Sok vezető jól ismeri az üzleti tervezésben rejlő értékeket, azt, hogy a célmeghatározás milyen mértékben segít helyes irányban tartani a vállalkozást. Egy küszködő gazdaságban igen összetett és nehéz feladat kitalálni, hogy pontosan melyik ez az irány.
Határozzunk meg hosszú távú célt!
Függetlenül attól, hogy milyen hosszú távú céljai vannak, érdemes gondolni arra, hogy ezek gyorsan megváltozhatnak. A gazdasági és egyéb változások arra kényszeríti a vezetőket, hogy a célokat folyamatosan átértékeljék, napjainkban már nem évente, hanem negyedévente.
A cég küldetése, filozófiája profit, szolgáltatás, társadalmi és fejlődési célkitűzésekre épül. A profit elérése mellett a tevékenység és a minőség javításához kapcsolódó ügyfél elégedettség, az ügyfelek megtartása, illetve a számukra elérhető maximális haszon megteremtése is fontos törekvés. A minőség tervezése és megvalósítása napjainkban az ügyfelekért folytatott harc fontos eszköze.
Talán a legfontosabb eleme a rövid távú célok megfogalmazásának az, hogy azok egyezzenek a hosszú távú célokkal. Ennek egyszerű módja, ha a távlati törekvéseket rövid távú, SMART célokra bontja le és fogalmazza meg: specifikus, mérhető, cselekvésre ösztönző, reális és időben behatárolt. Annak érdekében, hogy a célok megvalósíthatóak és konkrétak legyenek, részletesnek, mérhetőnek kell lenniük. A szükséges teendők, erőforrások és az idő ésszerűen illeszkedjen a megvalósítás során.
A hosszú távú célok, kisebb célokra lebontva jobban realizálhatók. Például, ha azt szeretné, hogy az eladás évente 24 százalékkal növekedjen, meghatározható, hogy ez havi szinten hány új ügyfelet jelent? A rövid távú célkitűzések sokkal szűkebb idővonalon mozognak. Az eladások 24 százalékos növekedése éves vonatkozásban nagy szám, így kevésbé megfogható, de a havi 2 százalék teljesen reális lehet.
Vonjuk be a munkatársakat!
Ha van egy világos jövőkép, amely megmutatja, hogy a vállalkozás hova szeretne eljutni, az már fél siker. Ugyanakkor az is fontos, hogy a dolgozók motiváltak legyenek és segítsék a céget a célok elérésében.(A dolgozók elkötelezettsége nagyban hozzájárul egy cég sikeréhez.) Nagyon fontos, hogy az alkalmazottak ismerjék a célokat, hogy úgy érezzék, részük van a cég eredményességében. A munkatársak bevonásával mindenki ugyanazon az oldalon áll, ezzel még inkább biztosított a cél teljesülése, mégpedig nem kötelező módon, hanem belső motivációval.
Szervezzünk és kövessük nyomon a történéseket!
Az igazság az, hogy a célok megvalósítása és a vállalkozás fejlesztése sokkal több, mint néhány célkitűzés. Nagyon sok apró dolog adódik nap, mint nap, ami elvonhatja a figyelmet a fókuszról. Ezért van értelme annak, hogy a célokat valós időben kezeljük. Mindez biztosítható rendszeres nyomon követéssel és ha szükséges, további intézkedésekkel. (A cégek jelentős része egyáltalán semmilyen méréssel, statisztikával nem támasztja alá a meghozandó döntéseket, vagyis gyakorlatilag vakrepülésben él. Szakértőnek videójában tippeket ad, hogyan lehet három egyszerű lépéssel elkerülni a váratlan pánikot.)
Ismerjük el, aki megérdemli!
Gyakran figyelmen kívül hagyott lépés, hogy jutalmazza azokat a munkatársakat, akik valóban dolgoztak a célokért. Ez nem feltétlenül pénzügyi ösztönzést jelent. Sokszor nagyobb hatása van egyszerűen csak megköszönni és elismerni, hogy minden rendben van. Így elérhető, hogy a motiváció a következő években is lendületben maradjon. (A lélek simogatása szakértőnk szerint jobban megtérül sok más beruházásnál. Itt olvashatja tanácsait, hogyan tegyük ezt jól!)
A vállalkozások komplex éves tervezése néhány órát vesz csak igénybe, mégis kevesen alkalmazzák. Pedig tudatos tervezéssel az üzleti sikeresség és minőségi hibák kockázata jelentősen csökkenthető lenne.
Kohl Zsuzsanna Minőségirányítási szakértő www.kontrolpont.hu