A magyarok fele lemeózza az ügyvédjét a neten

Ügyvédet választani nem egyszerű feladat, hiába praktizálnak ma Magyarországon aktívan közülük 10 000-nél is többen. Ilyenkor nem csak egy szolgáltatást választunk, hanem életünk egy fontos részét bízzuk egy szakértőre, legyen szó lakásvásárlásról, cégalapításról vagy családjogi ügyről. De hogyan választjuk ki a megfelelő szakembert a feladatra?

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jogi kommunikációval és ügyvédi marketinggel foglalkozó Pro/Lawyer Consulting arra volt kíváncsi, hogy mi befolyásol minket az ügyvédválasztás során. A nem-reprezentatív online felmérést több mint 300-an töltötték ki, ennek eredményeiből tudunk következtetni a hazai trendekre.  A kérdéssor olyanokat vizsgált, akik az utóbbi 3 évben legalább egyszer vettek igénybe ügyvédi szolgáltatást, akár cégként, akár magánszemélyként. Ahogy sejteni lehetett, a legnagyobb arányban cégekkel kapcsolatos kérdésekkel, ingatlanügyekkel és családjogi tanácsadással keresnek ügyvédet a magyarok. A kitöltők 75 százaléka 35 és 55 év közötti volt, és a felük vezető pozícióban vagy vállalkozóként, cégtulajdonosként dolgozik.

Hol találta az ügyvédet

A külföldi, elsősorban amerikai kutatásokból is kiderült, hogy az emberek elsősorban ajánlások alapján kerülnek kapcsolatba az ügyvédekkel. Ezt támasztja alá a kutatás is: a kitöltők közel felének egy ismerőse ajánlotta az ügyvédet – közel 1/3-uknak pedig személyes ismertségében volt ügyvéd. Viszont minden tizedik ügyvédkeresés már az interneten zajlik – elsősorban Google keresés alapján.

Az ügyvédválasztás folyamata

Kutatások szerint az ügyvédválasztás négy lépésből áll: először realizáljuk, hogy jogi tanácsadásra van szükségünk. Utána kutatunk – ismerősök körben vagy az interneten. Majd jön a harmadik, legérdekesebb lépés: a megerősítés. Ekkor próbáljuk leellenőrizni, hogy az ajánlott ügyvéd tényleg ért-e ahhoz, amire szükségünk van. Leggyakrabban beírjuk a nevét a keresőbe, és átnézzük a találatokat – amennyiben vannak. A negyedik lépésben, ha elégedettek vagyunk az találatokkal, következik a kiválasztás és a megbízás.

„Tudtuk, hogy ez nem csak nemzetközi, hanem magyarországi trend is. Elsősorban arra voltunk kíváncsiak, hogy az ügyvéd megtalálása után mit tesznek a jogkeresők, használják-e aktívan az internetet. Az arányokon mi is meglepődtünk” – mondta el dr. Bende Máté, a Pro/Lawyer Consulting cégvezetője.

A kutatás adatai szerint az emberek közel fele, 47 százaléka leellenőrzi a neki ajánlott ügyvédet az interneten. Megnézi a honlapját, beírja a nevét a Google-be vagy rákeres a Facebookon, illetve a LinkedIn-en.

A tartalommarketing is pr?
Ebben a kérdésben a pr szakma és a tartalommarketing szakértők látszólag nem értenek egyet, pedig lehet, hogy nem is olyan nehéz a válasz. Bende Máté segít a félreértések tisztázásában.
Megerősít vagy elbizonytalanít az eredmény

Akik elvégezték ezt az ellenőrző lépést, azok 37 százalékát befolyásolta az, amit talált az ügyvédről. Volt, akit megerősített, volt, akit eltántorított. A felmérés rákérdezett, hogy mi az, ami megerősítette az ügyvéddel kapcsolatban: 34,5 százalékban a honlapja, 55 százalékban a megjelenések és cikkek, amiket az ügyvédről talált. És mi tántorította el azokat, akik nem fogadták el az ajánlást? 29 százalékukat az, hogy nem volt az ügyvédnek honlapja, 62 százalékot pedig az, hogy negatív véleményeket talált az adott ügyvédről.

Ezek után adta magát a kérdés a teljes közönség felé: lényegesnek tartja-e, hogy legyen valamilyen információ az ügyvédről az interneten. A válaszadók 70 százaléka tartja ezt fontosnak, azaz hogy legalább weboldala legyen, de még jobb, hogyha találhatunk cikkeket, előadásokat az ügyvédtől, vagy esetleg vezessen saját szakmai blogot.

Az ügyvédség munkájának megítélése

„Bár a felmérésnek nem volt célja az ügyvédség általános megítélését vizsgálni, néhány érdekes adat azért felmerült a válaszok értékelése során – tette hozzá a Pro/Lawyer Consulting szakértője. – Akik nem voltak elégedettek az ügyvédi munkával, azok legnagyobb részének nem szakmai problémája volt, hanem az ügyvédi kommunikációval volt elégedetlen. Nevezetesen: az ügyvédje nem elég gyakran vagy nem elég egyértelműen kommunikált vele, a megbízóval. Ez olyan visszajelzés, amely minden ügyvédnek hasznára válhat. Nem elég jól végezni a munkát, megfelelően is kell kommunikálni az ügyféllel” – magyarázta dr. Bende Máté.

De mi a fene az a PR?
Sok cégvezető a PR-tevékenységet a sajtókapcsolatok menedzselésével azonosítja. Rosszabb esetben sajtóközlemények kiküldésével, esetleg ingyen marketinggel. Bár mindenki által elfogadott definíciót nem tudunk adni, szeretnénk eloszlatni néhány félreértést arról, hogy mit is jelent a PR. Ebben Bende Máté volt a segítségünkre.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo