencsés az ember, ha nem beteg és a családja is rendben van.

A legújabb dobásuk: a kreatívfarmer.hu
A Teamlab legújabb projektje mostanában vesz rajtot. Egy webshop, amely kiszolgálja az otthon kertészkedőket. Az oldal alapja egy tudásmegosztás alapú netes áruház több száz termékkel. Az oldallal három közönséget céloznak meg: akik kertben, akik balkonon és akik beltérben foglalkoznának növénytermesztéssel.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo