Egyre inkább jellemzővé válik, hogy a munkahelyeket „menőre” és a legújabb trendeknek megfelelően tervezik meg. De valóban hat a munkakörnyezet a tehetségek bevonzására, megtartására és a teljesítményre? Az eddigi tapasztalatok alapján igen, hiszen minden változtatás többről szól, mint a lakberendezésről. Amikor a megfiatalodott környezet egy valódi vállalati kultúraváltás ismertetőjele, akkor hatalmas különbséget hozhat abba, ahogyan egy szervezet dolgozik. Azonban ha egy új rétegnyi festék csak a vezetési stratégiában lévő repedéseket, hiányosságokat takarja el, az eredmények már nem mindig lesznek olyan sikeresek.
Iparágak széles köre felismerte, hogyan vonzották be a tehetségeket a divatos „tech” vállalatok izgalmas munkakörnyezetükkel: a Google Zürichben emeletek közti csúszdával büszkélkedhet, a Facebook édességbolttal a Menlo Parkban, a Twitter pedig jógateremmel San Franciscoban.
A „Google-effect”-nek érezhető a hatása, mivel a tradicionális, konzervatívabb vállalatok is elkezdtek a változás irányába elmozdulni, sőt egy hihetetlenül népszerű irányzatnak lehetünk szemtanúi.
„Leginkább a pénzügyi szektor igyekszik bevonzani azokat a szakembereket, akik a technológiai iparágba készülnek. Így, ha a tech vállalatok ,,cool” irodákat kínálnak a legnagyobb tehetségek megszerzéséhez, akkor a bankok is ezt fogják tenni.” – mondta el Tammy Nagy-Stellini, a Hays Hungary ügyvezetője.
Egyre több kutatás szerint a sportterek vagy játszóterek irodába történő bevezetése pozitív hatással lehet az egészségre és a produktivitásra. Kevesebb az esély a kiégésre, a munkavállaló elméje sokkal stimuláltabb és aktívabb.
Bármely fajta munkahely – legyenek azok kreatív ügynökségek, üzleti szolgáltatást nyújtó cégek, vagy vállalatok – környezete könnyen átformálható színek bevezetésével, új bútorzattal, vagy játékokkal. Valószínűleg több munkahelynek is ezt kellene tennie, ha figyelembe vesszük sok más szervezet fejlesztéseinek sikerét, hiszen látható, hogyan képesek bevonzani és megtartani az alkalmazottakat és erős vállalati identitást építeni. Ami a téma úttörőit továbbra is kiugróvá teszi – kimagasló példaként említve a Google-t és a Facebook-ot – az az, hogy előbb volt meg a vállalati kultúrájuk, mint az irodájuk.
„Egy színes, megnyerő, barátságos munkahely kétségtelenül fantasztikus HR-eszköz, de muszáj igaznak lennie, különben mindig csak egy új rétegnyi festék lesz” – tette hozzá Tammy Nagy-Stellini.