P&P: A gyakorlatban miként nézett ki az átállás?
V.P.: Nem értettünk sem az e-kereskedelemhez, sem a plexilapok gyártásához. Az a szerencse, hogy ezek nagyon primitív eszközök: két talp, benne egy plexilappal. A műanyag Angliából és Franciaországból érkezik magyar importőr partneren keresztül. A kezdetekben azért tudtunk nagyon sok darabot legyártani és gyors átfutással kiszolgálni a cégeket, mert két-három különböző helyen, Budapest mellett és Pécsen vágattuk, gyártattuk a lapokat és a talpakat. Idővel kialakult egy kapcsolatrendszer, a beszerzésünk is olcsóbb lett.
P&P: Mennyibe kerülnek ezek a plexilapok?
V.P.: Egy nagyobb méretű táblát 21 ezer forintért adtunk, de az eladási ár folyamatosan változik. Májusban és ősszel volt egy plexihiányos időszak, irgalmatlan mennyiségű elválasztóra lett hirtelen szükség.
P&P: Hány darabot adtak el az elmúlt három negyedév során?
V.P.: 8-9 ezer darabot. A plexilapok iránti kereslet nagyon hullámzó volt. Áprilisban-májusban dömping volt. Nyáron úgy tűnt, vége a vírusnak, ekkor még csapatépítőket is tudtunk tartani. Szeptemberben aztán többet adtunk el, mint tavasszal. Ősszel kifejlesztettük még egy irodai plexit, amit asztallapra lehet szorítani, elválasztva egymástól a kollégákat. Jelenleg nagyon kevés eladásunk van a műanyag védőfalakból. Azt látjuk, ahol kellett, mára mindenki megoldotta térelválasztást. A morál is változik. Nem bánjuk, ha kisebb lesz a pánik és az igény ezekre a termékekre. Bár pénzügyileg nem a legszerencsésebb, de örülünk annak, hogy vége van ennek. Lehet, hogy lesz még egy következő szakasz, amikor a multi cégek kollégái visszatérnek az irodába, és ismét szükség lesz ilyen termékekre.
P&P: Most akkor, hogy lecsengett a plexilapok iránti kereslet, mik a kilátások a jövőre nézve?
V.P.: Sok más rendezvényszervező, a turizmusban és vendéglátásban tevékenykedő céghez képest, akik azt látták, a tavaszi időszak után nem lesznek korlátozások, mi szerencsésebb helyzetben vagyunk. Inkább arra alapoztunk, hogy itt újra vírus lesz, és valami másból kell megélni. Amellett, hogy a rendezvényszervezéssel is foglalkoztunk, figyeltük a trendeket. A céges csapatépítés szempontjából szállásközvetítő cég is akarunk lenni, ebből nyilván később realizálhatunk bevételt. Több programon is dolgozunk. Például partnercégek együttműködésével próbálunk megjelenni az online csapatépítés piacán. Remélhetőleg nyáron vagy az ősszel tudunk ebből bevételt realizálni, de benne van a pakliban, hogy nem. Hogy mi lesz idén, még nem látjuk, mert sok minden az oltástól függ. 4-5 hónapra elengedő tartalékot halmoztunk fel. Ennyi időnk van arra, hogy a következő új termékünk profitábilis legyen, vagy a vírushelyzet megszűnjön.
P&P: Ha összegezni kellene, hogy a járványhelyzet mit adott a vállalkozásuknak, miben határozná meg? Milyen következtetéseket, tanulságokat tud levonni a járványból egy hazai kkv?
V.P.: A kollégák nagyon sok területen, nagyon sokat fejlődtek, köztük az értékesítésben, a logisztikában és a rendszerépítésben. Személy szerint a gyors, ösztönös döntések meghozatalában változtam, hiszen most esély sincs úgy végiggondolni a dolgokat, ahogyan korábban lehetett.
Nem csak nekünk, de a többi vállalkozónak is a legnehezebb tényező a bizonytalanság és a kiszámíthatatlanság. Hiába adtunk el sok plexilapot, hiába csináltuk sokmilliós tartalékot, látjuk, hogy néhány hónapra elég, miközben még mindig nem lehet rendezvényt szervezni. Soha nem voltam szorongó, de az utóbbi időben több nyomasztó tényező is volt. Amit tanultam, az ennek a szisztematikus kezelése lett. Sok vállalkozó azzal szembesült, hogy amit felépítettek 10-20 év alatt, az most összedőlt. Ezt kell feldolgozni, hogy ennek mi a következménye. El kell menni máshova dolgozni, más lehetőségeket keresni, és még így szerencsés az ember, ha nem beteg és a családja is rendben van.