Az üzleti szférában és a közigazgatásban egyaránt szükség van a vezetőképzésre – derült ki a Mathias Corvinus Collegium friss felméréséből, amelyhez 213 diákot kérdeztek meg. Az egyetemisták és főiskolások 84 százaléka szerint szükséges, hogy a piaci szektorban vezetőket képezzenek, 85 százalékuk pedig úgy látja, hogy az önkormányzati és az államigazgatásban is elengedhetetlen az ilyen programok szervezése, illetve bővítése.
„Akár a közigazgatásról, akár a piaci szektorról van szó, elemi gazdasági érdek, hogy a döntéshozók megfelelő képzettségűek és felkészültségűek legyenek” – mondta Szalai Zoltán, az MCC igazgatója. Hozzátette: „az egyre zordabbá váló gazdasági helyzetben drámai módon növekedett a vezetők személyes felelőssége, miután általános tapasztalat, hogy a rutinok, a korábban kipróbált válságkezelési technikák rendre csődöt mondanak. Ilyen körülmények között elengedhetetlen a megfelelő képzés”. (A legjobb cégvezetők is képesek elsiklani olyan jelek felett, amelyek arra figyelmeztetnek, hogy a vállalat jövője veszélyben van.)
A felmérésben résztvevő hallgatók szerint a vezetői képességek jelentős része tanulható, a válaszadók többsége, 52 százaléka látja úgy, hogy a tanulás legalább annyira fontos, mint az adottságok. (12 jel, hogy vállalkozónak született.) A diákok 38 százaléka szerint inkább az adottságra van szükség, de tanulni is lehet a vezetést, ugyanakkor mindössze 2 százalék véli úgy, hogy az irányításra egyszerűen születni kell, a tanulásnak semmilyen szerepe nincs. „A kitöltők többsége szerint a szükséges tulajdonságok tanulással fejleszthetőek, de alapvető veleszületett képességekre is szükség van ahhoz, hogy valaki alkalmas legyen a feladatára” – húzta alá Szalai Zoltán.
A diákok a gyors döntéshozatali képességet tartják egy vezető legfontosabb szükséges tulajdonságának, a megkérdezettek 78 százaléka emelte ki ezt az első helyen; nem sokkal utána a hatásos kommunikáció következik, ezt a válaszadók 74 százaléka értékelte elsőszámú erényként. (Hét dolog, amit soha ne mondjon a dolgozóinak!)
Ugyanakkor a rövidtávú tervezés és a rizikóvállalás kevésbé fontos a diákok szerint, az előbbit 25 százalék, az utóbbit csupán 15 százalék emelte ki. „A felmérés megmutatta, hogy a diákok sokkal fontosabbnak értékelik a hosszú távú, mint a rövidtávú tervezést, illetve az is kiderült, hogy a veszélyes döntések meghozatala, ami jelentős haszonnal, ám gyakran hatalmas kockázattal is jár, nem erényként jelenik meg a válaszadóknál” – mutatott rá Szalai Zoltán.