A két főbűn, amit mobiltelefonnal elkövethetünk

Ha telefonetikettről van szó, mindannyian hosszasan tudjuk sorolni, hogy mások milyen hibát követnek el. S ha mi követjük el ezeket a hibákat? Az más, éppen úgy alakult… Van azonban néhány etikettbaki, amely túlmutat az illik, nem illik, elegáns, nem elegáns kérdésen, mert üzleti, szakmai megítélésünket befolyásolhatja – nem jó irányba.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Van két olyan baki, amit semmilyen körülmények között nem szabad elkövetni – Kép: SXC

A rosszul megválasztott csengőhang

Amíg egy kamasz a személyiségét szeretné megmutatni a telefonjának csengése által (az éppen aktuális kedvenc dallamát téve meg csengőhangnak), egy sikeres vezető számára ez már nem biztos, hogy jó döntés. Inkább professzionalitást, mintsem kamaszos útkeresést sugalljon a megszólaló telefon. Ráadásul a szívünknek kedves dallam nem biztos, hogy találkozik (reménybeli) üzleti partnerünk ízlésével, esetleg számára éppen kellemetlen, vagy fájdalmas emlékeket idéz fel.

Miközben valakivel beszélünk, felvesszük a csengő telefont

Nemcsak akkor komoly baki, ha egy megbeszélést, tárgyalást vagy üzleti ebédet szakít félbe a megcsörrenő telefon, de ha a munkatárssal, már-már barátnak számító üzleti partnerrel folytatott beszélgetés alatt szólal meg, őket is zavarba hozhatjuk, megbánthatjuk – akaratunkon kívül. Miért?

Van, aki zavarában azonnal felkapja a csengő telefont, és miután megtudta, hogy ki és miért keresi, leteszi, vagy (elnézést kérve és félrehúzódva) folytatja a telefonbeszélgetést.

Van, aki előbb megnézi, ki a hívó, majd ennek ismeretében dönt a hívás sorsa felől. Az eredmény azonban ugyanaz.

Mindkét esetben, sajnos óhatatlanul, mérlegre tettük az éppen aktuális partnert és a vele folytatott beszélgetés fontosságát, és vagy „könnyűnek találtatott”, és felvettük a telefont (lefolytattuk a hívóval a beszélgetést), vagy most éppen „nem találtatott könnyűnek”. Bárhogyan döntöttünk – maga a „döntéshelyzet” is kellemetlen a másik számára!

Az, hogy ilyen helyzetbe keveredünk, alapvetően arra vezethető vissza, hogy a megcsörrenő telefon bennünket is zavarba hoz, és az evolúciós „üss, vagy fuss elv alapján” előkapjuk, mert meg akarjuk szüntetni a csengetést.

Szakértőnk korábbi cikkei
A névjegy elengedhetetlen tartozék az üzleti életben, azonban sokszor dilemmát okozhat: milyen legyen, mikor és hogyan érdemes használni? Szakértőnk válaszol a névjeggyel kapcsolatban felmerülő kérdésekre.
Még ma is sokan azt hiszik, az „üzleti etikett” – „úri huncutság”. Valójában viszont hatékonyabbá és a vásárlók számára vonzóbbá teszi a céget és konkrét versenyelőnyt jelent.
Mindannyian tudjuk, hogy az első benyomás különös jelentőséggel bír. Azonban hajlamosak vagyunk úgy gondolkodni róla, mintha az ritka és ennek okán különleges dolog lenne, amelyre ezért kellő körültekintéssel kell felkészülni.
Miként kerülhetjük el ezeket a kínos pillanatokat?

Ha egy megbeszélésre készülünk, mindig rendezzük a bejövő hívások sorsát: Vezetőként „delegálhatjuk a telefonunkat” a munkatársunkra, mandátumot adva, hogy mely hívásokat fogadhatja.

Lehalkíthatjuk a telefont a megbeszélés idejére. Majd a megbeszélést követően visszahívjuk a bennünket keresőket. (Ne féljünk ettől, elsőre talán meglepő, de megbízhatóbbnak tűnünk, ha visszahívjuk az ügyfeleinket vagy partnereinket, ha számunkra alkalmatlan időpontban keresett, mint ha állandóan „ugrásra készen” várnánk bárki hívását.)

Amennyiben éppen a megbeszélés ideje alatt vár ránk egy fontos hívás – még a tárgyalás előtt tájékoztassuk partnerünket, hogy fontos hívást várunk. (Óvatosan éljünk azonban ezzel a lehetőséggel, mert ha többször is előfordul, hogy ugyanannak a partnernek hivatkozunk erre, az a kép alakulhat ki benne – és talán nem alaptalanul –, hogy számunkra nem (elég) fontos…, és majd keres valakit, akinek (elég) fontos lesz.)

Tartsuk be a főszabályt: csak akkor legyen csengésre állítva a telefonunk, ha fogadni is tudjuk a beérkező hívásokat.

Erdős Zsuzsanna etikett-tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.
Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa

Nem volt profi Charlie Kirk gyilkosa 

Félárbócon Amerika zászlaja.
Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek

Már az első tíz között a budapesti lakhatási költségek 

Több mint 11 év munka kell egy átlagos budapesti lakáshoz.
Kormányváltó a hangulat Magyarországon

Kormányváltó a hangulat Magyarországon 

Rosszul áll a Fidesz szénája.
A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo