A minőség kárára megy a túlzott költségcsökkentés

Az IHS Automotive éves, a gyártó-beszállító kapcsolatokat vizsgáló felmérése (Supplier Relations - SuRe) a költségcsökkentést nevezte meg a gyártók és beszállítóik közötti kapcsolat megromlásának egyik fő okának.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Az IHS Automotive minden évben megjelenő, beszállítói kapcsolatokat vizsgáló jelentése szerint a gyártók és a beszállítók közötti kapcsolat megromlásának egyik fő oka a költségek túlzott csökkentése. A felmérésből az is látszik, hogy az autógyártók nem mindig hajlandók együttműködő módon megosztani a beszállítókkal a költségcsökkentésből származó többletbevételeket. A beszállítók a gyártókkal való együttműködés profitlehetőségeivel kapcsolatos aggályait főként a kiterjesztett termékfelelősség, illetve a visszahívásokkal járó anyagi teher okozza.

Hogyan válhat Ön is beszállítóvá? Kemény feltételeknek kell megfelelni, de megéri!

Néhány gyártó kivételével a legjobban teljesítők mindegyike szigorúbb lett a költségek irányításának területén. A gyártók ennek eredményeként egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a beszállítóikkal szembeni agresszív egyezkedési stratégiák kihasználására. Még a lista élén szereplő, a legnagyobb profitlehetőségeket kínáló Jaguar Land Rover profit potenciál indexe is közel 2 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest.

Számos beszállító kiemelte, hogy visszatérni látszik néhány nem szívesen látott gyakorlat, például az éves költségcsökkentési célok, amelyek szerintük tarthatatlanok. Míg az iparra jellemző általános költségcsökkentési ráta 2-3 százalék között mozog évente, az autógyártók gyakran 5 százalékos, sőt szélsőségesebb esetekben akár 10 százalékos költségcsökkenést várnak el a beszállítóktól. Úgy tűnik, a beszállítók belátták, hogy a költségek leszorítása érdekében innovatív módszerekhez kell folyamodniuk, ám mindez rendkívül nehéz a gyártók támogatása nélkül. A támogatás hiánya pedig  gyakran a gyártó és a beszállító közötti kapcsolat megromlásához vezet – írta az Autopro.hu portál.

Tipikus hibák a beszállítói szerződésekben – segítünk elkerülni!
Nem csak elnyerni nehéz a beszállítói szerződéseket, hanem sokszor a szükséges jogszabályok dzsungelében is nehezen igazodnak el a cégek. Mire ügyeljünk, mielőtt aláírunk egyet? Erre keresték a választ a szakemberek a Piac&Profit konferenciáján.
Szervezés és távlati kilátások

A beszállítói kapcsolatok értékelésében tapasztalt zuhanásához hozzájárult a távlati kilátások romlása néhány gyártóval kapcsolatban, illetve a beszállítói kapcsolatokért felelős szervezetektől érkező segítség hiánya. A beszállítók egyre jobban kételkednek a Hyundai, valamint a VW-csoporttal kötött együttműködések kibővítésének profitlehetőségeiben. Az IHS jelentése arra enged következtetni, hogy a két konszern a 2009 és 2013 közötti időszakot jellemző eredménye a 2014-2018 közötti időszakban jelentősen csökken, előre jelezve a beszállítóik gazdasági fellendülésének végét.

Az idei évet jellemző visszahívások úgy tűnik, hogy nem eredményeztek nagyobb odafigyelést a beérkező termékek minőségellenőrzésében, miután a beszállítók kiemelték, hogy a Subaru és néhány kínai autógyártó kivételével minden egyes gyártó elnézőbb lett a minőséggel, a teszteléssel és a termék-, valamint folyamatellenőrzés területén. Még a kategóriájában legjobbnak számító BMW is alacsonyabb eredményt ért el a minőségi elvárások terén az előző évhez képest.

A megkérdezett beszállítók szerint a költségcsökkentés is jelentős hatással van a minőségre. A nagy mennyiségben gyártó vállalatok, mint például a VW, a Fiat, a Chrysler, a Ford, a General Motors és a Renault számára a kiadások leszorítása egyre jobban felülírja a minőségbeli elvárásokat, ám az eredmények beszerzési területtől függően változnak.

 A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!

MI KELL AHHOZ, HOGY BESZÁLLÍTÓK LEGYÜNK? PÉNZ!
Akármilyen jó termékkel vagy szolgáltatással rendelkezik egy kkv, ha finanszírozási oldalon gyenge, akkor esélye sincs, hogy beszállítóvá váljon – vagy az maradjon, hiszen a beszállítói láncban a vevők jellemzően kiugróan hosszú fizetési határidőkkel dolgoznak és beszállítóvá válni sem olcsó mulatság.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo