Új jogintézményt vezet be 2018-tól az adózás rendjéről szóló törvénytervezet, eszerint a NAV mentorálja majd az induló vállalkozásokat. A szabályokat elsőre olvasva nem sokat tudunk meg a „támogatás” gyakorlati hátteréről, mikéntjéről, mert a törvénytervezet mindössze egy bekezdésben foglalja össze az új jogintézményre vonatkozó rendelkezéseket. Ezért a jelenlegi adóhatósági gyakorlat alapján megpróbálunk segítséget nyújtani a szabályozás lehetséges irányainak megértésében – írta Hegedüs Sándor, az RSM Hungary adóüzletág-vezetője legfrissebb blogbejegyzésében.
A tervezet szerint a NAV a kezdő vállalkozásokat (gazdasági tevékenységet végző természetes személyeket, jogi személyeket, egyéb szervezeteket) az adószám megállapítását követő 30 napon belül fogja megszólítani szóban, vagy írásban. Nagy valószínűséggel az adott vállalkozásra irányadó specifikus adózási szabályokat összegyűjtve, azt elektronikus úton megküldve próbálja támogatni ezen adózók adókötelezettségének teljesítését a megalakulást követő hat hónapos intervallumban. Az adóhatóság a mentorálás keretében információt nyújt a kezdő vállalkozások számára arról is, hogy melyek azok a jelenleg is elérhető szolgáltatások, amelyeket a cég igénybe tud venni adókötelezettségeinek megfelelő teljesítése érdekében.
A mentorálás önkéntes alapon működik
A kezdő vállalkozások számára fontos segítséget nyújthat, hogy pontosan milyen bejelentési, adatszolgáltatási kötelezettségek terhelik őket, milyen adónemekkel, bevallási és befizetési határidőkkel kell számolniuk a megalakulást követően. A személyes kapcsolatfelvétel pedig lehetővé teszi a kezdő vállalkozásoknak, hogy egy szakértelemmel rendelkező adóhatósági alkalmazottal is egyeztetni tudjanak a kérdéses részletszabályokat illetően, de akár információt kérhetnek az új adóalanyok az aktuális teendőkről is.
A legutóbb közölt adatok alapján negyedévente mintegy hat–hétezer társas vállalkozás alakul. Ehhez hozzászámítandók a mentorálási lehetőségben szintén érintett egyéni vállalkozások is. Vajon lesz-e kapacitása az adóhatóságnak arra, hogy az elektronikusan kiküldött tájékoztatón túl érdemi, akár egyénre szabott tájékoztatást adjon a vállalkozások számára? Amennyiben a kezdő vállalkozások nagy arányban élnek a mentorálás lehetőségével, - különösen az egyedi, testreszabott kérdések tisztázásának lehetőségével -, akkor jelentős mértékben leterhelhetik az apparátust, s ezzel háttérbe szorulhat a már hosszabb ideje működő vállalkozások tájékoztatása, illetve számottevően elhúzódhat a válaszadás mindkét viszonylatban.