Az IHS Automotive minden évben megjelenő, beszállítói kapcsolatokat vizsgáló jelentése szerint a gyártók és a beszállítók közötti kapcsolat megromlásának egyik fő oka a költségek túlzott csökkentése. A felmérésből az is látszik, hogy az autógyártók nem mindig hajlandók együttműködő módon megosztani a beszállítókkal a költségcsökkentésből származó többletbevételeket. A beszállítók a gyártókkal való együttműködés profitlehetőségeivel kapcsolatos aggályait főként a kiterjesztett termékfelelősség, illetve a visszahívásokkal járó anyagi teher okozza.
Hogyan válhat Ön is beszállítóvá? Kemény feltételeknek kell megfelelni, de megéri!
Néhány gyártó kivételével a legjobban teljesítők mindegyike szigorúbb lett a költségek irányításának területén. A gyártók ennek eredményeként egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a beszállítóikkal szembeni agresszív egyezkedési stratégiák kihasználására. Még a lista élén szereplő, a legnagyobb profitlehetőségeket kínáló Jaguar Land Rover profit potenciál indexe is közel 2 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest.
Számos beszállító kiemelte, hogy visszatérni látszik néhány nem szívesen látott gyakorlat, például az éves költségcsökkentési célok, amelyek szerintük tarthatatlanok. Míg az iparra jellemző általános költségcsökkentési ráta 2-3 százalék között mozog évente, az autógyártók gyakran 5 százalékos, sőt szélsőségesebb esetekben akár 10 százalékos költségcsökkenést várnak el a beszállítóktól. Úgy tűnik, a beszállítók belátták, hogy a költségek leszorítása érdekében innovatív módszerekhez kell folyamodniuk, ám mindez rendkívül nehéz a gyártók támogatása nélkül. A támogatás hiánya pedig gyakran a gyártó és a beszállító közötti kapcsolat megromlásához vezet – írta az Autopro.hu portál.
A beszállítói kapcsolatok értékelésében tapasztalt zuhanásához hozzájárult a távlati kilátások romlása néhány gyártóval kapcsolatban, illetve a beszállítói kapcsolatokért felelős szervezetektől érkező segítség hiánya. A beszállítók egyre jobban kételkednek a Hyundai, valamint a VW-csoporttal kötött együttműködések kibővítésének profitlehetőségeiben. Az IHS jelentése arra enged következtetni, hogy a két konszern a 2009 és 2013 közötti időszakot jellemző eredménye a 2014-2018 közötti időszakban jelentősen csökken, előre jelezve a beszállítóik gazdasági fellendülésének végét.
Az idei évet jellemző visszahívások úgy tűnik, hogy nem eredményeztek nagyobb odafigyelést a beérkező termékek minőségellenőrzésében, miután a beszállítók kiemelték, hogy a Subaru és néhány kínai autógyártó kivételével minden egyes gyártó elnézőbb lett a minőséggel, a teszteléssel és a termék-, valamint folyamatellenőrzés területén. Még a kategóriájában legjobbnak számító BMW is alacsonyabb eredményt ért el a minőségi elvárások terén az előző évhez képest.
A megkérdezett beszállítók szerint a költségcsökkentés is jelentős hatással van a minőségre. A nagy mennyiségben gyártó vállalatok, mint például a VW, a Fiat, a Chrysler, a Ford, a General Motors és a Renault számára a kiadások leszorítása egyre jobban felülírja a minőségbeli elvárásokat, ám az eredmények beszerzési területtől függően változnak.
A cikk teljes terjedelemben itt olvasható!