Időnként felröppennek hírek a világ aktuálisan legjobb állásairól: luxus turistautak teszteléséről, csokoládékóstolásról vagy épp nemzetközi bevásárló pozícióról. Többségünknek azonban ennél sokkal kevésbé szórakoztató a napi tevékenysége, mégsem lehetetlen, hogy a munkahelyünkön remekül érezzük magunkat. A megszokott motivációs lehetőségeket ismerjük, már mi is sokat írtunk róluk, ám vannak cégek, ahol egészen extrémnek tűnő megoldásokkal teszik szebbé a munkavállalók napjait.
Nemzetközi legek
A Google rendszeresen a különleges munkáltatói juttatásokról szóló listák élén foglal helyet. A cég saját buszokkal viszi a dolgozókat az irodába, ahol egész nap ingyen kínál meleg ételt, nem is akármilyet. Sztárséfek főznek a főhadiszállás összesen huszonöt éttermében, tehát valószínűleg a legigényesebbek is találnak fogukra valót. Természetesen van edzőterem, valamint masszázs és jóga, sőt a cég a gyereket is elhozza az iskolából, ha kell. A hét végének beköszöntét pedig minden pénteken céges bulival ünneplik, ahol ingyen van a sör és a bor. A Yahoo! hírességeket hoz el a dolgozóknak inspirációként, de koncerteket és közös grillpartikat is szervez. A tisztítószereket, illatosítókat gyártó SC Johnson & Son „concierge”-szolgálatot üzemeltet a dolgozók részére. A szállodai portásokról elnevezett szolgáltatók gyakorlatilag bármit megoldanak – rendelnek virágot vagy vesznek kenyeret, csomagokat hoznak-visznek, megkeresik a legjobb kötelező biztosítást, vagy sorban állnak a színházjegyért. Az autóiparban érdekelt JM Family Enterprise-nál a gyermekfelügyelet és az ingyenes fodrász az alap, de néhány jachtot is fenntartanak, amelyet a dolgozók is használhatnak. Van, ahol az ingyen ebéd mellett folyamatosan pitét és cupcake-et osztó kocsik közlekednek az irodában – az agymunkához, ugye, kell a cukor –, máshol viszont inkább egészséges rágcsálnivalót kínálnak éjjel-nappal a dolgozóknak. Ennek is van magyarázata: aki egészségesebben él, jobban teljesít.
A vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz.
A magyar cégeket sem kell félteni. A devizahitel-végtörlesztés lehetőségének idején a hódmezővásárhelyi Csomiép Kft. öt munkatárs helyett kifizette svájci frankban felvett hitelüket, az összeget pedig apránként vonják majd le a fizetésükből. Volt, akinek 300 ezer, de akadt olyan is, akinek 3,5 millió volt a tartozása. Úgy gondolták, segítenek azokon a munkatársaikon, akik a cég érdekében hosszú ideje kimagasló munkát végeznek, és most adósságcsapdába kerültek. „Számunkra az volt a fontos, hogy a dolgozó ne az árfolyamokon agyaljon a munkahelyen, mert a gépek mellett figyelni kell” – mondta akkor a cég vezetője a HR Portálnak. Más kérdés, hogy a heves reakciók miatt úgy döntött a vezetés, többé nem beszélnek nyilvánosan arról, amit tesznek.
Szinte meg sem lepődünk, hogy Klapka György is használ nem épp megszokott jutalmazási rendszert. Az általa személyesen kiválasztott, meg nem határozott számú alkalmazottat luxusutazásra viszi a vállalkozó, aki szerint, ha a vezetőnek jár a pihenés, akkor az alkalmazottaknak is. A szerencsések maguk választják meg a közös nyaralás úti célját. Jártak már Egyiptomban, Tunéziában, a Kanári-szigeteken és Thaiföldön is.
A harmincöt főt foglalkoztató Sz+C Stúdió Kft. – a cég 2011-ben elnyerte az Üzleti Etikai Díjat – az indiai filozófiából vett „nem ártás” elve szerint alakította ki a munkakörnyezetet. Czank Csaba ügyvezető és felesége tábort szervez, családi napközit tart fenn, a munkahelyeken pedig a dolgozók bármikor használhatják az egészségtermet, a jáde köves masszázságyat és a biomágneses rezonanciakészüléket. Hétfő reggelenként egy nemzetközi tajcsi nagymester segít ráhangolódni a hétre, kedden és szerdán este pedig jógaórák vannak házon belül.